آیا Netflix از kpi استفاده می کند؟


اگر این روزها به فضای مجازی سری زده باشید، با محتواهای فراوانی روبه رو شده اید که مربوط به یک سریال است. Squid game سریالی است که این روزها بر سر زبان ها افتاده است. سریالی که محتوا های بیشمار از زبان های مختلف را به خود اختصاص داده است. ساخت این سریال موفق را پلتفرمی نام آشنا، یعنی Netflix، به عهده داشته و در پلتفرم خود به نمایش گذاشته است. به نظر شما این پلتفرم چقدر از kpi استفاده میکند؟

این سوال ممکن است برای شما پیش می آید چگونه Netflix به این موفقیت دست یافت؟

آیا فقط شانس با آن همراه بوده یا صاحبان آن با برنامه ریزی خاصی پیش رفته اند؟

در این راه چگونه از ابزارهایی چون kpi و okr استفاده کردند؟

اگر شما هم درباره پاسخ های سوالات بالا و موارد دیگری نظیر آنها کنجکاوید، با ما همراه باشید.

Netflix چگونه بوجود آمد؟

در سال ۱۹۹۷ ویلموت رید هستینگ مجبور به پرداخت جریمه شد. زیرا که فراموش کرده بود فیلمی که اجاره کرده بود را بازگرداند. همین اتفاق باعث شد تا او به فکر ساخت پلتفرمی برای ارائه فیلم و سریال بیفتد.

او و دوستش، رانولف، ابتدا کار خود را با اجاره فیلم و سریال به صورت پستی شروع کردند. روال کار آنها بدین صورت بود که در ازای دریافت مبلغی بصورت ماهیانه، شخص میتواند به صورت نامحدود فیلم و سریال اجاره کند. همین ایده جدید باعث شد تا در سال ۲۰۱۰ شرکت بلاک باستر، غول اجاره فیلم آمریکا، اعلام ورشکستگی کند. در نتیجه  Netflix وارد یک بازار مونوپولی در سطح جهانی شد.

با گسترش اینترنت و گوشی های همراه، این تیم نیز ایده خود را از دنیای حقیقی به دنیای مجازی آورد. آنها توانستند مشتریانی از سراسر جهان را نیز جذب کند.

هم چنین توانست فیلم ها و سریال های موفقی را پدید آورد. سریال هایی که علاوه بر وفادارسازی مشتریان قدیمی، موفق به جذب مشتری های جدیدی نیز شد. در نتیجه درآمد این پلتفرم به طور چشمگیری افزایش یافت.

طرح کسب و کار Netflix

امروزه تمامی کسب و کارها و سازمان ها، حتی کوچکترین آنها، دارای یک طرح کسب و کار (Business plan) هستند. طرح هایی که در آن استراتژی ها، اهداف و kpi ها مشخص شده اند. هم چنین این طرح ها نقشه راه را نیز نشان میدهند. در نتیجه باید گفت که شرکتی مانند Netflix، هم دارای یک طرح کسب و کار میباشد. طرح کسب وکاری که موارد یاد شده در آن وجود دارد و باعث رسیدن به این موفقیت چشمگیری خواهد شد.

حال به بررسی هر بخش از این طرح کسب و کار می پردازیم:

الف) استراتژی ها

در هر سازمانی استفاده از kpi ها در راستای اهداف و استراتژی های اصلی و فرعی سازمان تعریف میشوند و به همین دلیل است که استراتژی ها بسیار مهم و حیاتی اند.یکی از اصلی ترین استراتژی هایی که Netflix برای خود تعریف کرده است، فرهنگ سازمانی است. زیرا آنان معتقدند که با بالا رفتن فرهنگ سازمانی در بین کارمندان، رضایت کاربران بیشتر میشود. رضایتی که بطبع ارزش نام تجاری آنها را نیز بالا میبرد. در نتیجه علاوه بر تاثیر فرهنگ سازمانی بر بخش منابع انسانی، بخش عملیات و نوآوری هم در این شرکت تحت تاثیر قرار میگیرد. این امر باعث میشود تا با افزایش ارتباط بین دپارتمانها، kpi ها نیز منسجم تر شوند.

اصول فرهنگ سازمانی در Netflix را میتوان این گونه شرح داد:

  • تصمیم گیری مستقل؛ یعنی هر کارمند بصورت خودمختار عمل میکند.
  • به اشتراک گذاری اطلاعات گسترده و عمده؛ بدین معنا که ارتباطات قوی بین کارمندان وجود دارد.
  • نگرش فوق العاده بین اعضا
  • اجتناب از قوانین؛ در Netflix قانون خاصی وجود ندارد.

ب) اهداف

مهم ترین هدف هر سازمان، افزایش درآمد، رسیدن به اهداف مورد نظر و پیشرفت و توسعه سازمان است ولی متناسب با شرایط سازمان نیز اهداف دیگری ممکن است تعریف شوند. تعریف درست اهداف و kpi متناسب با آنها بخش مهمی است که اگر به درستی اجرا نشود میتواند سازمان را در مسیر اشتباهی وارد کند.

بطور خلاصه میتوان اهدافی، غیر از آنچه گفته شد، را که Netflix دنبال میکند در دسته های زیر قرار داد:

  • افزایش تعداد محتواها در پلتفرم های مختلف مانند توییتر و اینستاگرام
  • افزایش نرخ تبلیغات
  • انجام چند نظر سنجی با هدف پی بردن به حضور و آشنایی کاربران سایر پلتفرم ها با Netflix

توجه شود که درصد های مطلوب این اهداف با توجه به دوره زمانی مورد نظر و شرایط موجود متغیر و متفاوت است.

ج) kpi ها

شاخص کلیدی عملکرد یا kpi برای سنجش میزان مطلوب بودن عملکرد سازمان در بازه زمانی مشخص استفاده میشود. شاخصی که نشان میدهد، آیا در مسیر درست برای رسیدن به اهداف هستیم یا خیر. Kpi هایی که این شرکت بطور کلی برای خود تعریف کرده است را ادامه می خوانیم.

یکی از kpi های جالبی که این پلتفرم برای خود تعریف کرده است، منتشر کردن تمامی قسمت های یک سریال، در یک زمان و بصورت کامل است. در نتیجه بیننده دیگر برای قسمت های آتی منتظر نمی ماند. در نتیجه علاوه بر ایجاد وجه تمایزی خاص برای این پلتفرم، وفاداری مشتریان نیز افزایش می یابد.

kpi بعدی، ارزیابی مستمر تعداد کاربران جدید (پرداختی جدید) نسبت به کاربران قدیمی تر (شارژ مجدد) است. این ارزیابی باعث میشود تا روش های آشنایی و ورود کاربران جدید به این پلتفرم را شناسایی شود. سپس آن ها را تقویت کنند و بهبود بخشد. از طرف دیگر متوجه میشوند که کاربران قدیمی تر هنوز جزیی از این پلتفرم هستند یا نه. بدین معنا که حساب خود را شارژ کرده اند؟ سپس به تقویت و ایجاد روش هایی روی می آورند که در کاربر وفاداری نسبت به استفاده از این پلتفرم ایجاد کند. هم چنین به حذف یا تعدیل هر آنچه باعث عدم ایجاد این وفاداری میشود نیز می پردازند.

یک kpi  دیگر که در دستور کار دارد مربوط به میانگین ساعات مشاهده فیلم و سریال برای هر کاربر است. آنها با ارزیابی اینکه هر کاربر هر چند وقت یکبار و به چه مدت از پلتفرمشان استفاده کرده است، پی می برند که آیا به هدف خود که سرگرمی کاربران بوده، نزدیک شده اند یا خیر. پاسخ به این سوال علاوه بر اینکه باعث گسترش روش های جذب مخاطب میشود، منجر به شناسایی رقیب های جدید و ارائه راهکارهایی برای از دست ندادن مخاطب نیز میشود.

 آیا کارمندان راضی هستند؟

شاید بتوان گفت که یکی از kpi هایی که در سطوح بالا و مدیریتی یک مجموعه تعریف میشود، رضایت کارمندان و درک نقشه راه سازمان است. در بخش استراتژی به فرهنگ سازمانی موجود در Netflix پرداختیم و بیان نمودیم که این فرهنگ چگونه باعث بالا رفتن رضایت کاربران میشود. طبق بررسی های انجام شده، همه کارمندان بر این باورند که این فرهنگ سازمانی مناسب است و دستاورد هایشان مورد توجه قرار میگیرد. در طرف دیگر حدود ۸۳ درصد از آنها kpi ها را واضح و مناسب میدانند که  این درصد بسیار خوب و مطلوبی بنظر میرسد. در آخر میتوان نتیجه گرفت که kpi تعریف شده توسط مدیریت، بیان میدارد که سازمان در مسیر درست رسیدن به اهداف حرکت میکند. در نتیجه می توان این طور بیان کرد که استفاده از kpi، ضامن رضایت کارمندان است.

کلام آخر

اگر شما هم بعنوان مسئول یک سازمان Netflix را الگوی خود قرار داده و میخواهید که علاوه بر رسیدن به اهداف کوتاه و بلند مدت خود، رضایت کارمندانتان را نیز جلب کنید و همین طور kpi های مناسب و واضحی داشته باشید، نیازمند یک همراه هستید. با استفاده از نرم افزار هدف سنج علاوه بر اینکه یک برنامه ریزی okr مناسب دارید که kpi های مطلوبی هم دارد، تیم هدف سنج را نیز همراه خود دارید تا در رسیدن به اهداف مورد نظرتان، شما را یاری کنند.

منابع

  • www.zoomit.ir
  • www.comparably.com
  • www.quora.com
  • www.mediume.com
  • www.rancord.com
‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است