چطور موفقیت روابط‌عمومی (PR) استارتاپ ها را ارزیابی کنیم؟ با استفاه از ابزار OKR!

ارزیابی روابط عمومی (PR) استارتاپ ها با استفاه از ابزار OKR

ارزیابی موفقیت روابط‌عمومی (PR) در استارتاپ ها، موضوعی مهم و چالش برانگیز است و OKR روشی است که گوگل با آن به موفقیت رسیده!

۶ دلیل اهمیت روابط‌عمومی موفق در استارتاپ ها

روابط‌عمومی به مجموعه اقدامات و کوشش های حساب شده‌ ی یک سازمان گفته می شود که جهت برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروه های مرتبط صورت می گیرد. در نتیجه ارزیابی روابط‌عمومی با OKR از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل بسیاری وجود دارد که میتواند اهمیت روابط عمومی استارتاپ ها را شرح دهد :

  1. روابط‌عمومی می‌تواند جهت ساختن روابط خوب با کارکنان، مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران ، مخاطبان و حتی عموم مردم به کار رود و معرف سازمان میباشد.
  2. روابط‌عمومی استارتاپ ها می تواند مکمل واحد بازاریابی باشد. روابط عمومی درگذشته بخشی از مارکتینگ یک کسب‌وکار بود اما امروزه به یک بخش کاملاً مستقل تبدیل‌شده است و مستقل از سایر بخش‌ها عمل می‌کند.
  3. کمپین هایی که توسط روابط‌عمومی طراحی و اجرا می‌شوند نقش بسیار تاثیرگذاری بر مخاطبان خواهند گذاشت.
  4. روابط‌عمومی موفق، کمک شایانی در مدیریت بحران ها میرساند و عامل مهمی در موفقیت در بحران ها خواهد بود.
  5. واحد فروش قلب استارتاپ، مدیریت و استراتژی مغز آن، لجستیک پاهای استارتاپ و روابط‌عمومی چهره و صدای آن شمرده می‌شود.
  6. یکی از ‌مهم‌ترین مباحث در بقای استارتاپ، ایجاد روابط و ارتباطات کلیدی با سایر بازیگران موجود در اکوسیستم و در یک کلام «شبکه سازی» است.

چطور میتوان میزان موفقیت در روابط‌عمومی را اندازه گیری کرد؟

با توجه به ماهیت غیر عددی روابط‌عمومی، نمیتوان آن را مانند هزینه ها یا محصولات اندازه گیری کرد و این امکان وجود دارد که کنترل و مدیریت روابط‌عمومی برای استارتاپ ها با مشکل مواجه شود.

اما اندازه گیری روابط‌عمومی برای سنجش موقعیت سازمان در هر مرحله بسیار اهمیت دارد و برای تحقق اهداف بلند مدت سازمان ضروری است.

در این مقطع ابزار  OKR (Objectives & key results) برای سازمان و افراد این امکان را ایجاد میکند تا معیار های موفقیت روابط‌عمومی در استارتاپ را اندازه گیری کرده و دست یابی به اهداف را از طریق نتایج کلیدی میسر میسازد.

OKRها زبانی اشتراکی برای اجرا هستند. آنها انتظارات را روشن می‌کنند و کارمندان [و فعالیت آنها] را در یک جهت قرار می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با OKR و افزایش دانش در این زمینه، کارگاه های آشنایی با OKR هدفسنج را پیشنهاد میکنم.

آشنایی با ابزار OKR و نحوه ی استفاده از آن

اهداف و نتایج کلیدی(OKR) به انگلیسی: Objectives and key results) (OKR) یک چارچوب (فریمورک) برای تعریف و ردیابی اهداف و نتایج آنها است.

توسعه OKRها عموماً به اندی گرو  نسبت داده می‌شود که این رویکرد را در زمانی که در اینتل کار می‌کرد، به این مجموعه معرفی و در سال ۱۹۸۳ در کتابی با عنوان مدیریت خروجی بالا مکتوب کرد. جان دوئر، مفهوم ساده اما مؤثر گروو را این‌طور توضیح داده‌است: «نتایج کلیدی باید قابل اندازه‌گیری باشند. اما در انتها باید بتوانید به آن نگاه کرده و بدون هیچ بحثی بگویید که: آیا این کار را انجام داده‌ام یا که این کار را انجام نداده‌ام؟ بله یا نه؟ به همین سادگی. هیچ قضاوتی در آن نیست.

OKR از سه جز تشکیل شده است:

  1. هدف: می‌خواهیم به چه چیزی برسیم.
  2. نتایج کلیدی: چگونه بدانیم که به هدف رسیده‌ایم.
  3. وظایف: در مورد دستیابی به هدف چه کاری باید انجام دهیم.

تفاوت kpi وokr چیست؟

مقایسه OKR و KPI موضوعی داغ است که در جلسات مدیریت عملکرد زیاد از آن صحبت می‌شود، اگرچه ممکن است این دو روش مدیریت پروژه همپوشانی وجود داشته باشد اما در اصل این دو مفهوم بسیار متفاوت هستند.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)برای ارزیابی عملکرد یک سازمان، فرد، برنامه، پروژه و غیره در یک زمان مشخص استفاده می‌شود. شاخص‌های انتخاب شده برای KPI معمولا باید :

  • با اهداف استراتژیک شرکت پیوند داشته باشد
  • نشان دهد که منابع صرف چه می شود.
  • KPI ها بهتر است قابل اندازه گیری باشند. اما OKR یک چارچوب استراتژیک است، در حالی که KPI اندازه‌گیری‌هایی است که در یک چارچوب وجود دارد.

نتیجه گیری

سیستم OKR  به جای تعیین شاخص‌ها و اهداف ثابت، یک چارچوب را فراهم می‌کند. این رویکرد به کنترل ارتباطات کمک کند؛ چیزی که در حقیقت نقطه قوت عالی آن است.

کنترل ارتباطات نه‌تنها باعث پیشرفت پارامترها و اهداف تعیین‌شده می‌شود، بلکه به تعیین میزان سهم آنها به ارزش افزوده که به صورت غیر مستقیم در تعداد کاربران و درخواست‌ها، اعتماد و اطمینان آنها، جذابیت برند و شاخص‌های متعدد دیگر منعکس می‌شود نیز کمک می‌کند.

در روابط‌عمومی به ارزش‌های مقایسه‌ای هم نیاز است. این دقیقا همان چیزی است که معمولا وجود ندارد. به همین منظور مجموعه هدفسنج ابزار های مفیدی را تهیه کرده و در اختیار شما عزیزان قرار میدهد تا بتوانید به اهداف فردی و سازمانی از جمله کنترل روابط عمومی(PR) دست یابید. برای استفاده از سیستم هدفگذاری هدفسنج روی نرم افزار OKR کلیک کرده و ثبت نام نمایید.

منبع : www.thenextweb.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است