الگوسازی برای افزاد تیم

الگوسازی برای افزاد تیم


گام اول پیشرفت و موفقیت، داشتن یک الگوی مناسب است. زیرا انگیزه و اشتیاق را برای موفقیت و ایجاد شباهت با شخص الگو را در فرد افزایش می دهد. در یک تیم نیز، افراد به الگو نیاز دارند تا موفقیت تیم، تضمین شود. در نتیجه، برای یک مدیر ضروری است که به الگو سازی برای افراد تیم بپردازد.

حال سوال اینجاست که این الگو چه کسی می تواند باشد؟ و یا اصلا برای افراد تیم، چه اشخاصی را برای الگو برداری ارجح میدانند؟

بطور معمول افراد، الگو هایشان را از افرادی که میشناسند و به آن ها نزدیک هستند، انتخاب می کنند. بدین معنا که دانش آموزان از معلم مان خود الگو میگیرند، دانشجویان از اساتیدشان و افراد تیم از مدیرشان. هم چنین در یک کسب و کار، رفتار افراد با یکدیگر و با مشتریان، سخت کوشی آن ها و غیره، مواردی است که عینا از روی مدیران الگو برداری می شود.

حال که لزوم الگو سازی برای افراد تیم مشخص شد و دریافتیم که مدیران الگوی افراد خواهند بود، کسب مهارت الگو سازی و تبدیل شدن به یک نمونه مناسب، برای مدیران ضروری به نظر میرسد.

در ادامه با راه و روش های تبدیل شدن به یک الگوی مناسب را می خوانیم.

چگونه یک مدیر الگو باشیم؟

یک نگرش مثبت ارائه دهید

وجود روز های سخت و استراس زا برای همه افراد اتفاق می افتد. اما مهم، نحوه مواجه افراد با این شرایط است. به عنوان یک مدیر که به دنبال الگو سازی برای افراد تیم است، رفتار مناسب در این شرایط، حائز اهمیت است. در این شرایط نشان دادن قدرت، استقامت و آرامش، همان ها را به تیم القا و انتقال می دهد. زیرا نگرش مثبت مسری است و سبب قوی تر شدن تیم می شود. در نتیجه یک تیم مثبت بهتر می تواند چالش ها را رفع کرده و راه حل های مناسب تری ارائه دهد.

اعتماد را بدست آورید و بسازید

برای الگو سازی برای افراد تیم و تبدیل شدن به یک نمونه مناسب، باید اعتماد افراد را جذب کنید. صادق نبودن با اعضا و وفادار نبودن به وعده ها، به اعتماد تیم لطمه زده و احترام مدیر را از بین می برد.

توجه شود که اعتماد اعضا از طریق سخت کوشی جذب می شود. هر چه مدیر در کار تلاش بیشتری از خود نشان دهد، اعتماد افراد بهتر و بیشتر جذب میشود.

یکپارچگی را نشان دهید

یک مدیر زمانی می تواند به الگوسازی برای افراد تیم بپردازد که یکپارچگی را نشان دهد. بدین معنا که نشان دهد منافع تیم، سازمان و افراد برای او مهم هستن نه منافع خودش.

افراد به مدیری احترام می گذارند و الگو برداری می کنند که واقعا برای تیم، کسب و کار و تلاش های آن ها ارزش قائل باشد. هم چنین مدیری قابل احترام است که موارد زیر را رعایت کند:

  • مسئولیت اعمال خود را بر عهده گیرد
  • در صورت لزوم از اعتبار خود خرج کند
  • به افراد پیشرو پاداش دهد

رهبری کنید و الهام بخش باشید

یک مدیر برای الگوسازی برای افراد تیم باید توجه کند که بصورت مسئولانه رفتار کند. در نتیجه این رفتار و الگو برداری افراد، رفتار مسئولانه در سازمان تسری پیدا خواهد کرد.

به عنوان یک رهبر، باید از انتقاد به تیم خود بپرهیزید. سپس با انگیزه دهی و تشویق آن ها، افراد را به سمت و سوی درست سوق دهید. در نتیجه افراد را به پتانسیل کامل خودشان میرسانید.

نکته مهم این است که یک شبه نمی توان به یک رهبر و الگو تبدیل شد. ابتدا باید مهارت کسب کنید، از خود حسابرسی کنید و در آخر به یک الگو تبدیل شوید.

برای کارمندان وقت بگذارید

از مواردی که می تواند منتهی به الگو سازی برای افراد تیم شود، وقت گذاشتن برای افراد تیم است. وجود این ارتباطات موثر سبب می شود تا کار ها بدون مشکل اداره شوند. یک مدیر باید اطمینان حاصل کند که همیشه یک راه ارتباطی بین او و اعضا وجود دارد. هم چنین افراد باید اطمینان داشته باشند که مدیر برای شنیدن نگرانی ها و سوالات آن ها همیشه وقت دارد.

استفاده از ابزار های مختلف ،مانند کتابچه ها، برای نشان دادن این که منافع افراد و بهترین ها را برای آن ها در نظر دارید، بسیار موثر خواهد بود.

درباره کارمندان خود بیاموزید

افراد و کارمندان تیم بزرگترین دارایی یک سازمان و مدیر است. در نتیجه برای الگو سازی برای افراد تیم باید علایق آن ها را شناخت و سعی کرد که مشکلات زندگی شخصی آن ها نیز رفع شود.

اختصاص زمانی برای این هم صحبتی ها، در زمان کار و غیر آن، موثر هستند. هم چنین برنامه ریزی فعالیت ها و گردش هایی با حضور تمامی افراد و بدور از فضای کار نیزمی تواند بسیار کمک کننده باشد.

این رفتار به تیم نشان می دهد که مدیر برای آن ها چه در محیط کار و چه در خارج آن، ارزش قائل است. در نتیجه اعتماد افراد به مدیر بیش از پیش خواهد شد.

حمایت و تشویق را پیشنهاد دهید

همه افراد، اعم از افراد تیم، ممکن است روز خوبی را پشت سر نگذاشته باشند. در این حال، افراد نیاز به حمایت دارند. ایجاد و وجود محیط کاری سالم و صرف زمان با اعضا برای شنیدن و رفع مشکلاتشان، حمایت و تشویق آن ها بسیار مهم است. زیرا سبب افزایش اعتماد به مدیر و سازمان می شود. علاوه بر آن و در دید اعضا، مدیر به شخصی قابل احترام قابل الگو برداری بدل خواهد شد.

کلام آخر

مجموعه مهارت های فوق سبب می شود تا یک مدیر به شخصی لایق الگو برداری بدل شود. سپس الگوسازی برای افراد تیم اتفاق افتاده و به سمت دلخواه حرکت خواهند کرد.

ایجاد این مهارت ها نیازمند وجود یادگیری، تمرین و ابزار های مناسب است. هدف سنج ابزاری است که می تواند در این راه به کمک مدیران آید. مقالات مناسب و به روز و هم چنین نرم افزار مناسب جهت ارتباط بهتر با کارمندان، از جمله امکانات مجموعه هدف سنج است.

Leadership: 7 Ways to Become a Role Model Manager – Mimeo.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است