4 نوع برنامه ریزی که مدیران حتما باید بدانند!

 

برنامه ریزی موثر اصلی ترین عامل پیروزی هر کسب و کاری است. و این کار با سازماندهی اولویت ها و منابع در جهت رسیدن به بهره وری انجام می شود و میزان بهره وری کسب و کار تاثیر مستقیم با موفقیت آن دارد. معمولا وقتی ناکارآمدی در رهبری یک سازمان مشاهده می شود دلیل اصلی آن وجود نداشتن یک برنامه مناسب است. هم چنین مهم ترین گام تعریف یک برنامه موثر، تعریف کامل اهداف و چشم اندازها و درک آن توسط کلیه عوامل کسب و کار می باشد. با برنامه ریزی مشخص می دانیم در چه سمتی حرکت می کنیم و چگونه می توانیم نتایج کارمان را در راستای هدف مشخص شده اندازه گیری کنیم.

حالا که با نقش برنامه ریزی در موفقیت کسب و کارمان آشنا شدیم باید بدانیم شامل ۴ نوع مختلف می شود که هر کدام بخش های متنوعی از سازمان را درگیر میکنند :

 

۱- برنامه ریزی عملیاتی

این نوع برنامه ریزی می تواند یکبار مصرف و یا مداوم باشد. مورد یکبار مصرف آن می تواند یک رویداد خاص باشد. مثلا یک کمپین تبلیغاتی خاص. و نوع مداوم آن می تواند شامل: قوانین و مقررات، رویه ها و اداره روزمره شرکت باشد.

 

۲- برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک پایه و اساس یک کسب و کار است که نمایانگر تصمیمات مهم یک سازمان طی ۳ تا ۱۰ سال آینده است. این نوع برنامه شامل: ماموریت کسب و کار، ارزش های یک کسب و کار و چشم انداز آن است. یک برنامه استراتژیک خوب نمایانگر تصویر بزرگ یک کسب و کار و جهت حرکتی آن است.

 

۳- برنامه ریزی تاکتیکی

اینها پشتیبان برنامه استراتژیک هستند. در واقع برنامه هایی هستند که باید انجام شوند تا کسب و کار به ماموریت و هدف استراتژیک خود برسد. این نوع برنامه ها پاسخ سوال چگونه باید کسب و کارمان به یک ماموریت بلندمدت مشخص شده خود برسد هستند. ویژگی اصلی این نوع، دقیق، کوتاه مدت، و انعطاف پذیر بودن آنها است. در کل وظیفه آنها تبدیل هدف استراتژیک به گام های کوچک تر تاکتیکی است.

 

۴- برنامه ریزی احتمالی

این برنامه باید در همه ی کسب و کارها وجود داشته باشد زیرا همیشه تغییرات و اتفاقاتی ممکن است رخ دهند که مسیر ما را عوض کنند و چون این اتفاقات قابل پیش بینی نیستند لازم است که مدیران همیشه این موضوع را در نظر بگیرند تا در صورت وقوع مشکل، مسیر دیگری را به سمت هدف تعیین شده طی کنند.

مدیرانی که با این ۴ نوع برنامه ریزی آشنا هستند می توانند کسب و کار خود را در یک مسیر پایدار به سمت هدف خود پیش ببرند.

امروزه سیستم هدف گذاری OKR که توسط بهترین کسب و کار های دنیا استفاده می شود بر برنامه ریزی در بازه های زمانی کوتاه تر و با تمرکز بر هدف مرتبه بالا و اصلی انجام می شود، شما هم می توانید از همین امروز این سیستم را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید و از نتایج حاصل شده شگفت زده شوید.!

نرم افزار OKR هدف سنج شما را در این مهم یاری می کند! 

 

 

 

 

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است