ایجاد انگیزه در دور کاری با گیمیفیکیشن

ایجاد انگیزه در دور کاری با گیمیفیکیشن


در سال های اخیر و با شیوع بیماری کرونا، دور کاری در دستور کار بسیار از سازمان ها و ادارات قرار گرفت. البته دور کاری ممکن است فرسودگی شغلی و عدم تمرکز را برای برخی از کارکنان به همراه داشته باشد. در نتیجه مدیران باید به دنبال راه حل هایی برای ایجاد انگیزه در کارکنان باشند. گیمیفیکیشن یکی از این راه هاست. ایجاد انگیزه در دور کاری با استفاده از گیمیفیکیشن مبحثی است که مایل به بررسی آن هستیم.

حضور کارکنان و اعضای تیم ها در کنار هم، سبب حفظ و بهبود فرهنگ سازمانی می شود که دور کاری این مزیت را از بین می برد. در نتیجه مدیران باید کارکنان خود را شناخته و با استفاده از ابزار های متناسب، فرهنگ سازمانی و انگیزه را به اعضا اعطا نمایند. همان طور که گفته شد، گیمیفیکیشن یکی از این ابزار هاست. در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

دور کاری با استفاده از گیمیفیکیشن

همان طور که گفته شد، دور کاری می تواند سبب فرسودگی شغلی در افراد شود. طبق تحقیقات انجام شده، این فرسودگی شغلی، در افراد دور کار دارای فرزند افزایش یابد. در نتیجه اگر مدیری به دنبال بهبود بهره وری و حفظ شادابی اعضا است، باید ابزار های مناسب را بشناسد.

گیمیفیکیشن ابزاری است که در این مباحث می تواند بسیار کمک کننده باشد. اما نکته مهم نحوه استفاده از این ابزار است.

در ادامه با تعدادی از این راه حل ها آشنا خواهیم شد.

کار را سرگرم کننده کنید

راه های جذاب برای انجام وظایف را به اعضا پیشنهاد دهید. برای ایجاد انگیزه ، استفاده از گیمیفیکیشن، می تواند به جذابیت کار کمک کند. برای مثال در نظر گرفتن پاداش های متناسب و خلاقانه، می تواند کار را برای اعضا سرگرم کننده و دل نشین نماید.

استفاده از بازی های مناسب برای تشویق اعضا به کار و ایجاد رقابت بین آن ها  بسیار موثر است. این فعالیت ها سبب می شود که محیط کاری قوی و زنده بماند. هم چنین باعث می شود که ارتباطات بین اعضا و همین طور بین اعضا و مدیران، رو به بهبود رود.

کار ها را مناسب با شخصیت اعضا در نظر بگیرید

یکی دیگر از راهکار های ایجاد انگیزه ، شخصیت شناسی است. استفاده از تست های شخصیت شناسی و یا ابزار های مدیریت وظایف و رصد آن ها، می تواند به مدیران کمک کند.

وجود تفکر سیاه و سفید و صفر و صدی به اعضا و محدود کردن آن ها به نقش های خاص، نه تنها باعث فرسودگی شغلی است، بلکه تمامی انگیزه های فرد را نیز از بین می برد.

برای جلوگیری از این آفت و بهره بردن از گیمیفیکیشن، می توان برای مدتی یک بازی را به راه انداخت. بدین ترتیب که کسی که به مسائل مالی علاقه دارد، مسئول مالی باشد. هم چنین می توان یک مجموعه موزیک شخصی برای هر فرد و مشتری تهیه نمود و در این راه از سایر اعضا نیز کمک گرفت.

تجزیه و تحلیل کنید

در بالا به بیان لزوم شناخت اعضا و شخصیت آن ها پرداختیم. نکته بعدی که در گیمیفیکیشن باید در نظر گرفته شود، تجزیه و تحلیل این داده هاست. در نتیجه شخصی سازی بهتری توسط مدیر شکل خواهد گرفت.

یکی از موارد شخصی سازی، انگیزه دهی است. بدین معنا که هر کس از طرق مختلفی انگیزه دریافت می کند. مثلا از طریق جملات انگیزشی که می توان در نرم افزار های مدیریت وظایف به دست اعضا رساند. یا از طرق و پاداش های مالی می توان  این انگیزه را ایجاد کرد.

نکته مهم این جاست که اگر مدیر خود نیز درگیر این نوع بازی شود و با اعضا همراهی کند، انگیزه و اشتیاق اعضا نیز بیشتر خواهد شد.

در پایان این بازی ها مدیر باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • چگونه فرهنگ سازمانی را بهبود ببخشیم؟
  • چگونه فرهنگ سازمانی را با شخصیت اعضا هماهنگ کنیم؟
  • آیا می توان به اهداف شخصی در کنار اهداف کاری دست یافت؟ چگونه؟

پاسخ به این سوالات کمک می کند تا مسیر و اهداف آینده سازمان مشخص تر و واضح تر شود.

کلام آخر

برای بهبود کسب و کار و حضور افراد توانمند در کنارتان، ایجاد انگیزه در افراد ضروری است. در دور کاری ایجاد این انگیزه و اشتیاق در کارکنان، ضروری تر از هر زمان دیگری است. یادگیری مهارت های گیمیفیکیشن و استفاده از ابزار های مناسب آن مانند نرم افزار هدف سنج، می تواند گامی موثر برای ایجاد انگیزه در کارکنان دور کار شود.

Employee Benefit News | Employee Benefit News

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است