مدیریت دانش و چابک سازی سازمان چه ارتباطی با هم دارند؟

مدیریت دانش و چابک سازی در سازمان ها

مدیریت دانش و چابک سازی در سازمان ها


چه ارتباطی بین مدیریت دانش و چابک سازی سازمان وجود دارد؟

چگونه در کورس رقابتی جهان صنعتی امروزه دوام بیاوریم و پیشرفت کنیم؟

ابزاری قدرتمند تر از مدیریت چابک وجود دارد؟

این ها سوالاتی هستند که اکثر مدیران رده بالای سازمانی از خود و همکاران می پرسند.

همه ما میدانیم عصر امروز، عصر رقابت است.هر سازمانی برای اینکه اول از همه در این جهان صنعتی دوام بیاورد و در قدم بعدی تهدید ها را به فرصت تبدیل کند، نیاز به رویکردی انعطاف پذیر همچون رویکرد و مدیریت چابک نیاز دارد.

مقدمه

در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار اصطلاح چابکی به منظور توصیف ظرفیت لازم برای تولید مدرن به کار گرفته شد.در واقع رویکر چابک شیوه های نوین برای رویارویی سازمان با چالش های طی مسیر در اختیار آن سازمان قرار می دهد.

رویکرد مدیریت و تولید چابک با هدف هایی از جمله اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان؛ افزایش چشمگیر رضایت مشتری و … به کار گرفته می شود.

مدیریت چابک در سازمان ها به دنبال موفقیت در بازار هدف و تبدیل تهدید های رخ داده به فرصت های ارزشمند و سودآوری از آنهاست. پررنگ ترین ویژگی این است که در رویکرد چابک شرایط متغیر و عدم اطمینان را به عنوان منبع ایجاد فرصت برمیشماریم.

البته این وضعیت زمانی رخ می دهد که چابک سازی در سازمان به عنوان یک ارزش و یک استراتژی رقابتی برای مدیران آنها به حساب آید.  نرم افزار هدف گذاری بر مبنای رویکرد چابک و OKR

در سازمان های چابک تنها به فکر فروش محصول یا خدمتمان به مشتری نیستیم بلکه قصد داریم راه حل متناسب با نیاز مخاطبمان را ارائه دهیم.

برای پیاده سازی مدیریت چابک و چابک سازی در هر سازمانی باید چهار اصل را مبنا قرار دهیم

۱)تحویل ارزش به مخاطب

۲)ارزش قائل شدن برای مهارت ها و دانش انسانی

۳)انعطاف در برابر تغییرات و رویارویی یا آنها

۴)ایجاد مشارکت

رمزهای موفقیت در مدیریت چابک را می توانید کامل در مقاله زیر بخوانید

مدیریت دانش:

مدیریت دانشامروزه دانش به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان و محرکی برای تحول سازمانی و نوآوری آن شناخته می شود. ارزش دانش آنجا مشخص می شود که برخلاف سایر دارایی ها هرچه از آن بیشتر استفده شود به ارزش آن افزوده می شود.

از آنجایی که در دنیای امروزی بخش اعظمی از فعالیت ها بر پایه اطلاعات است و سازمان ها براساس دانش خود به رقابت با یک دیگر می پردازند، مدیریت دانش یکی از همین استراتژی های مهم به شمار می آید.

دانش ترکیبی از حقایق، تجربیات و دریافت های شخص به منظور تصمیم گیری و انتخاب عملی است.در صورتی که، تصمیم گرفته شده یک موقعیت را به موقعیت ارزشمند تر تبدیل کند.

اما  مدیریت دانش به فرایند خلق، انتقال و حفط دانش در سازمان گفته می شود.بازهم به گونه ای که با دانش به کار گرفته شده حداکثر کارایی و اثر بخشی در سازمان تحقق یابد.

مدبربت دانش در سازمان ها دارای ابعاد و لایه های مختلفی است.

۱)کشف دانش:

اولین لایه از ابعاد دانش کشف و خلق آن است.شما ابتدا در سازمان باید دانش موجود را کشف کنید و به گسترش آن بپردازید.در مرحله بعد به منظور پویایی و چابکی بیشتر سازمان دانش جدید درون سازمان شما باید خلق شود. این دانش باید به منظور بهبود و چابکی بیشتر سازمان خلق شود.

مثلا در محصول تولیدی شما بروزرسانی و بهبودی صورت گرفته. این بروزرسانی با توجه به فیدبک های دریافت شده از مخاطب در مراحل قبلی بوده. با توجه به تغییر مارکت کنونی انجام شده و بعد جدیدی از نیاز مشتری شما را پاسخ می دهد. پس در ابتدا دانش در سازمان شما کشف یا خلق شده و در مرحله بعد منجر به چابکی سازمان شما شده است.

۲)نگهداری دانش:

اینکه بدانیم دانش به کار گرفته شده در سازمان تا چه زمان و تا کی  باید باقی بماند در راستای انجام نگهداری دانش است. نگهداری دانش باید به طریقی انجام شود که قابلیت بازیابی آن حداکثر باشد. سازمان باید در همه مراحل دانش موجود را در قالب فایل ها ودستورالعمل ها آرشیو سازد تا در صورت امکان در دوره های بعد مورد استفاده مجدد قرار گید.

۳)تبادل دانش:

تبادل دانشدانش موجود در سازمان می بایستی تبادل شود. بخش اعظمی از دانش سازمان مربوط به نیروی انسانی آن می باشد و این دانش دقیقا در اذهان نیروی انسانی قرار دارد. استخراج این دانش فرایند خاصی را طلب میکند. تبادل این دانش از طریق آموزش به افراد، جلسات گروهی و پرسش و پاسخ انجام می پذیرد.همچنان باید تمام تلاش به کار گرفته شود تا دانش به موجب افزایش اثربخشی شود.

ارزیابی دانش۴)ارزیابی دانش:

در پایان هر سیکل باید دانش موجود و به کار گرفته شده در سازمان مورد ارزیابی قرار گیرد. باید بسنجیم دانش موجود و مورد استفاده در سازمان تا چه حد در دستیابی به اهداف والای آن سازمان موثر بوده. این ارزیابی فرایندهای گوناگونی دارد که با توجه به اهداف سازمان، تحلیل هزینه ها و نتایج کمی و کیفی انجام می شود.

پس از دانستن ابعاد مدیریت دانش و پیاده سازی آن در ادامه نقش بکارگیری مدیریت دانش را بر چابک سازی سازمان و ارتباط این دو را  بررسی و مواردی را ذکر می کنیم. اجرای مدیریت دانش نتایج زیر را در چابک سازی سازمان به همراه دارد

بهبود بهره وری و اثربخشی سازمانی

افزایش همکاری موثر افراد و تیم های سازمان

تسهیل فرایند انتقال دانش و تثبیت دانش پیش از آنکه افراد سازمان را ترک کنند

افزایش خدمت رسانی و رضایت مخاطبان

افزایش آگاهی سازمانی از خلاء های موجود

افزایش نوآوری و خلاقیت افراد در تیم ها و در مجموع سازمان

کلام پایانی

در جهان امروز و باتوجه به پیچیدگی بازار رقابتی، اولویت های استراتژیکی سازمان ها تغییر کرده است. اما در میان همه استراتژی ها توانایی پاسخ گویی در شرایط متغیر وتولید ارزش با وجود تهدید بیشترین اهمیت را دارد. این استراتژی که امروزه رویکر و مدیریت چابک نیز شناخته می شود ، به دنبال بهترین برآیند برای برای واحد و سازمان عملیاتی می باشند. شرکت های چابک همیشه برای یادگیری هر چیز جدیدی که باعث افزایش کارایی ناشی از مواجه شدن با فرصت های جدید است، آماده اند. در عصر حاضر میتوان گفت چابکی رمز بقا است. چرا که در رویکرد چابک قابلیت فعالیت در چند جهت را داراست.بنابراین چابکی را می توان سلاحی رقابتی معرفی کرد. علاوه بر چابکی، مدیریت دانش نیز یکی از مهم ترین فاکتور های رقابتی به شمار می آید. در یک جمله می توان گفت تولید و مدیریت چابک بدون مدیریت دانش صحیح ناقص و بی معناست.

اگر در این عصر رقابتی شما هم همچون سازمان های موفق برای بقا و بهبود عملکرد تیم و سازمانتان به دنبال اجرای مدیریت چابک هستید، تنها با نصب نرم افزار هدف سنج میتوانید به تدوین و پیاده سازی این رویکرد ارزشمند، نزدیک و نزدیک تر شوید.

نگران نباشید مشاوران تخصصی هدف سنج در این مسیر پرچالش همیار وهمراه شما خواهد بود. یادمان نرود در رویکرد چابک، از تهدیدها به منظور فرصت ها نام برده می شود.

با هدف سنج راهبر بمانید

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است