برنامه ریزی استراتژیک

هر کسب و کاری باید یک برنامه استراتژیک داشته باشد. اما تعداد کسب و کارهایی که برنامه ریزی استراتژیک ندارند شما را شگفت انگیز خواهد کرد. آمار نشان می دهند که ۸۶ درصد از تیم های اجرایی کمتر از ماهی یک ساعت برای بحث حول استراتژی خود وقت سپری می کنند. و هم چنین ۹۵ درصد نیروی کار آن کسب و کار نمی دانند استراتژی آن شرکت چیست.

اعداد به راحتی نشان می دهند که کسب و کارهایی که برنامه استراتژیک برای خود دارند چگونه می توانند از بقیه جلو بیفتند.

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

به صورت خلاصه برنامه ریزی استراتژیک اقداماتی است که کسب و کارها انجام می دهند تا به اهداف بلندمدت خود برسند. ولی این نوع برنامه ریزی با مدیریت پروژه متفاوت است که در آن تسک ها و فعالیت های یک پروژه مشخص می شوند.برنامه ریزی استراتژیک متفاوت است و به شما کمک می کند تا نقشه راه رسیدن به هدف اصلی و بلندمدت را شناسایی کنید.

قدم های طراحی برنامه استراتژیک:

۱- شناسایی موقعیت استراتژیک:

در قدم اول شما باید بدانید کجا قرار دارید، کجا می خواهید بروید و چگونه می خواهید به آن برسید. با تمامی ذینفعان داخلی و خارجی صحبت کنید. موقعیت فعلی را با توجه به نظرات مشتریان و رقبا و اندازه بازار مشخص کنید. به این صورت می توانید متوجه شوید کجا ضعف دارید و باید به کدام سمت حرکت کنید. چارچوبی که می تواند در این مرحله به شما کمک کند ماتریس SWOT است که در آن می توانید نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار خود را مشخص کنید. و به این صورت برای هر موقعیت برنامه و استراتژی تدوین کنید. بعد از مشخص کردن موقعیت فعلی خود می توانید برای رسیدن به جایگاه نهایی تعدادی اهداف تعیین کنید. در این مرحله شما یک سری اهداف استراتژیک دارید و می توانید برای آن ها برنامه ریزی کنید.

۲- اولویت بندی اهداف:

وقتی که شما موقعیت خود را در بازار پیدا کردید، وقت این است که اهداف خود را برای رسیدن به هدف اصلی و جایگاه اصلی خود در بازار اولویت بندی کنید. و در واقع اهدافی را مشخص کنید که بیشترین تاثیر را در مسیر شما دارند. برای شناسایی این اهداف می توانید از سوالات زیر استفاده کنید.

کدام یک بیشترین تاثیر را برای رسیدن به چشم انداز ما دارند؟

کدام نتایج به دست آمده مهم تر هستند؟ (تعداد کاربران یا میزان فروش؟)

رفتار رقبا چگونه خواهد بود؟

کدام اهداف اضطراری هستند؟

برای رسیدن به جایگاه مورد نظر چه کارهایی نیاز است انجام دهیم؟

چگونه عملکرد خود و میزان دستیابی به اهداف مشخص شده را اندازه گیری کنیم؟

اهداف ما باید قابل اندازه گیری باشند و هم چنین با در نظر گرفتن منابع سازمان پیاده سازی شوند.

۳- طرح ریزی برنامه

حال که اهداف تعیین شدند، اولویت بندی شدند و فهمیدیم چگونه اندازه گیری شوند نوبت برنامه ریزی برای رسیدن به آن ها است. باید از بالا به پایین فرایندها را مشخص کنیم و میزان اهمیت هر کدام را مشخص کنیم تا متناسب به آن ها منابع خود را مصرف کنیم. در این مرحله نکته مهم این است که باید بتوانیم به فعالیت هایی که ارزش افزوده ندارند نه بگوییم.

۴- اجرا و مدیریت برنامه

حالا که برنامه استراتژیک دارید وقت اجرای آن است. ابتدا باید کل تیم از این برنامه با خبر باشند و kpi های خود را بدانند تا کل هدف قابل اندازه گیری شود. نکته مهم این است که کل اعضای تیم باید خود را نماینده هدف استراتژیک کسب و کار حس کنند و موفقیت آن هدف به آن ها انگیزه بدهد.

۵- مرور و بررسی برنامه خود

یک برنامه ی خوب همواره در حال بررسی و اصلاح هست. با kpi هایی که در مراحل قبل تعیین شدند می توانیم میزان موفقیت خود را اندازه گیری کنیم. با این کار متوجه می شویم کدام فعالیت ها غیر ضروری بودند و یا باید اصلاح شوند.

یک سیستم برنامه ریزی و هدف گذاری خوب باید تمامی مراحل بالا را در خود جای داده باشد. امروزه در کسب و کارهای غول دنیا از سیستم OKR به این منظور استفاده می کنند. هدف سنج این سیستم را در خود جای داده است و آماده است تا به صورت رایگان در اختیار کسب و کارها و افرادی که قصد یک جهش بزرگ در خود دارند بگزارد.

‫4/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است