راه حل هایی برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی

عدم وجود روحیه تیمی

عدم وجود روحیه تیمی


اگر به تماشای یک مسابقه گروهی ،مانند فوتبال، نشسته باشید، اهمیت روحیه تیمی را درک کرده اید. در گروه برنده، روحیه تیمی، اعتماد و اعتقاد به آنچه هر شخص انجام می دهد. وجود دارد. در مقابل نیز گروهی وجود دارد که یا روحیه تیمی در آن وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است. در نتیجه مدیران این تیم ها باید به دنبال راه حل هایی برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی باشند و مهارت های کلیدی خود را بهبود بخشند.

برای رسیدن به این راه حل ها، ابتدا باید بدانیم که روحیه تیمی چیست؟

روحیه تیمی چیست؟

براساس فرهنگ لغت کالینز، روحیه تیمی احساس غرور و وفاداری در بین اعضای تیم است. این احساس باعث می شود که اعضای تیم، عملکرد بهتری داشته و برای جذب افراد ماهر تر تلاش کنند.

یکی از عوامل افزایش روحیه تیمی، وحدت در تیم است. زیرا نشان دهنده اعتماد و ارتباط خوب اعضا و تلاش بهتر برای رسیدن به اهداف است.

ضرورت روحیه تیمی

دلایل ضرورت وجود روحیه تیمی در سازمان ها به قرار زیرند:

  • بهره وری بالا و سطوح تعامل:

تعامل بالا سبب می شود تا اعضا از نقاط قوت و ضعف یکدیگر با خبر و در هماهنگی کامل باشند.

  • تقویت روحیه:

تیم هایی که روحیه خوبی دارند، در کار خود مطمئن هستند. هم چنین آن ها می توانند در مقابل موقعیت های دشوار مقابله کنند.

  • روابط مثبت کارکنان:

سطح بالای روحیه تیمی سبب می شود تا احساس درک و شفقت در میان اعضا و نسبت به یکدیگر افزایش یابد.

  • نیروی کار فداکار و مشتاق:

وجود روحیه تیمی متناسب با محیط کار و مناسب، باعث می شود تا اعضا برای رسیدپی به وظایف خود، مشتاق باشند.

  • احترام و اعتماد متقابل در محل کار:

احترام و اعتماد در بین اعضا نشان دهنده روحیه بالای تیمی در یک سازمان است.

راه حل هایی برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی

وجود روحیه تیمی در یک سازمان، نشان دهنده فرهنگ مناسب سازمانی است. در ادامه ۵ راه حل برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی را می خوانیم.

راه حل هایی برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی

جریان ارتباطی عالی

اولین راه حل برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی، ایجاد جریان ارتباطی عالی است. ایجاد درک متقابل در اعضا و کمک به یکدیگر در مواقع سخت، تنها با جریان ارتباطی عالی امکان پذیر است. نبود این ارتباط مناسب و واضح، سبب ایجاد سو تفاهم هایی بین اعضا خواهد شد. در نتیجه روحیه تیمی ایجاد نمی شود و گردش کار سازمان مختل خواهد شد.

اعضای تیم باید سعی کنند تا با یکدیگر ارتباطی عالی بر قرار کنند. ایجاد این ارتباط می تواند به صورت حقیقی و شفاهی باشد و یا با استفاده از ابزار های آنلاین. نرم افزار هدف سنج، یک بستر آنلاین مناسب برای ایجاد ارتباط بین اعضا است.

برنامه ریزی رویداد ها و وعده های غذایی تیمی

یک راه حل دیگر برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی و ایجاد آن، رویداد های تیمی است. برای مثال صرف یک وعده ناهار با حضور همه اعضا و یا شرکت اعضا در یک رویداد اجتماعی بسیار مناسب کمک کننده است. زیرا اینگونه رویداد ها سبب می شود اعضای تیم یکدیگر را بشناسند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه یک رابطه سالم بین آن ها برقرار شده و روحیه تیمی بهبود می یابد.

علاوه بر این، این رویداد ها سبب می شود تا استرس و نا امیدی از اعضا دور شده و برای شروع یک دوره کاری دیگر آماده شوند.

ایجاد فضایی برای قدردانی

تشویق افراد برای کاری که انجام داده اند، سبب افزایش روحیه شخص و سپس تیم می شود. برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی ایجاد فضایی برای قدردانی از اعضا بسیار تاثیر گذار است. زیرا قدردانی از یکی از اعضا بر روی کل تیم اثر میگذارد و سبب می شود تا آن ها سخت تر تلاش کرده و کارایی و رقابت سالم افزایش می یابد. سپس در دراز مدت روحیه تیمی بهبود یافته و به یک دارایی ارزشمند تبدیل می شود.

پس این نتیجه حاصل می شود که قدردانی از اعضا، برای افزایش سطح تعامل و وفاداری اعضا تیم بسیار مهم است.

تمرین مهارت های حل مسئله

یکی از جالب ترین راه حل ها برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی، تمرین مهارت های حل مسئله است. این تمرینات نه تنها توانایی های یک تیم را آزمایش می کند، بلکه خلاقیت فردی و توانایی حل مسئله را نیز بهبود می دهد. در نتیجه سبب می شود تیم ها برای حل موانع، با یکدیگر هماهنگ شوند.

با روش های زیر می توان مهارت حل مسئله را در تیم بهبود داد:

  • نگرش و رویکرد نسبت به مسائل و مشکلات
  • پرسیدن سوالات درست و ابداع راه حل
  • داشتن ذهن باز و پذیرش واقعیت ها
  • تحلیل و بررسی برای یافتن علت اصلی مشکل

راهنمای کارکنان خود باشید

آخرین راه حلی که برای مشکل عدم وجود روحیه تیمی وجود دارد، راهنمایی کارکنان توسط مدیر و رهبر است. این راهنمایی بخش مهمی از یک فرهنگ سازمانی است و این وظیفه مدیریت است که اعضا را راهنمایی نماید. زیرا مهارت های متفاوتی که یک عضو از طریق مشورت با سایرین بدست می آورد، سبب بهبود و ارتقا روحیه تیمی خواهد شد.

نکته مهم اینست که مدیریت بداند تلاش های مربیگری خود را در کجا و چه زمانی متمرکز کند. زیرا اگر مدیر اشتباه کند، روحیه تیمی و تیم از بین خواهد رفت.

 

کلام آخر

مشکل عدم وجود روحیه تیمی، در بسیاری از سازمان ها وجود داشته و دارد. این مشکلی است که یک سازمان را به نابودی می کشاند. در نتیجه وظیفه یک مدیر و رهبر پیدا کردن راه حل هایی برای رفع این مشکلات است. نرم افزار هدف سنج، بستری است که می تواند سبب افزایش این روحیه تیمی شود. مدیران نیز می توانند با استفاده از مقالات منتشر شده در هدف سنج، دانش خود را بالا برده و مشکل عدم وجود روحیه تیمی را رفع کند.

 

۵ Ways to Encourage Team Spirit in your Organization (vantagecircle.com)

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است