وظیفه-مدیر-منابع-انسانی

مدیران منابع انسانی(HR)، رهبری حیاتی در سازمان است. استخدام کارمندان جدید، آموزش و پیشرفت کارکنان، ایجاد سیاست‌ها و فرایندهای محل کار از جمله وظایف مدیران منابع انسانی است. همچنین مدیران منابع انسانی وظیفه دارند شرکت‌ها را با فناوری‌ها، قوانین و برنامه‌های پرداخت دستمزد همراه سازند. این باعث می‌شود، تجربه کارمندان و روابط متقابل آنها بهبود یابد. اداره آمار کار آمریکا پیشبینی کرده که اشتغال مدیران منابع انسانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، هفت درصد رشد خواهد داشت. و در واقع این یعنی سریع‌ترین رشد در میان تمام مشاغل!

  • کار یک مدیر منابع انسانی بصورت روزانه چیست؟
  • چگونه در آینده متخصصان می‌توانند افرادی برای این شغلِ در حال رشد تربیت کنند؟

با مطالعه ادامه متن، پاسخ این پرسش‌ها را خواهید یافت.

وظایف مدیران منابع انسانی

هدف اصلی یک مدیر منابع انسانی زیر نظر گرفتن عملکرد اداری شرکت است. از جمله:

  • جذب استعدادها: این وظیفه شامل جسجوی کاندیداهای احتمالی، هماهنگی مصاحبه های واجدین شرایط و تدوین فرایند استخدام افراد جدید است.
  • حقوق و دستمزد: مدیر منابع انسانی بر بخش پرداخت حقوق شرکت نظارت می‌کند. برای آنکه اطمینانی ایجاد کند که برنامه‌های پرداخت دستمزد و مزایا به درستی انجام می‌شود. او ممکن است به بخش حسابداری گزارش دهد یا موارد تشویقی را برای استخدام نیروی جدید برنامه ریزی کند.
  • آموزش و توسعه: این وجه از این شغل، شامل حفظ برنامه‌های آموزش و توسعه برنامه‌هایی برای کارمندان جدید و کارمندان فعلی است. کارمندانی ممکن است نیازمند بروزرسانی و توجیه در رابطه با فرایندهای جدید باشند و یا مهارت‌های جدیدی را لازم باشد، آموزش ببینند.
  • مدیریت: مدیر منابع انسانی میزان انطباق شرکت با استانداردها مثل برابری فرصت‌های شغلی برای افراد را بررسی می‌کند. همچنین او بر روابط بین کارمندان و مسائل مربوط به محل کار، نظارت می‌کند. از جمله این موارد هم می‌توان به اختلافات، ادعاهای مربوط به آزار و اذیت جنسی، ایمنی و سلامت محیط کار و مذاکره پیرامون قانون کار اشاره کرد.

مدیران منابع انسانی نقشی کلیدی در پیشرفت فرهگ سازمانی به عهده دارند. آن‌ها ارتباط بین مدیران شرکت و کارمندان را تسهیل می‌کنند، به حل اختلافات و شکایات کمک می‌کنند و به مدیران اجرایی در جهت ادره محیط کار مشورت می‌دهند. این مدیران معمولا با مدیران اجرایی در جهت مدیریت استعدادها همکاری می‌‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کارمندان به حداکثر ارزشمندی خود می‌رسند. آن‌ها ممکن است در صورت لزوم کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند تا تعهد و انگیزه کارمندان افزایش یابد. و نابرابری‌های محل کار رفع شود. ضمن اینکه با این کار به پیشرفت مهارت‌های لازم برای موفقیت و بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کنند. می‌توانید برای مطالعه بیشتر به ۷ اصل مدیریت منابع انسانی مراجعه کنید.

مهارت‌هایی مورد نظر مدیر منابع انسانی

مهارت‌های خاصی برای تاثیرگذاری یک مدیر منابع انسانی ضروری است. از جمله:

  • مهارت‌های ارتباطی: مدیران منابع انسانی باید به چگونگی صحبت کردن، نوشتن و ارائه برنامه‌ها بطور واضح و موثر برای هر دو گروه کارمندان و مدیران تسلط داشته باشند. آن‌ها همچنین باید شنوندگان خوبی نیز باشند. و اطلاعاتی را درباره نیازهای هر دو گروه ذکر شده بدست آورند تا بتوانند موثرترین استراتژی‌های محیط کار را تدوین کنند. با این کار به گسترش روابط نیز کمک می‌کنند.
  • مهارت‌های رهبری: متخصصان این شغل، همکاران و کارمندانشان را به سمت اجرای برنامه‌ها و فرایندهای استخدام، آموزش و مدیریت ریسک تشویق می‌کنند. آن‌ها همچنین با نظارت روی تیم‌ها این اطمینان را می‌دهند که افراد وظایف و مسئولیت‌های خود را در برابر سازمان به خوبی انجام می‌دهند.
  • مهارت‌های فنی: این مدیران باید خود را با فناوری‌ها و روندهای نوظهور همگام کنند. فناوری ها و روندهایی که به اتوماتیک شدن فرایندها برای افزایش بهره وری کمک می‌کنند.
  • مهارت‌های سازمانی: مدیران منابع انسانی باید بتواند مسئولیت های مختلف را در بر بگیرند. از جمله این مسئولیت‌ها می‌‌توان به جذب استعدادها، استخدام، آموزش کارمندان، مدیریت اختلافات محیط کار و برنامه ریزی حقوق و دستمزد اشاره کرد.

مدیران منابع انسانی در روزگار نو

برای پاسخ به این پرسش که کار مدیران منابع انسانی بصورت روزانه چیست؟ “باید گفت که با ظهور فناوری‌های جدید و روندهای دیجیتالی، خود را به روز می‌کنند. و نیز توسعه مهارت‌های فنی اساسی را برای مدیران منابع انسانی حائز اهمیت دانسته و در جهت آن گام بر می‌دارند.

طبق بررسی انجام شده توسط CareerBuilder، هفتاد درصد از کارفرمایان برای یافتن کارمندان جدید و ۴۳ درصد از آن‌ها برای نظارت بر اعمال و رفتار کارمندان فعلی از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. نیمی از کارفرمایان این کارها را برای این انجام می‌دهند که مطمئن شوند افراد از مهارت‌های آنلاین همچنان برخوردار هستند. در نتیجه ۵۷٪ از آنها اطلاعاتی پیدا کرده‌اند که منجر شده کاندیدایی را برای شغلی رد کنند. مدیران منابع انسانی باید بدانند که چگونه از شبکه‌هایی مانند LinkedIn، Facebook و Twitter برای یافتن استعدادهای جدید و انجام غربالگری‌های جامع در طی فرایند استخدام استفاده کنند.

سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی

همچنین استفاده از سیستم‌های اطالاعاتی منابع انسانی (HRIS) جزء مسئولیت‌های تاثیرگذار این مدیران است. این بسترهای نرم‌افزاری فرایندهایی را برای انجام خودکار وظایف طراحی می‌کنند. مانند اینکه ورود و تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای کمک به تیم‌های منابع انسانی انجام می‌دهند. تا این تیم‌ها بتوانند انجام برنامه‌‌های خود را ردیابی کنند، یعنی افراد‌ جدید را استخدام کنند. همچنین بر عملکرد کارمندان نظارت داشته باشند و و پرداخت‌ها را مدیریت کنند. این سیستم‌های اطلاعاتی به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا اسناد مهم شرکت، رویه‌های آموزشی، شیوه‌ نامه‌های مورد قبول را در یک مکان ذخیره سازی کنند. در نتیجه در تمام سازمان کارمندان می‌توانند در صورت نیاز به این موارد مهم دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بین خود توزیع کنند.

و اکنون نسل Z

مدیران منابع انسانی برای استقبال از نسل Z (کسانی که تقریبا بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۱ به دنیا آمده اند) به عنوان نیروی کار خود را آماده می‌کنند. نسل Z در مقایسه با نسل‌های قبلی بسیار رقابتی‌تر و کارآفرین‌تر هستند. بدهی دانشجویی بیشتری دارند و به امنیت و حریم خصوصی اهمیت بیشتری می‌دهند. در نتیجه آن‌ها احتمالا تمایل کمتری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با کار فرمایان دارند. همچنین برای به اشتراک گذاری آن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی خود رقبت ندارند. میتوان گفت این افراد به دنبال مزایای خاصی مانند مساعدت برای وام، برنامه‌های کاری انعطاف پذیر و پس‌انداز بازنشتگی نیز هستند.

در زمینه مدیریت منابع انسانی کاری کنید

از جمله وظایف مدیران منابع انسانی بررسی و بهبود عملکرد کارکنان است. یکی از متدهایی که توسط مدیران منابع انسانی شرکت‌های بزرگ برای این کار استفاده می‌شود OKR است. OKR به شما کمک می‌کند تا به خوبی اهداف فردی و سازمانی‌تان را پیگیری کنید. استفاده بهینه از این متد به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا چابکی و تمرکز را در سطح سازمان پیاده کنند، که باعث ایجاد تغییر و رشد عملکرد کلی سازمان شما می‌شود. نرم افزار OKR هدف سنج به شما کمک می‌کند تا به آسانی از این روش هدفگذاری استفاده کنید.

منبع:

online.maryville.edu

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است