دلایل استفاده از OKR چیست؟

دلایل استفاده از OKR

استفاده از OKR ها (اهداف و نتایج کلیدی) به عنوان استراتژی اصلی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار است. این کار یک ایده هوشمندانه برای هر مدیری است. شرکت های بزرگی مانند گوگل و اسپاتیفای برای دستیابی به بزرگترین اهداف خود همین روند را استفاده کرده اند. این استراتژی می تواند برای انواع مختلف شرکت ها اعمال شود. از جمله دلایل استفاده از OKR این است که به طرز باورنکردنی برای اهداف و دستور کارهای مشاغل شخصی قابل تنظیم است. این چارچوب ها بازتاب دهنده ایده ای است که قطعات کل را می سازند.

OKR ها چگونه کار می کنند؟

اولین کاری که باید انجام دهید نوشتن اهداف و نتایج کلیدی خود است. هنگامی که قصد دارید لیست اهداف و نتایج کلیدی خود را شروع کنید، باید در نظر داشته باشید که کل تیم خود را جمع کنید تا اهداف کسب و کار کاملاً منظم و با توجه به تمام بخش ها باشد. هنگامی که اهداف و نتایج کلیدی مشخص و مورد توافق قرار گرفتند. هر یک از اعضای تیم می فهمد که برای کمک به هدف بزرگتر باید چه کاری انجام دهد. بزرگترین دلیل که OKR به چنین نتایج مثبتی منجر می شود این است که به هر یک از اعضا اهدافی برای دستیابی داده می شود. وقتی همه افراد در شرکت بدانند که از آنها چه انتظاری می رود، رسیدن به این هدف ها بسیار آسان تر است.

مشکل شرکت‌ها در هدفگذاری چیست؟

بسیاری از شرکتها هنگام تعیین اهداف با مشکل روبرو می شوند. زیرا ایده ای از آنچه که می خواهند بدست آورند، دارند اما از نحوه دستیابی به آن آگاهی ندارند. OKR  یک هدف بزرگ را به اهداف کوچکتر تبدیل کرده تا اطمینان حاصل شود که شما یک برنامه جامع برای رسیدن به هدف دارید.

OKR چیزی فراتر از یک روش تعیین هدف است. با استفاده صحیح از آن، OKR بخشی از فرهنگ درون یک شرکت می شود. شرکت هایی به طور مکرر به OKR مراجعه می کنند تا پیشرفت خود را بسنجند. آنها متوجه می شوند که این چارچوب مشارکت، پاسخگویی و بهره وری کارکنان را نیز افزایش داده است.

با استفاده از OKR، هر فرد مسئول یک یا چند هدف است. برنامه ریزی کار روزمره کارمندان براساس اهداف سه ماهه شرکت نتظیم می شود. کارمندان اولویت های خود را در این سه ماه می دانند و انجام درست و به موقع امور واگذار شده با پیشرفت شرکت همراه است.

OKR نقش مهمی در از بین بردن سردرگمی کارکنان در مورد اولویت ها و اهداف دارد. OKR می تواند به کسب و کارها کمک کنند تا ساعات کاری  را به حداکثر برسانند، و باعث افزایش بهره وری و سودآوری شوند.

مهمترین دلایل استفاده از OKR در سازمان‌ها:

در ادامه می خواهیم به مهمترین دلایل استفاده از OKR  و اینکه چگونه می توانند برای شما مفید باشند، بپردازیم.

” دستیابی” به اهداف شرکت

مهم است که کارمندان شما متوجه شوند که چگونه وظایف آنها با چشم انداز کلی شرکت  مرتبط و همسو است. هنگامی که اهداف در سازمان به اشتراک گذاشته می شوند.  باید شفاف سازی لازم را انجام شود تا هر کارمند احساس کند که فعالیت های او به طور مستقیم بر ارتباطات و سرمایه گذاری های سازمان اثر گذار است.

پس از تنظیم OKR، کارمندان در سراسر  فرایند می توانند فعالیت های روزمره خود را با چشم انداز شرکت در سازمان هماهنگ کنند. اگر تیم ها و افراد دید روشنی در مورد وظایف خود و چگونگی همسویی با اهداف شرکت داشته باشند، بیشترین تمرکز را بر روی کارهایی خواهند گذاشت که بالاترین اهمیت را برای سازمان دارد.

طبق گزارش هاروارد بیزینس، شرکتهایی که دارای کارمندان بسیار همسو و هماهنگ هستند، دو برابرعملکرد بهتری دارند.

مسیر منظم پیشرفت

OKR دارای جدول زمانی خاصی است و معمولاً به صورت هفتگی یا دو هفته ای بررسی می شوند. بحث در مورد اهداف به طور مداوم تیم ها را بر پیشرفت متمرکز می کند. همچنین به آنها امکان انعطاف پذیری را می دهد تا زمانی که لازم باشد، تغییر رویه دهند.

 پیشرفت کردن و دستیابی به نتایج مورد نظرهمان چیزی است که OKR را به یک انتخاب محبوب در بین سازمانهای مترقی تبدیل می کند. از طریق اعلام حضورهای منظم و به روزرسانی های وضعیت، تیم ها همچنان بر روی اهداف بزرگ متمرکز هستند. همچنین اطمینان حاصل می کنند که هر مکالمه با یک برنامه عملی مشخص به پایان می رسد.

افزایش تمرکز و بهره وری

سیستم تعیین هدف با ۳ تا ۵ نتیجه کلیدی، باعث افزایش تمرکز، کارایی و بهره وری می شود. وقتی برنامه های کاری روزانه کارمندان حول اهداف اصلی کسب و کار می چرخد​​، آنها به وضوح از کارهایی که باید انجام دهند آگاه هستند.

OKR نمای کلی از مناطقی را که کارکنان به پشتیبانی بیشتر و منابع اضافی نیاز دارند، ارائه می دهد، بنابراین مدیریت منابع را  بهبود می بخشند.

همچنین تصمیم گیری آگاهانه و سریع را امکان پذیر می کنند. با پیگیری منظم پیشرفت، رهبران می توانند بینش بهتری در مورد مسائل یادگیری و توسعه امور پیدا کنند و براین اساس تصمیم بگیرند.

شفافیت بهتر و کار تیمی

از دیگر دلایل استفاده از OKR افزایش شفافیت و همکاری بهتر بین تیم ها و دپارتمان‌ها می شود. اهداف سازمانی برای مشاهده در دسترس همه است، وقتی اعضای تیم برنامه های عملیاتی و غیره را بدانند، هماهنگی بیشتری دارند که با هم کار کنند تا مطمئن شوند امور محول شده در زمان مناسب انجام می شود.

روش OKR به کارمندان و رهبران آنها این امکان را می دهد تا برای رسیدن به اهداف بزرگتر منسجم کار کنند.

مشارکت و تعهد کارمندان بالاتر

مشارکت کارمندان یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانی است. اگر سازمان ها تیم های خود را به طور منظم درگیر نکنند، ممکن است احساس عدم ارتباط و حواس پرتی کنند.

چارچوب OKR به افراد امکان می دهد ببینند که چگونه کارشان مستقیماً با مأموریت و چشم انداز نهایی شرکت در ارتباط است.

وقتی افراد متوجه می شوند که سهم شغلی آنها چگونه بر اهداف گسترده کسب و کار تأثیر می گذارد، احتمالاً با احساس تعهد، انگیزه و تعامل بیشتری به کار خود ادامه می دهند.

نتیجه

برای نتیجه گیری، اجازه دهید یک مرور سریع از مزایای اهداف و نتایج کلیدی داشته باشیم.

روش OKR:

به کارمندان و مدیران جهت مشخصی را ارائه می دهد.

به حداکثر رساندن بهره وری و کارایی در بین تیم های سراسر سازمان کمک می کند.

توانایی تیم در تصمیم گیری های استراتژیک را افزایش می دهد.

به کارمندان اجازه می دهد تا اهداف بزرگ و اصلی را ببینند و کار خود را با چشم انداز، استراتژی و اولویت های کلی شرکت هماهنگ کنند.

باعث می شود کارکنان با سازمان خود ارتباط بیشتری داشته باشند و انگیزه و تعامل کارمندان را افزایش دهند.

به ایجاد تیم های منسجم در سراسر بخش ها کمک می کند.

شرکت ها همیشه به دنبال راه های جدید برای تعیین اهداف، عملکرد محرک، افزایش نتایج هستند. OKR ها به آنها کمک می کند تا اعضای تیم خود را با اهداف سازمان بهتر هماهنگ کنند. آنها سازمان را قادر می سازند تا بر “چگونه” و “چرا” اهداف خود تمرکز کند.

اگر می خواهید موفقیت شغلی، تعامل، بهره وری وعملکرد کارمندان را در هر سطح از سازمان را افزایش دهید، روش OKR یکی از بهترین چارچوب ها برای شماست.

با تعدادی از دلایل استفاده از OKR آشنا شدیم. یکی از چالش‌های اصلی در پیاده سازی OKR مدیریت آن‌ها دردپارتمان‌ها و تیم‌های مختلف است. نرم افزار OKR می‌تواند به خوبی به حل این مشکل کمک کند. زیرا می‌توان در یک نگاه تمام OKRها را مشاهده کرد و میزان پیشرفت هر یک را متوجه شد. نرم افزار OKR هدف‌سنج مناسبترین ابزاری هست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

blog.learnamp.com

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است