چگونه به یک مدیر کاریزماتیک تبدیل شویم؟

مدیر کاریزماتیک

مدیر کاریزماتیک


آیا تا به حال با کسی کار کرده اید که می داند چگونه شما را تشویق کند تا غیرممکن ها را کاملا ممکن کنید؟ شاید به نظر می رسد آنها با آنچه که برای گرفتن بهترین کار از شما لازم است هماهنگ هستند. یا همیشه آماده هستند دقیقاً چیزهای درست را به اشتراک بگذارند. تا به شما این احساس را بدهند که می توانید هر کاری را انجام دهید. این رویکرد بسیار مؤثر در مدیریت نامی دارد به اسم: مدیر کاریزماتیک.

ویژگی های مدیر کاریزماتیک چیست؟

مدیر کاریزماتیک یا رهبری کاریزماتیک شکلی از راهنمایی یا مدیریت حرفه‌ای است. که بر پایه مهارت‌های ارتباطی قوی، متقاعدسازی، و شاید حتی کمی جذابیت بنا شده است. تا به آن‌ها کمک کند از هرکسی که برایشان کار می‌کند بهترین بهره را ببرند. آنها تمایل دارند پرشور باشند، کاریزما داشته باشند. (از این رو عنوان کاریزماتیک را برای آنها انتخاب کرده اند). و اعتقادات قوی با ارتباط عمیق با کاری که انجام می دهند.  که به نوبه خود همان اعتقاد را در دیگران القا می کند. به دلیل تعهد شدید یک مدیر کاریزماتیک به کار خود، آنها تمایل دارند احساسات قوی را از همکاران و تیم خود برانگیزند. این امر فداکاری، عمل و مهارت های قوی حل مسئله را تشویق می کند.

مدیر کاریزماتیک و سبک رهبری شبیه به رهبری تحول آفرین است. در رهبری تحول آفرین، مدیران به استفاده از انگیزه های الهام بخش و تحریک سازی  فکری برای توانمندسازی هم تیمی های خود در انجام بهترین کارشان معروف هستند. اما تفاوت این دو رویکرد در این است که چگونه مدیر کاریزماتیک بر روی کار کردن در وضعیت موجود برای بهبود وضعیت تمرکز می کنند. در مقابل ایجاد یک مسیر کاملا جدید.

برخی از مهارت‌ها، ویژگی‌ها و اقداماتی که ممکن است یک مدیر خوب را تعریف کند که از کاریزما استفاده می‌کند عبارتند از:

هدف گذاری آینده نگر:

از آنجایی که این رهبران بزرگ می توانند تصویر بزرگتر را ببینند. مدیر کاریزماتیک در تعیین نقاط عطف پروژه در آینده برای کمک به حفظ انگیزه تیم ها و تشویق پیشرفت های مستمر برتری می یابند.

فن بیان:

خوب صحبت کردن، برقراری ارتباط قوی و توانایی در بیان جزئیات برنامه‌های شرکت به شیوه‌ای جذاب، تضمین می‌کند که همکاران در هر سطحی از تولید همراه هستند. این ویژگی برای مدیر کاریزماتیک کلیدی است.

توانایی استفاده از احساسات افراد:

تشویق و الهام بخشیدن یک مولفه و ویژگی است. اما ویژگی ارتباط عاطفی همکاران با یک هدف با کاریزمای شما می‌تواند حس وفاداری قوی‌تری به کار ایجاد کند.

پذیرش ریسک کردن:

به همان اندازه که رهبران دارای کاریزما در وضعیت موجود کار می کنند. همچنان مایلند فرصت ها یا رویکردهای منحصر به فردی را کشف کنند. که می تواند به دستاوردهای بزرگ منجر شود.

داشتن چشم انداز روشن:

دانستن نتیجه مطلوب یک پروژه، و مسیر رسیدن به آن. به دنبال کنندگان در حین کار احساس حمایت قوی تری می دهد.

استفاده از رفتارهای نامتعارف:

شاید آنها تمرینات زیادی را برای تیم‌سازی به کار می‌گیرند، شاید یک رویکرد ترکیبی را برای کار تشویق می‌کنند، یا شاید هر ایده‌ای که یک کارمند در مورد یک موضوع ارائه می‌کند را امتحان کنند. مدیر کاریزماتیک از امتحان کردن همه چیز برای به دست آوردن نتیجه نمی ترسند.

تحت فشاربودن:

مدیر کاریزماتیک اغلب می‌توانند خود را در موقعیت‌های پرفشاری بیابند که می‌تواند آنها را به چالش بکشد تا همه را متعهد و با انگیزه نگه دارند، حتی در مواجهه با شانس‌های به ظاهر غیرقابل غلبه.

حساسیت به محیط و نیازهای تیم:

همدلی یکی دیگر از ویژگی های مهم است که می تواند به مدیر کاریزماتیک کمک کند تا موقعیت های حساس و برنامه های تولید فشرده را هدایت کنند.

مهارت‌های تعامل قوی:

از مدیریت بالاتر گرفته تا کارمندان رده پایین، مدیر کاریزماتیک می‌دانند که چگونه با همه افراد در هر سطحی از مبتدی تا حرفه‌ای ارتباط برقرار کنند.

تاریخچه مدیریت کاریزماتیک

نظریه مدیر کاریزماتیک را می توان به مطالعه ای در سال ۱۹۲۲ که توسط جامعه شناس آلمانی ماکس وبر انجام شد، ردیابی کرد. وبر به این موضوع پرداخت که چرا مردم از اقتدار در ارتباط با تعهدات سیاسی پیروی می کنند. و نتیجه می گیرد که مردم تمایل دارند از یک رهبر پیروی کنند. زیرا یک رهبر و مدیر آنها را خوب و عادلانه می بینند. و این تصور را امکان پذیر می کند که این رهبران کار درست را انجام می دهند.

از نظر وبر، کاریزما بیشتر مربوط به ظاهر بود تا عمل. و بیشتر توسط جامعه شناسی یا سیاست هدایت می شد. او سه مؤلفه کلیدی را که یک مدیر کاریزماتیک را تشکیل می‌دهند. ذکر کرد: بعد روان‌شناختی، که ویژگی‌های درونی آنها را در بر می‌گیرد. جنبه اجتماعی که توسط منابع بیرونی شکل دهنده رهبر هدایت می شود. و بعد رابطه ای که به رابطه بین رهبر و زیردستان مربوط می شود. بعداً در کتاب خود در سال ۱۹۵۸ “سه نوع قانون مشروع” وبر نظریه خود را برای بحث در مورد اینکه چگونه مدیر کاریزماتیک می توانند روابط عاطفی قوی با کارکنان ایجاد کنند. و چگونه می توانند مشروعیت خود را در صورت لغو حمایت از دست بدهند، توسعه داد.

رابرت جی هاوس با بسط نظریه‌های وبر، مقاله «تئوری رهبری کاریزماتیک ۱۹۷۶» را منتشر کرد. که بیشتر بر این مفهوم از دیدگاه روان‌شناختی متمرکز بود. هاوس احساس می کرد که رهبران کاریزماتیک دارای ویژگی های شخصی و رفتاری هستند. که افراد را به پیروی از آنها تشویق می کند. از آنجایی که مدیر کاریزماتیک بینش، عزم و اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط با هر دو از خود نشان می‌دهند. پیروان به جای اینکه از ترس پیروان خود را اعطا کنند، از چنین رهبرانی تشویق و الهام می‌گیرند. برخی از مدیر کاریزماتیک برجسته عبارتند از مارتین لوتر کینگ، فعال حقوق مدنی، استیو جابز بنیانگذار اپل و باراک اوباما رئیس جمهور.

مدیر کاریزماتیک در مقابل سایر سبک های مدیریتی

هر شکلی از مدیریت متکی به مدیر برای داشتن تیپ خاصی از شخصیت است که الهام بخش کارکنان و تشویق به بهره وری است، اما مدیر کاریزماتیک این رویکرد را به سطح بعدی می برند. بله، آنها شخصیت دارند، اما نوع خاصی از جذابیت و توانایی برقراری ارتباط با افراد در سطوح مختلف را نیز دارند. این به آنها کمک می کند تا ابتکارات شرکت را هدایت کنند و در عین حال کارکنان را تشویق و ترغیب کنند.

مانند رویکرد رهبری رویایی، مدیر کاریزماتیک دارای چشم‌انداز روشن از یک پروژه است و یا دارای ابتکار است. مدیر کاریزماتیک نیز مانند مدیران دیگر موقعیتی یکسان دارند، اما دامنه یک مدیر کاریزماتیک نسبت به یک مدیر عادی، اکتشافی‌تر و سخت‌تر است.

مدیران سازگار و مدیر کاریزماتیک رویکردی رویایی برای مدیریت چالش ها و تکیه بر هوش هیجانی برای ارتباط با کارکنان دارند. اما مدیر کاریزماتیک با پیشرفت در مقدار مشخصی از ساختار و رویکرد شرکت منسجم، از سازگاری منحرف می‌شود. و در حالی که مدیر کاریزماتیک از نظر تکیه بر اعتماد به نفس و رهبری از طریق الگوبرداری شبیه به رهبری مؤثر است، رهبری مؤثر تمایل دارد در محیطی با فشار کمتر یا در گروه‌های کوچک‌تری از افراد استفاده شود، در حالی که مدیر کاریزماتیک در مقیاس بزرگ‌تری به کار می‌رود.

مزایای مدیریت کاریزماتیک چیست؟

مدیر کاریزماتیک می تواند یک رویکرد بسیار مؤثر برای بهینه سازی و ایجاد انگیزه در تیم ها باشد، زیرا این رهبران اغلب بر اساس شهامت، اعتقادات خود را  عمل می کنند و از آنچه که به آن اعتقاد دارند دفاع می کنند.

نتیایج مفید و انگیزشی مدیر کاریزماتیک:

تاکید بر همکاری و پشتیبانی تیم برای رفع نیازهای یک پروژه یا ماموریت

تغییر مثبت تشویق می شود، که به نوبه خود باعث حرکت رو به جلو می شود

کارمندان و اعضای تیم به خاطر نظراتشان ارزشمند هستند و در اهدافشان مورد حمایت قرار می گیرند

منیت ها در خدمت بزرگ ترین خیرات در درب خانه رها می شوند

اشتباهات به عنوان فرصت های یادگیری مورد توجه قرار می گیرند

معایب مدیریت کاریزماتیک چیست؟

البته، جنبه‌های مثبتی در مدیر کاریزماتیک وجود دارد. علیرغم تمام مزایایی که به همراه دارد. می تواند جنبه های منفی نیز داشته باشد. که می تواند یک شرکت یا پروژه را از مسیر خارج کند یا آشفتگی داخلی ایجاد کند. برخی از معایب مدیر کاریزماتیک عبارتند از:

مدیر کاریزماتیک این ویژگی را در وجود خود دارند که تمرکز خود را به جای تمرکز بر شرکت یا سازمان در اولویت قرار دهند. مشتریان می‌توانند این رویکرد را غیرصادقانه ببینند. و اهداف پشت محصولات یا اقدامات را زیر سوال ببرند

مدیر کاریزماتیک ممکن است این توهم را ایجاد کنند که هیچ کس نمی تواند آنها را جایگزین کند. که می تواند مشکلاتی را برای شرکت هایی ایجاد کند. که ممکن است به دلایل مختلف نیاز به جایگزینی یک رهبر داشته باشند.

ناتوانی در تصحیح مسیر یا مشاهده خطای راه‌هایشان ممکن است موقعیتی را ایجاد کند که رهبر بتواند ناخواسته یک ابتکار عمل را خراب کند.

برخی از مدیران کاریزماتیک شناخته شده اند که تبلیغات تبلیغاتی خود را تا حدی باور می کنند. که خود را شکست ناپذیر می دانند و آنها را به ارتکاب تخلفات یا جنایات سوق می دهند.

به طور مشابه، برخی از رهبران ممکن است تصمیم بگیرند که نیازی به گوش دادن به دیگران، به ویژه کسانی که رهبری می کنند، ندارند.

چگونه مدیریت کاریزماتیک را تمرین کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از نکات منفی و برجسته کردن نکات مثبت مدیر کاریزماتیک ، پذیرش جنبه های اصلی این رویکرد است. وقتی به این جنبه‌ها اجازه می‌دهید شما را راهنمایی کنند، احتمال اینکه از مسیر منحرف شوید، کمتر می‌شوید و می‌توانید یک رهبر مؤثر باشید. برای اینکه یک مدیر کاریزماتیک مؤثر باشید، اطمینان حاصل کنید که ویژگی های زیر را دارید:

فروتنی:

مایل باشید اشتباهات خود را قبول کنید و از آنها درس بگیرید، کارهایی را که قادر به انجام آنها نیستید بپذیرید و و بگذارید شکست های شما فرصت هایی برای رشد و پیشرفت شما باشند.

مهارت های گوش دادن:

فقط منتظر رسیدن به قله های موفقیت و عجله برای رسیدن به آن را نداشته باشد. مطمئن شوید که واقعاً به صحبت های تیم خود گوش می دهید، به آنها اجازه می دهید شنیده شوند و برای رفع نگرانی هایشان با آنها کار می کنید.

شفافیت:

در مورد کاری که انجام می دهید و چرا آن را انجام می دهید، شفاف و صادق باشید.

قاطعیت:

این مولفه به ویژه در مواقع چالش ها و بحران ها مهم است. زیرا تیم شما برای تشویق و نحوه واکنش آنها در موقعیت های استرس زا به شما نگاه می کند.

مهارت های ارتباطی:

فراتر از یک مدیر جذاب باشید و در واقع با مردم ارتباط برقرار کنید.! در مورد آنها و نحوه حمایت از اهداف آنها نیز بیشتر بدانید.

محبت و انسان دوستی:

به یاد داشته باشید که در پایان روز شما انسان هستید و با همکارانی  کار می کنید که خواسته ها، نیازها، ضعف ها و عوارضی نیز دارند. هر چه می توانید برای کمک به کارمندان خود در زمانی که به آن نیاز دارند انجام دهید.

بلوغ:

ذهنیت دبیرستانی را کنار بگذارید و به خودتان اجازه ندهید درگیر جنگ روانی شوید. که برای ایجاد هرج و مرج برای شما و تیمتان طراحی شده است.

آینده نگری:

پایان بازی را برای پروژه، شرکت یا سازمان خود ببینید، به تیم خود اجازه دهید در برنامه شرکت کنند. و با آنها کار کنید تا با هم به خط پایان برسند.

خود نظارتی و خودسازی:

از طریق آموزش و تمرین کردن سبک های  رهبری و موارد دیگر به کار روی خود ادامه دهید. تا بتوانید با تیم خود و دیدگاه جمعی که برای آن تلاش می‌کنید تکامل پیدا کنید.

اعتماد به نفس:

قدرت درونی و حس خود را پیدا کنید و به آن متصل شوید و اجازه دهید هر دو این ویژگی،  تیم شما را به ارتفاعات بزرگ ببرند .

یک نمونه از اعتماد به نفس را میتوان در کلیپ زیر مشاهده نمود:

 

خلاقیت:

همان قدیمی ها را به کار نگیرید! اجازه دهید تخیل شما فعال شود و به آن اجازه دهید راه های جدیدی را برای الهام بخشیدن به تیم شما و به نتیجه رساندن دیدگاه شما ارائه دهد.

مدیر کاریزماتیک با کمی کاریزما، حس بینایی قوی و قلب زیاد، می تواند به شما کمک کند مسیری حرفه ای به سوی قله های پیشرفت ایجاد کنید.

به طور خلاصه میتوان گفت:

مدیر کاریزماتیک مدیری است که در درجه ی اول کارمندان و افرادی که در سازمان هستند بتوانند به آن تکیه کنند و به وجود آن بنازند. اگر شما همچین مدیری در شرکت خود دارید. قدرآن را بدانید زیرا مدیر کاریزماتیک در سازمان ها و شرکت های امروزی به ندرت یافت می شوند. مدیری که هم مهارت مدیریتی داشته باشد و هم بتواند با کمترین عکس العمل دیگران را به سمت خود جذب کند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است