3 گام برای تدوین بیانیه ماموریت به همراه مثال هایی جالب


داشتن ارتباط موثر با مشتریان به سادگی به دست نمی آید. شرکت هایی که در طول سال ها به ارزش های اصلی خود پایبند هستند، به این مهم دست پیدا می کنند و برندی را ایجاد می‌کنند که کارمندان با افتخار با آن همکاری می‌کنند و مشتریان آن را دوست دارند. می توان گفت به همین دلیل است که مدیران ارشد تصمیم به اجرای برنامه ریزی استراتژیک می گیرند.

مواردی که در این مقاله در موردشان خواهیم گفت :

  • تعریف بیانیه ماموریت
  • تفاوت آن با بیانیه چشم انداز
  • ویژگی های یک بیانیه ماموریت خوب
  • نحوه تدوین آن
  • ۱۰ مثال جالب

بیانیه ماموریت (Mission Statement) چیست؟

بیان کوتاهی از چرایی وجود یک سازمان است و بخش مهمی از برنامه ریزی سازمانی است. بیانیه ماموریت یا رسالت سندی است که سازمان را از سایر سازمان های مشابه متمایز می کند و شامل طیف فعالیت ها، از نظر محصول و بازار می باشد. کیفیت و محتوای بیانیه ماموریت یک شرکت می تواند بر روی هر قسمت از تجارت، از جمله مشتریان و کارمندان آن تأثیر بگذارد. در این مقاله، توضیح می دهیم که چرا بیانیه ماموریت یک شرکت گام مهمی در فرایند برنامه ریزی است و صاحبان کسب وکارها چگونه می توانند با استفاده از آن در جهت بهبود کسب وکارشان گام بردارند. شرکت ها بیانیه های مأموریت دارند تا تلاش همه کارکنان را برای رسیدن به یک هدف بلندمدت هماهنگ باشد. همچنین بیانیه ماموریت ارزش های یک شرکت را به جامعه منتقل می کند تا آن ها را جذب سازمان کند.

این بیانیه تمامی سازمان و پروژه را دربرمی گیرد پس دلایل زیادی وجود دارد که به اهمیت آن اشاره می کند که در ادامه به چند نمونه از
آن ها اشاره شده است:

• ایجاد هویت
• جذب استعداد
• فرهنگ ارشاد
• هدف در حال توسعه
• بهبود عملکرد
• جامعه سازی
• تصور آینده
• همسویی رفتارها
• تشویق تفکر انتقادی

تفاوت بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز

این دو بیانیه با یکدیگر متفاوت هستند اما گاهی توسط بعضی افراد با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. بیانیه ماموریت به آنچه شرکت می خواهد درحال حاضر انجام دهد، اشاره می کند. در حالی که بیانیه چشم انداز بر وضعیت شرکت در آینده تمرکز دارد.

بیانیه ماموریت خوب چه خصوصیاتی دارد؟

در بیانیه ماموریت قوی باید از زبانی واضح و جذاب استفاده شود که درک آن برای اکثر مردم آسان باشد. بیانیه ماموریت خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:
• ترغیب کننده
• دلگرم کننده
• راهبردی
• قابل دستیابی
• منحصر به فرد

چند وقت یک بار شرکت باید بیانیه ماموریت خود را به روز کند؟

یک شرکت زمانی که پیشرفت قابل توجهی به دست آورد، می تواند بیانیه ماموریت خود را به روز کند. ایجاد تغییرات کوچک در آن می تواند باعث رشد مجموعه شود، اما تغییر کامل آن به صورت پی در پی منجر به ایجاد سردرگمی می شود.

چگونگی تدوین آن

• در ابتدا به سادگی آنچه شرکت انجام می دهد را توصیف کنید.
• در ادامه باید به ارزش های سازمان اشاره شود.
• دلیل وجود سازمان را بیان کنید.

۱۰ بیانیه ماموریت فراموش نشدنی در حوزه کسب و کار جهانی

تد: گسترش ایده‌ها.
لینکدین: ایجاد پیوند میان آدم‌های حرفه‌ای در سرتاسر جهان برای بهبود سازندگی و موفقیت آن‌ها.
گوگل: سازماندهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و کاربرد آن در سرتاسر جهان.
اوبر: تسهیل در حمل و نقل؛ برای همه‌ی آدم‌ها، به همه‌ی نقاط.
فراری: نمادی عالی در سرتاسر جهان؛ این کار را می‌کنیم تا هم جاده را از آن خود کنیم و هم مسیر را. آفرینشی منحصر به فرد که به این اسب چموش افسانه‌ای روح و جان می‌بخشد، و “‌جهانی از آرزوها و هیجان‌ها‌”‌ را خلق می‌کند.
تویوتا: جذب و حفظ مشتری با محصولات و خدمات فوق‌العاده ارزشمند و تجربه‌ی رضایتمندی از داشتن خودرو در آمریکا.
سامسونگ: الهام بخشیدن به جهان با فناوری‌ها، محصولات، و طرح‌هایی که زندگی آدم‌ها را غنی کنند و با خلق آینده‌ای جدید به سعادت اجتماعی کمک کنند.
ایکیا: ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات خانگی با بهترین طراحی و کارکرد، و با مناسب‌ترین قیمت که تا حد امکان، بیش‌تر آدم‌ها بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.
فیس بوک: توانمندسازی آدم‌ها برای ایجاد جامعه‌ای قدرتمند و نزدیک کردن تمام آدم‌های جهان به یکدیگر.
آمازون: نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم که به مشتریان‌مان پایین‌ترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب، و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.

اگر تمایل دارید که بیانیه چشم انداز این شرکت ها را بدانید، میتوانید این مقاله را مطالعه کنید.

کلام پایانی

همان طور که می دانید چشم انداز از ارکان لازم برای پیاده سازی OKR است و OKR یک روش مدیریتی است که به شکوفایی شما در عرصه رقابت کمک می کند. نرم افزار هدف سنج به کمک کسب و کار شما آمده تا رشد و موفقیت را برایتان به ارمغان آورد.

منابع:

www.thebalancesmb.com

www.articles.bplans.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *