چالش‌های اجرای OKR

چالش‌های اجرای OKR

به خاطر داشته باشید که اجرای OKR، یک شبه ما را به موفقیت نمی‌رساند. نظریه OKR ساده است امّا زمانی که شروع به پیاده‌سازی آن در سازمان می‌کنید، به طور طبیعی به مشکلاتی برمی‌خورید. چالش‌های اجرای OKR برای هر سازمانی پیش می‌آید. بنابراین در اینجا ۷ نکته برای موفقیت با OKR ها و برطرف کردن چالش‌های عمده برای شما آورده شده‌است.

 

OKR را مانند سبزیجات معرفی کنید.

اولین چالش شما نحوه آشنایی افردا سازمان با OKR است. OKR ها معمولاً به عنوان برنامه‌ای معجزه‌آسا معرفی شده که می‌توانند تمام مشکلات سازمان شما را حل کنند. این موضوع، توقعات را در سرتاسر سازمان افزایش داده و در نهایت به شکست منجر می‌شود. نحوه معرفی OKR به تیمتان بسیار مهم است. می‌توانید OKR را به عنوان یکی از سبزیجات معرفی کنید؛ ممکن است طعم خوبی نداشته باشد، امّا برای سازمان مفید بوده و سلامت آن را حفظ می‌کند.

 

برای شناسایی مسائل وقت بگذارید.

چالش دوم عجله در تنظیم OKR ها است که مسئله‌ای بسیار رایج می‌باشد. ۹۰% ارزش تنظیم OKR به وقت‌گذاری برای یافتن مشکلاتی است که باید با آن‌ها مقابله شده و فهمیدن جاه‌طلبی‌هایی است که باید تحقق یابند. اگر این قدم را نادیده بگیرید، نه تنها مسائل پر اهمیت سازمانتان را شناسایی نمی‌کنید، بلکه تمام مزایای استفاده از OKR را نیز از دست می‌دهید.

 

OKR ها را برای ساختن، بهبود و نوآوری استفاده کنید.

سومین چالش اجرای OKR، ایجاد تمایز بین KPI و OKR است. برخی از تعویض KPI ها به OKR ها صحبت می‌کنند؛ این کاملاً اشتباه است. برای اجرای درست استراتژی خود و تبدیل آن به اهداف کوتاه مدت که افراد سازمان بتوانند روی آن‌ها کار کرده و به ‌آن‌ها دست یابند، شما به OKR ها و KPI ها به طور همزمان نیاز دارید. در حقیقت باید بین OKR و KPI تعادل ایجاد کنید. چگونگی برقراری تعادل بین این دو را از اینجا بخوانید.
OKR ها خروج از وضعیت فعلی به منطور رشد شما را تسریع کنند در حالی که KPI ها به طور مستمر کسب و کار شما را می‌سنجند. از OKR ها به عنوان بخش معمول کسب و کارتان استفاده نکنید؛ در غیر این صورت همیشه OKR های مشابهی خواهید داشت. به یاد داشته باشید که OKR ها را در بازه‌های سه ماهه تنظیم و سپس آن‌ها را به روز رسانی کنید.

 

منابع انسانی را مسئول برنامه‌ریزی OKR نکنید.

چالش بعدی این است که چه کسی OKR سازمان را تدوین کند. در واگذاری این مسئولیت اشتباه نکنید. منابع انسانی برای اجرای OKR ها بسیار عالی هستند. آن‌ها را آموزش داده و مطمئن شوید OKR های درستی را برایشان تنظیم کرده‌اید. حتّی اجازه دهید OKR های خود را در راستای اهداف سازمان داشته‌باشند؛ امّا تعیین OKR های کلی سازمان را به آن‌ها ندهید. کسی که بیشترین بهره را از OKR دارد مدیرعامل است. او مسئول رشد سازمان و اتفاقاتی هست که در آن می‌افتد. مدیران عامل نیازمند تدوین و اجرای استراتژی‌ها هستند. OKR ها دقیقاً همین کار را انجام داده و مسیر موفقیت سازمان را ترسیم می‌کنند. بنابراین تدوین آن‌ها چیزی نیست که به منابع انسانی واگذار شود و باید توسط مدیر عامل و سایر مدیران ارشد تنظیم شوند.

 

آن را ساده بگیرید.

شروع تغییر در سازمان پنجمین چالش پیش روی شما است. معرفی OKR اساساً مدیریت تغییر است و اولین کاری که برای تغییر باید انجام دهید این است که آن را ساده و به طور تدریجی معرفی کنید.
ماهیت OKR ساده است. شما فصل را با فکر کردن در این مورد که مهم‌ترین موضوع در بازه زمانی پیش رو چه چیزی است شروع می‌کنید. زمانی که اهداف تعریف شدند، باید فردی را مسئول رسیدگی به آن‌ها کنید. دقّت کنید که آن فرد به تنهایی مسئول اجرا و تحقّق اهداف نیست، بلکه او در برابر موفقیت آن‌ها باید پاسخگو باشد.
برای حفظ مسئولیت پذیری افراد، مدیران باید جلساتی رو در رو با کسانی که به آن‌ها گزارش می‌دهند داشته، در مورد شرایط اهداف با آن‌ها بحث کرده و سعی کنند سلامت اهداف را حفظ کنند.

 

در شروع، OKR های بلند مدّت را دور بریزید.

ششمین چالش رایج پیچیده کردن OKR است. افراد معمولا OKR را به اهداف بلند مدّت وابسته می‌کنند. در حقیقت آن‌ها مایل‌اند از اهداف بلندپروازانه متنفر باشند. اگر این برای شما مفید است، چه عالی. اگر نیست، آن‌ها را دور بریزید. تعیین کارهایی که در ابتدای سفر با OKR ها باید انجام شوند به قدر کافی سخت هستند و گسترده کردن OKR تنها پیچیدگی بیشتری به مسئله اضافه می‌کند.

 

چارچوب متناسب با سازمان خود را بیابید.

آخرین چالش از بین چالش‌های اجرای OKR، متناسب کردن آن با سازمان است. گاهی گفته می‌شود OKR ها سخت هستند. در حقیقت این سختی مربوط به OKR ها نیست بلکه نحوه اجرای آن‌ها منجر می‌شود سخت به نظر برسند. این شما هستید که باید مشخص کنید چه کاری در سازمان شما جواب می‌دهد و چه کاری نه.
در حقیقت، OKR ها مجموعه‌ای از بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید متناسب با سازمان خود و نیازهایتان برگزینید. پس سعی کنید آن‌ها را با توجّه به فرهنگ موجود در سازمان تعریف کنید. اگر با OKR هایی که می‌توانند مناسب سازمان شما باشند آشنا نیستید توصیه می‌کنیم نمونه‌های OKR را بخوانید.

علاوه بر ۷ موردی که ذکر شد ممکن است سازمان شما با چالش‌های دیگری در اجرای OKR ها مواجه شود. اگر برای غلبه بر این چالش‌ها مشکل دارید، می‌توانید از نرم افزار هدف‌سنج کمک بگیرید. علاوه بر نرم افزار، مشاوران ما نیز در کنار شما خواهند بود.

منبع: https://www.perdoo.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

OKRمدیریت و برنامه ریزی سازمانی


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/hadair/domains/hadafsanj.ir/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4477

چالش‌های اجرای OKR

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است