مهارت های کلیدی رهبری در سال ۲۰۲۳ که باید بدانید.


مهارت های کلیدی رهبری در سال ۲۰۲۳ که باید بدانید.

مهارت های کلیدی رهبری و مدیریت، لازمه پیشرفت هر سازمانی است. هر کسی را می توان در نقش رهبری قرار داد. اما برای خوب بودن و پیشرفت در آن موقعیت، نیاز به مهارت کلیدی رهبری قوی دارد. مهارت‌های رهبری خوب، در صدر فهرست شایستگی‌هایی است. استخدام‌ کنندگان باید هنگام استخدام افراد یا زمانی که مدیران، رهبران درون سازمان را ارتقا می‌دهند، روی آن تمرکز کنند.

شرکت‌های دارای بالاترین رتبه، افرادی با مهارت‌های رهبری خوب را برای پر کردن بیشترین موقعیت‌های اجرایی خود جستجو می‌کنند.

 

مهارت های کلیدی رهبری که باید بدانید:

  • ایجاد رابطه
  • چابکی و سازگاری
  • نوآوری و خلاقیت
  • انگیزه کارکنان
  • تصمیم گیری
  • مدیریت تعارض
  • مذاکره
  • تفکر انتقادی

ایجاد رابطه ( پایه و اساس یک تیم با عملکرد بالا )

برخی از رهبران در زمینه مهارت های کلیدی رهبری، می گویند که برای موفقیت، نیازی به وجود رابطه دوستی در محل کار ندارند. این ممکن است درست باشد، اما برای ایجاد یک تیم منسجم و متعهدتر، مدیران بزرگ به مهارت های کلیدی رهبری برای ایجاد روابط کاری قوی با کارکنان خود نیاز دارند.

رهبران با روابط قوی، قابل اعتماد و معتبر با تیم های خود می دانند که صرف زمان برای ایجاد این پیوندها آنها را به عنوان یک رهبر مؤثرتر می کند. به عبارتی پایه ای برای موفقیت ایجاد می کند. روابط کاری خوب، باعث افزایش مشارکت کارکنان می شود. با توجه به فرا تحلیل گالوپ از مشارکت کارکنان، واحدهای تجاری با مشارکت خوب کارکنان ۴۱ درصد نقص کیفی کمتر و  ۳۷ درصد غیبت کمتری دارند. افزایش ۲۱ درصدی در بهره وری نیز ناشی از مشارکت بیشتر کارکنان بود.

بنابراین حتی اگر فکر می‌کنید که نیازی به دوست داشته شدن در محل کار ندارید، برای اینکه یک رهبر مؤثر باشید، قطعاً باید در ایجاد روابط خوب مهارت داشته باشید.

اگر در محل کار، تیمی متحد و خشنود دارید، احتمالاً به عنوان یک رهبر با کارکنانی که عاشق کارشان هستند، مورد احترام قرار می‌گیرید. امیدواریم روابط قوی‌ای که ایجاد می‌کنید به تیم شما کمک کند تا در بالاترین سطح خود عمل کند.

 

چابکی و سازگاری ( به عنوان یک رهبر در لبه برتر بمانید )

در مطالعه‌ای که توسط Development Dimensions International در سال ۲۰۰۸ انجام شد، یکی از مهمترین ویژگی‌های رهبری، توانایی تسهیل تغییر بود. به سرعت تا سال ۲۰۲۲، سازگاری، یکی از مهمترین مهارت های رهبری است.

رهبران، باید با یک محیط تجاری بیش از حد رقابتی، ژئوپلیتیک، تغییرات آب و هوایی، تغییرات ایجاد شده به عنوان مثال، توسط همه گیری COVID-19 و بسیاری از عوامل دیگر مبارزه کنند، که همگی رهبران را ملزم به سازگاری و توسعه چابکی می کند.

رهبران مؤثر باید بتوانند با تغییرات داخلی و خارجی سازگار شوند. حتی اگر این به معنای کار کردن در خارج از منطقه راحتی شما باشد. به عنوان یک رهبر، باید ذهنیت یادگیری مادام‌العمر را ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که از تغییرات، در صنعت خود عقب نمانید و می‌توانید به کسب و کار خود مزیت رقابتی بدهید. اینجاست که به عنوان یک رهبر، باید چابک و سازگار باشید، که گفتن آن آسان تر از انجام آن است.

یکی از راه‌های کلیدی برای توسعه چابکی و سازگاری رهبری این است که مسئولیت‌پذیر باشید و مسئولیت‌های خود را به عهده بگیرید و نسبت به برنامه‌ای که در مورد نحوه واکنش خود به تغییر تنظیم کرده‌اید، مطمئن باشید. این طرح باید شامل یک جدول زمانی قابل دستیابی باشد، که به شما امکان می دهد دائماً پیشرفت خود را در مورد اینکه چقدر خوب با تغییر وفق می دهید و چگونه این را برای تیم خود اعمال می کنید، بررسی نمائید.

 

نوآوری و خلاقیت ( یاد بگیرید که از مرزهای خود عبور کنید )

نوآوری در رهبری برای هر شرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است. نوآوری موفق با ایده پردازی آغاز می شود، مرحله ای که ایده های برجسته توسعه می یابند و پایه موفقیت نوآوری می شوند.

برخی از رهبران صنعت را در نظر بگیرید. چه چیزی لازم است تا اپل به یک صنعت پیشرو در فناوری تبدیل شود؟ آنها با در نظر گرفتن مشتریان خود نوآوری هایی در محصولات ایجاد کردند.

استیو جابز و شاید حتی بیشتر از آن تیم کوک با پیشروی مداوم از رقبا، نوآوری و خلاقیت را برای شرکت اپل رهبری کردند. این احتمالاً آنها را به برخی از مبتکرترین رهبران صنعت فناوری تبدیل کرد. تقاضای فزاینده برای خلاقیت و نوآوری همچنان یک نیروی محرکه برای مدیران خواهد بود. زیرا آنها باید مهارت های رهبری خود را در این زمینه ها مهار کنند، تا موثر و رقابتی باشند.

 

انگیزه کارکنان ( بهبود تعامل و کارایی )

در ارتباط نزدیک با ایجاد رابطه، توانایی ایجاد انگیزه در نیروی کار به اندازه بالا نگه داشتن مشارکت کارکنان مهم است. یکی از مؤثرترین مهارت‌های کلیدی رهبری، دانستن چگونگی ایجاد انگیزه مداوم در کارکنان است که مستلزم آن است که رهبران با تیم‌های خود در ارتباط باشند. به آنچه در اطرافشان می‌گذرد، توجه داشته باشند.

در مطالعه ای مرتبط با مهارت های کلیدی رهبری و مدیریت که توسط شرکت اینتراکت بر روی ۱۰۰۰۰ کارمند در ایالات متحده انجام شد و اشاره کرد که شکایت شماره ۱ کارمندان (۶۳٪) از مدیرانشان عدم قدردانی است. برعکس، وقتی مدیران از مشارکت آنها قدردانی می کنند، مشارکت آنها ۶۰% افزایش می یابد.

در مطالعه دیگری توسط کالج وست مینستر، مشخص شد که تقویت روحیه، بهترین تکنیک انگیزشی (۳۲%) است که کارکنان ترجیح می دهند. اگر کارکنان انگیزه نداشته باشند، شرکت می تواند تحت تأثیر عامل منفی مالی ( مالی ) با غیبت، فرسایش و بهره وری پایین قرار گیرد.

کارکنان با انگیزه، بسیار فعال هستند. همچنین در کاری که انجام می دهند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و آن را به بهترین نحو به اتمام می رسانند. این باعث می‌شود که بدانند چگونه در شرایط سخت، واکنش نشان دهند و ایده‌های نوآورانه‌ای را توسعه دهند که می‌تواند به بهینه‌سازی عملکرد تجاری کمک کند.

 

تصمیم گیری ( پیشرو با اعتقاد )

یک رهبر وظیفه دارد همیشه تصمیم بگیرد. برای اینکه یک رهبر موثر باشید، این مهارت های تصمیم گیری باید درجه یک باشند. تصمیمات حیاتی که سازمان شما را در مقیاس بزرگ تحت تاثیر قرار میدهد، باید صحیح، منطقی و محکم باشد.

در واقع، تصمیمات شما به عنوان یک رهبر، موفقیت شما و به طور بالقوه موفقیت سازمان شما را تعیین می کند. تصمیم گیری، هر چند بزرگ یا کوچک، بخشی اساسی از رهبری است، به عنوان یک رهبر، شما باید مهارت های تصمیم گیری قوی را توسعه دهید و اعتقاد داشته باشید که پای تصمیمات خود بایستید. در حالی که نیاز به انعطاف را زمانی که تصمیمات منطبق بر حصول نتیجه نیست، تشخیص دهید.

به نتیجه مطلوب این یک عمل متعادل کننده منحصر به فرد است.

به یاد داشته باشید، برخی از تصمیمات ممکن است همیشه مطلوب نباشند. گرفتن یک تصمیم غیر محبوب، اما ضروری، احتمالاً یکی از دشوارترین وظایف به عنوان یک رهبر است. اما بسیار مهم است که به عنوان یک رهبر بتوانید مسئولیت های خود را بشناسید و تصمیمات روشنی برای تیم یا سازمان خود بگیرید.

مدیریت تعارض ( حفظ صلح )

طبق گزارش انجمن مدیریت آمریکا، مدیران حداقل ۲۴ درصد از زمان خود را صرف مدیریت تعارض می کنند. تعارض می تواند در هر زمینه ای از کسب و کار رخ دهد. تعارض به هر مسئله ای بین دو یا چند نفر گفته می شود که به طور بالقوه می تواند کار را مختل کند. تعارض در تجارت، ممکن است فراتر از محل کار باشد زیرا می تواند مشتریان، تامین کنندگان و حتی رقبا را درگیر کند.

هنگامی که یک تعارض ایجاد می شود، یک رهبر مؤثر باید بتواند قبل از اینکه بر تجارت، تأثیر منفی بگذارد، وارد عمل شده و تعارض را حل کند یا حداقل آن را کاهش دهد. وقتی به درستی با یک تعارض برخورد شود، ممکن است حتی برای سازمان شما نتیجه مثبت داشته باشد. زیرا اغلب می تواند به پیوندهای قوی تر یا ایده های جدید منجر شود.

برای اینکه به عنوان یک رهبر مؤثر باشید، باید در تشخیص تعارض، خوب باشید و در مورد چگونگی حل آن، آینده نگری داشته باشید. همچنین منطقی بودن در مواجهه با رویارویی با تعارض، ضروری است. بدون شک، مدیریت تعارض یکی از مهم‌ترین شایستگی‌های رهبری است، اما رابین شورت به مطالعه‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهد ۶۰ درصد از کارکنان ایالات متحده هیچ گونه آموزش مهارت‌های مدیریت تعارض را ندیده‌اند.

به عنوان یک رهبر، مهم است که بتوانید تعارض را مدیریت کنید، اما توسعه همین مهارت ها در تیم شما می تواند به جلوگیری از تعارض به طور کلی کمک کند.

 

مذاکره ( برنده شدن در بازی )

مذاکره، فرآیندی است که در آن دو طرف با ایده‌آل‌های متفاوت، دور هم جمع می‌شوند. متقابلاً در مورد اینکه چه نتیجه‌ای باید داشته باشد، توافق می‌کنند. با توجه به مهارت هایی که نیاز دارید، فرآیند مذاکره شامل ۶ مرحله است:

 

  1. آماده سازی
  2. بحث
  3. شفاف سازی اهداف
  4. مذاکره برای یک نتیجه برد-برد
  5. توافق
  6. اجرای یک دوره اقدام

 

مذاکرات خوب می تواند برای یک سازمان مفید باشد. زیرا آنها روابط بهتری را چه در داخل و چه در خارج ایجاد می کنند. آنها همچنین با استفاده از دو جنبه مختلف به یافتن بهترین راه حل بلند مدت کمک خواهند کرد. یک رهبر کارآمد، باید در سبک مذاکره خود به خوبی تسلط داشته باشد تا سازمان را به پیش ببرد.

به عنوان یک رهبر، از مذاکره برای درک منافع کارکنان و یافتن راه‌هایی برای ارضای آن علایق برای دستیابی به اهداف سازمانی استفاده می‌شود.

 

تفکر انتقادی ( پیوندهای بین ایده ها را درک کنید )

رهبری یک تجارت، بدون شک، چالش برانگیز است. برای موفق شدن، یک رهبر باید تصمیمات سخت زیادی بگیرد. اغلب تحت فشار. تحقیقات گروه براندون هال نشان می دهد که تفکر انتقادی، مهمترین مهارت مورد نیاز رهبران برای رهبری موفق یک سازمان است.

تفکر انتقادی، توانایی تفکر شفاف و ایجاد ارتباط منطقی بین ایده های مختلف است. متفکران انتقادی اغلب تصمیم گیرندگان باهوش، بسیار تحلیلی و عموماً همیشه منطقی هستند. تفکر انتقادی یک مهارت آموخته شده است و به طور کلی شامل سه مرحله است:

 

مرحله اول، قاب

مشکلات پیچیده به ندرت همان چیزی است که در نگاه اول به نظر می رسد. پیرو مهارت های کلیدی رهبری و مدیریت، برای درک بهتر اینکه با چه چیزی سر و کار دارید، مشکل را با پرسیدن «مشکل من چیست؟» طرح‌ریزی کنید. نکته: شما می توانید با خیال راحت فرض کنید که هر چیزی که فکر می کنید مشکل شما در حال حاضر است، احتمالاً مشکل واقعی شما نیست.

 

مرحله دوم، کاوش

به شهود تکیه نکنید. مهم نیست که چقدر به قضاوت خود ایمان دارید، اگر به شدت به غرایز خود تکیه کنید، فرصت دیدن چیزها را از منظر دیگری از دست خواهید داد. در عوض، راه حل های بالقوه را بررسی کنید. یعنی از خود بپرسید “چگونه می توانم مشکلم را حل کنم؟” کشفِ آنچه برای شما مهم است به همان اندازه مهم است. یعنی ویژگی های مختلف یک راه حل که آن را برای شما جذاب تر می کند.

 

مرحله سوم، تصمیم بگیرید.

در بیشتر موارد، یک راه حل به طور مداوم بر همه ویژگی ها برتری ندارد. برای تصمیم گیری، به سوال خود پاسخ دهید، “چگونه باید مشکلم را حل کنم؟” مبادلات را برای هر راه حل مشخص کنید، مشخص کنید که چه چیزی را آماده ارائه می کنید

 

که برای شما ارزش قائل هستید تا بتوانید چیز دیگری را که حتی بیشتر از آن ارزش دارید به دست آورید.

 

به اختصار قاب، کاوش، تصمیم بگیرید یا FrED. برای اکثر مشکلات پیچیده، با پیشرفت شما در تجزیه و تحلیل، درک شما از مسئله تغییر می کند. این سه مرحله چندان

یک دنباله خطی نیستند، بلکه عناصر یک حلقه تکراری هستند. در تجدید نظر در نتایج قبلی به عنوان شواهد جدید تردید نکنید.

به طور معمول، متفکران انتقادی به شدت ایده‌ها و مفروضات را زیر سؤال می‌برند، آنها همیشه به دنبال این هستند که تعیین کنند آیا ایده‌ها، استدلال‌ها و یافته‌ها تصویر واقعی را نشان می‌دهند و معمولاً قادر به تشخیص ناسازگاری‌ها و خطاها در استدلال برای دستیابی به نتیجه مطلوب هستند.

برای بهبود امور مربوط به سازمان، اصلی ترین مهارتهای کلیدی رهبری و مدیریت، در بالا ذکر شد که لازم است جهت حصول نتیجه، شناخت و تلاشمان در این زمینه بیشتر گردد.

 

https://www.imd.org/reflections/leadership-skills/

https://hadafsanj.ir/14-%d9%85%d9%87%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d8%aa%db%8c%d9%85-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b2%d9%87/

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است