تعیین اهداف از اساسی ترین بخش های تجارت است. در حقیقت روند مدیریت با تعیین اهداف سازمانی آغاز می شود. مهم ترین سوال مدیران پس از تدوین اهداف تجاری شان این است که آیا هدف های من درست و مناسب هستند؟ آیا این اهداف مناسب کسب و کار من هستند؟

در این مقاله با معرفی چک لیست اهداف تجاری شما را در بررسی صحیح بودن هدف هایتان یاری خواهیم کرد.

۹ معیار چک لیست اهداف تجاری بدین شرح است :

۱) اهداف تجاری باید قابل درک باشند :

برای اینکه یک شرکت یک هدف تجاری را تعیین کند ، ابتدا باید بفهمد که کجاست و کجا می خواهد باشد. بعد از آن میتواند مشخص کند که اهدافش چیست و چگونه به آنها می رسد.

پس از تعیین هدف ها ، اهداف تجاری باید توسط اعضای تیم به درستی درک شود زیرا درک درست اعضای تیم به انجام درست و دقیق اقدامات برای دستیابی به هدف ها کمک می کند. بدون فهم متقابل اهداف ، دستیابی به آنها بسیار دشوار میشود.

۲) اهداف باید دوره ای باشند :

بر اساس دوره ، اهداف تجاری را باید به دو نوع طبقه بندی کرد :

اهداف کوتاه مدت : اهداف کوتاه مدت در OKR برای یک دوره کوتاه مدت ، حداکثر سه ماهه معین می شوند. اهداف کوتاه مدت جزئی تر هستند.

اهداف بلندمدت : در OKR اهداف بلند مدت برای مدت طولانی ، یعنی برای یک سال معین می شوند. اهداف بلند مدت کلی تر هستند. آنها مانند یک طرح جامع هستند.

۳) اهداف تجاری باید منعطف باشند :

تجارت انعطاف پذیر است ، بنابراین ، اهداف تجاری نیز باید انعطاف پذیر باشند. اگر هدف ها سفت و سخت باشند ، تجارت دوام نخواهد آورد. دلیل این امر این است که فضای کسب و کار مدام تغییر می کند. تغییرات مداوم در فضای فنی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی وجود دارد. تجارت باید اهداف خود را با توجه به تغییر در فضای کسب و کار تغییر دهد. سلسله مراتب اهداف نیز باید هر از چند گاهی تغییر کند.

۴) اهداف باید قابل اندازه گیری باشند :

اهداف یک سازمان باید قابل اندازه گیری باشد. تا زمانی که اهداف تعیین نشوند ، سازمان قادر به مقایسه عملکرد واقعی با هدف برنامه ریزی شده نخواهد بود.

دو نوع هدف تجاری وجود دارد : اهداف کمی و اهداف کیفی.

اندازه گیری اهداف کمی آسان است. اهداف کمی اهدافی هستند که با عدد بیان می شوند. برای مثال بیان اهداف به دلار ، روپیه ، درصد و … اهداف کمی قابل مشاهده ، ملموس و قابل شمارش هستند.

اندازه گیری اهداف کیفی آسان نیست زیرا با عدد بیان نمی شوند. برای مثال عملکرد کارکنان ، رضایت کارمندان و … این اهداف قابل اندازه گیری نیستند. اهداف کیفی نامرئی ، نامحسوس و غیرقابل شمارش هستند. امروزه از روشهای مدرن برای اندازه گیری اهداف کیفی استفاده می شود (روش OKR). یک تجارت باید هم اهداف کمی داشته باشد و هم اهداف کیفی.

چگونگی کارکرد روش OKR و سنجش اهداف کیفی را اینجا بخوانید.

۵) اهداف باید شبکه مناسبی ایجاد کنند :

شبکه به معنای ارتباط متقابل بین اهداف مختلف است. یک تجارت دارای هدف های مختلفی است ، به عنوان مثال ، اهداف شرکت ها ، اهداف دپارتمان ، اهداف مقطعی و هدف های فردی در سازمانی وجود دارد. همچنین در این سازمان برای سهامداران ، مشتریان ، کارمندان و … نیز اهدافی در نظر گرفته می شود. همه این اهداف باید بهم پیوسته باشند. آنها باید از یکدیگر حمایت کنند. آنها نباید با یکدیگر درگیر شوند. آنها باید در یک جهت حرکت کنند. در غیر این صورت ، تجارت این سازمان دوام نخواهد آورد. به همین ترتیب ، اهداف همه بخش ها باید از یکدیگر پشتیبانی کنند.

۶) اهداف تجاری باید سلسله مراتب داشته باشند :

سلسله مراتب یعنی سطح. اهداف براساس سلسله مراتب آن ساختار یافته اند. همه اهداف به یک اندازه مهم نیستند. باید با توجه به اولویت و اهمیت آن ، زمان و تلاش مناسبی را صرف آنها کرد تا محقق شوند. ابتدا مهمترین اهداف باید محقق شوند.

مثلا : در سلسله مراتب بقای یک شرکت تجاری ، آن شرکت ابتدا به دنبال رشد و سپس اعتبار و حسن نیت می رود.

۷) اهداف باید متعدد باشند :

تجارت یک هدف واحد ندارد. ماهیت هدف های تجاری چندگانه است. هدف اصلی هر تجارت سود حاصل از رضایت مشتری است. تجارت همچنین دارای هدف هایی نسبت به جامعه است که متشکل از کارمندان ، سهامداران ، طلبکاران ، دولت و … است. اهداف تجاری به عنوان هدف های ارگانیک ، هدف های اقتصادی ، هدف های اجتماعی ، هدف های انسانی و هدف های ملی طبقه بندی می شوند.

۸) اهداف تجاری باید قابل دستیابی باشند:

اهداف باید قابل دستیابی باشند. سازمان باید این اهداف را تنظیم کند ، اهدافی که با در نظر گرفتن توانایی ها و منابع آن می توانند محقق شوند. هدف باید به اندازه کافی امکان پذیر باشد تا اعضای تیم انگیزه خود را برای تلاش در جهت دستیابی به هدف حفظ کنند. ضمن تعیین اهداف ، سازمان باید بر روی محدودیت ها نیز تمرکز کند.

۹) اهداف باید مشخص باشند :

اهداف باید از نظر زمان ، کیفیت و کمیت مشخص باشند. وجود اهداف خاص در چارچوب زمانی مشخص و همچنین در دسترس بودن منابع به تحقق اهداف کمک می کنند. اگر اهداف مشخص باشد ، نتایج دقیقی حاصل می شود.

در این چک لیست به شما کمک کردیم تا میزان صحیح بودن اهدافتان را بسنجید. اهداف بلندمدت تجاری اهدافی کیفی هستند که سنجش آنها به راحتی استفاده از یک چک لیست نیست. اگر اهدافی تجاری دارید که کیفی هستند با استفاده از شیوه های نوین آنها را بسنجید. یکی از محبوب ترین این شیوه ها که گوگل با آن به موفقیت رسید OKR است. سایت هدف سنج برترین ارائه دهنده برنامه ریزی مبتنی بر OKR است. تنها با هدف سنج اهداف کیفی تجاری تان را بسنجید. برای شروع کردن رایگان همین الان کلیک کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است