در طی فرایند برنامه ریزی استراتژیک، یک سازمان سه فعالیت اساسی انجام می دهد. آن ها چشم انداز و مأموریت استراتژیک بنیادی خود را ایجاد یا اصلاح می کنند، به اهداف یا اهدافی متعهد می شوند که رشد سازمان را به همراه داشته باشند و برنامه ای بلند مدت برای دستیابی به این اهداف تدوین می کنند.

یک برنامه استراتژیک قوی سازمان را در مسیر موفقیت قرار می دهد. یک اشتباه متداول این است که سریعاً به اجرای تاکتیکی می پردازیم بدون اینکه ابتدا به فکر برنامه ریزی، برقراری ارتباط و هماهنگی با هدف کلی برنامه استراتژیک باشیم. رد شدن از این مراحل مهم می تواند سازمان شما را از مسیر موفقیت خارج کند و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

در این مقاله ما ۶ عنصر حیاتی برای برنامه ریزی استراتژیک موفق برای سازمان شما را بیان می کنیم.

تعریف چشم انداز

چشم انداز یک سازمان توصیفی آرزو از آنچه سازمان می خواهد در آینده بدست آورد یا به انجام برساند – این هدف است.

هدف این است که چشم انداز به عنوان یک راهنمای روشن برای انتخاب اقدامات فعلی و آینده عمل کند. این تعریفی از مکانی است که شما میخواهید در آینده سازمان در آن باشد. این یک نقطه عطف کوتاه مدت نیست، بلکه یک هدف بلندمدت است.

بوئینگ نمونه ای قوی از بیانیه چشم انداز را ارائه می دهد:

” بهترین در صنعت هوافضا و صنعت جهانی ماندگار “

اطلاعات زیادی در این جمله کوچک جمع شده است. بدیهی است که آرزوی آن ها تبدیل شدن به بهترین شرکت هوافضا در جهان است. آن ها همچنین آرزو دارند که شرکت را به عنوان رهبر صنعت (نه فقط هوافضا) در حال حاضر و در آینده قرار دهند. این بیانیه به رهبری بوئینگ کمک می کند تا تلاش خود را در مسیر درست متمرکز کند. بیانیه چشم انداز قوی همین کار را برای سازمان شما نیز انجام خواهد داد.

ایجاد بیانیه ماموریت

در حالی که چشم انداز شما یک وضعیت ذهنی از شرایط سازمان در آینده است، ماموریت شما هدف بنیادی است که از آن چشم انداز پشتیبانی می کند.

بدون مأموریت ، سازمان شما فاقد چرایی چشم انداز است. اگر هر کس در سازمان شما تفسیر خاص خود را از چرایی دنبال کردن چشم انداز داشته باشد، می تواند منجر به ایجاد ناهماهنگی و تعارض در سازمان شود.

با تمرکز دوباره بر بوئینگ ، آنها همچنین یک ماموریت و هدف مشخص را ارائه می دهند.

” اتصال، محافظت، کاوش و الهام بخشیدن به جهان از طریق هوا فضا “

این بیانیه کوتاه دیدگاهی در مورد اینکه چرا آنها می خواهند به چشم انداز خود مبنی بر تبدیل شدن به بهترین شرکت هوافضا، ارائه می دهد.

تعیین اهداف

اهداف نتایج مشخصی هستند که فرد یا سیستم قصد دارد در یک بازه زمانی و با آنها به دست آورد.

مشخص کردن اهداف به شما اجازه می دهد تا بفهمید آیا در مسیری هستید که می توانید مأموریت خود را انجام دهید و به چشم انداز خود دست پیدا کنید یا خیر. بیان واضح اهداف شما ستون هایی برای سازمان شما ایجاد میکند که به شما امکان می دهد سلامت کلی آن و تأثیر اقدامات استراتژیک را بسنجید.

بوئینگ اهداف ۲۰۲۵ خود را به شرح زیر ذکر می کند:

  • رهبری بازار
  • عملکرد و بازده بالا
  • رشد حاصل از بهره وری
  • طراحی، ساخت و خدمات عالی
  • نوآوری سریع
  • رشد در مقیاس جهانی
  • بهترین تیم، داشتن بهترین استعداد و رهبران

این اهداف واضح و قابل اندازه گیری هستند و می توانند توسط تعدادی از اقدامات استراتژیک در سراسر سازمان پشتیبانی شوند. آنها به تیم های خود اجازه می دهند تا درک کنند کاری که انجام می دهند تأثیرگذار است یا خیر.

توسعه ی استراتژی

استراتژی شما یک برنامه یا برنامه بلند مدت است که شما را قادر می سازد به اهداف سازمان خود برسید.

برنامه های استراتژیک ممکن است ۳-۵ سال طول بکشد و ممکن است برای هر هدفی که برای سازمان خود مشخص کرده اید، یک برنامه جداگانه وجود داشته باشد. استراتژی های موثر برای موفقیت درازمدت حیاتی هستند.

استراتژی ها بسیار خاص تر از چشم انداز، مأموریت و اهداف هستند و معمولاً فقط در یک سازمان به اشتراک گذاشته می شوند.

یکی از اهداف اعلام شده بوئینگ “بهترین تیم، داشتن بهترین استعدادها و رهبران” است. بر این اساس، یکی از استراتژی های آن ها ممکن است بهبود آموزش رهبری داخلی و اجرای روش هایی برای جذب و حفظ استعدادهای برتر باشد.

یک استراتژی موثر بینش و اجرا را گرد هم می آورد.
در حالت ایده آل، یک استراتژی حول نیازهای سازمان شما و زمینه بازار ساخته می شود. این برنامه باید چشم اندازهای بلند مدت را برای اهداف و گام های عملی ترسیم کند، در مورد موانع برنامه ریزی کند و تفکر نوآورانه را پرورش دهد.

یک استراتژی موثر باید بطور پیشگیرانه مشکلات احتمالی را شناسایی کند و شامل راهکارهای پیشگیرانه باشد. اجتناب و غلبه سریع بر موانع، از توقف ابتکارات و اقدامات شما جلوگیری می کند و به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند.

مشخص کردن رویکرد

یک رویکرد، یک روش برای اجرای استراتژی شما فراهم می کند.

یک رویکرد، چارچوبی را برای ایجاد تاکتیک هایی فراهم می کند که به استراتژی پرداخته و سازمان را در مورد چگونگی اجرای برنامه استراتژیک خود راهنمایی می کند.

با توجه به استراتژی مطرح شده بوئینگ در زمینه بهبود آموزش رهبری و اجرای شیوه هایی برای جذب و حفظ استعدادهای برتر، رویکرد آنها ممکن است شناسایی صلاحیت های اصلی رهبری، ایجاد و اجرای آموزشی باشد که به این صلاحیت ها پاسخ می دهد، آموزش را ارائه می دهد و اثربخشی را دنبال میکند. شناسایی، ساخت، تحویل و پیگیری.

ورود به تاکتیک ها

تاکتیک ها آخرین و کوچکترین قطعات یک برنامه استراتژیک خوب هستند، اما به هیچ وجه کم اهمیت نیستند. تاکتیک ها اقدامات، پروژه ها یا برنامه های متمرکزی هستند که به سازمان ها امکان می دهد یک برنامه استراتژیک را همانطور که رویکرد تعریف می کند، اجرا کنند.

با بازگشت به مثال بوئینگ که در بالا ارائه شد، هر مرحله از روش مطرح شده – شناسایی، ساخت تحویل و پیگیری – تاکتیکی است که در چارچوب رویکرد آن ها اجرا می شود و با استراتژی آن ها منطبق می شود. اگرچه به نظر نمی رسد که در نگاه اول با یک برنامه ریزی استراتژیک موثر به هم متصل شده باشند، اما همه آن ها می توانند به استراتژی، اهداف، مأموریت و چشم انداز بازگردند و در نهایت موفقیت را به دنبال داشته باشند.

ما معتقدیم که توسعه هر یک از این عناصر زمینه موفقیت سازمان شما را فراهم می کند. این موضوع تیم شما را با یک هدف واحد هماهنگ می کند و مشخص می کند موفقیت چگونه به نظر می رسد و جزئیات مربوط به چگونگی دستیابی سازمان به موفقیت را از بین می برد.

یک سیستم برنامه ریزی و هدف گذاری خوب باید تمامی مراحل بالا را در خود جای داده باشد. این روزها شاهد رشد و جهش کسب و کارهایی هستیم که از OKR استفاده می کنند. هدف سنج این را برای شما فراهم کرده تا با استفاده از OKR جهشی در کسب و کارتان ایجاد کنید. پس هرچه زودتر شروع کنید!

منبع:

www.thespurgroup.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است