بیانیه چشم انداز

بیانیه چشم­ انداز (Vision Statement) بخش مهمی در تعیین اهداف یک کسب و کار است. یک بیانیه چشم­ انداز خوب باید مختص به سازمان شما باشد. همچنین این بیانیه مشخص می ­کند که با اجرای بیانیه ماموریت مجموعه شما به کجا خواهد رسید. در ادامه اطلاعاتی جامع درباره بیانیه چشم انداز را در اختیار شما قرار خواهم داد. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با مفاهیم برنامه ریزی استراتژیک، این مقاله کوتاه را مطالعه کنید.

  • تعریف چشم­ انداز
  • چرایی اهمیت بالای چشم ­انداز
  • مزایای آن
  • نحوه­ تدوین
  • نمونه­ هایی از چشم­ انداز شرکت ­های بزرگ

چشم انداز چیست؟

استراتژی با چشم انداز آن آغاز می شود. بیانیه چشم انداز تصویری از ساختار آینده سازمان شما است. چشم انداز تصویر ذهنی روشن از وضعیت سازمان شما در ۵ تا ۱۰ سال دیگر ارائه می دهد. پس از مشخص شدن چشم انداز توسط مدیران ارشد و مالکان، باید آن را به اطلاع تمامی کارکنان برسانید. خوب است هنگام تدوین چشم انداز از نظرات نیروی انسانی سازمان استفاده کرد تا در نهایت کارکنان نیز نسبت به آن احساس تعلق پیدا کنند. به طور خلاصه می توان گفت چشم انداز پاسخی برای سوال کلیدی”به کجا میخواهیم برویم؟” می باشد.

چرا چشم انداز از اهمیت بالایی برخوردار است؟


در بازار کار مدرن، متخصصان جوان فقط درآمدزایی برایشان در اولویت نیست. مسئولیت اجتماعی، رشد حرفه ای و نقش موثر همه عواملی هستند که مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار می گیرند. در کنار این عوامل چگونگی جذب افراد مناسب و چگونگی حفظ آن ها از دغدغه های مسئولان سازمان هاست. یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه در کارمندان، سرمایه گذاری در چشم انداز است که باید همانگونه که برای شما و سرمایه گذاران شما انگیزه ایجاد می کند، برای آن ها الهام بخش باشد. یک بیانیه چشم انداز عالی این روند را بسیار آسان می کند، به داوطلبان و کارمندان اجازه می دهد تا بلافاصله تشخیص دهند که اهداف شما و دید شما با آن ها هماهنگ است.

مزایای این تصویر روشن

بیانیه چشم انداز روشن به عنوان یک نیروی متحد کننده عمل می کند و تأثیر مثبتی بر اثربخشی سازمان دارد. وقتی پرسنل بیانیه چشم انداز سازمان را میفهمند، تلاش ها متمرکز و همسو می شوند بنابراین همه در حال تلاش برای رسیدن به همان هدف درک شده هستند.
یک بیانیه چشم انداز خوب به عنوان راهنمایی برای اقدامات و تصمیم گیری کارکنان عمل می کند. به عنوان مثال، اگر تصمیمی برای انجام پروژه ای گرفته شده است، می توانید به راحتی متوقف شوید و بپرسید، “آیا کاری که من انجام می دهم با بیانیه چشم انداز سازمان ما سازگار است؟” اگر جواب مثبت است، به جلو حرکت کنید. در غیر این صورت، بهتر است برای ارزیابی کمی مکث کنید و در صورت لزوم، اقدام یا تصمیم را با بیانیه چشم انداز هماهنگ کنید. یا از آن چشم پوشی کنید. بیانیه چشم انداز، راهنمایی کارمندان برای تصمیم گیری صحیح را فراهم می کند.
از دیگر مزایای بیانیه چشم انداز می توان به اولویت بندی تخصیص منابع و بهره گیری از امکانات و فرصت ها و همچنین جلوگیری از بروز بحران های احتمالی و اتلاف منابع اشاره کرد.

نحوه نوشتن و تدوین آن

غالباً، سخت ترین قسمت نوشتن بیانیه چشم انداز بیان کلماتی است که ارزش های شما را واقعاً مشخص کند و بدون اینکه خیلی مبهم به نظر برسد ، به هویت شرکت شما جلوه ای بی بدیل بخشد. بیانیه چشم انداز خاص و منحصر به فرد است و تجارت شما را از سایر صنایع متمایز میکند. ممکن است ایجاد بیانیه چشم انداز خوب و بینظیر یک کار طاقت فرسا به نظر برسد، اما میتوان آن را به فرایندی ساده تر تبدیل کرد.به صاحبان کسب وکار و مدیران پیشنهاد میشود با پرسیدن سوالاتی(مانند سوالات زیر) بیانیه چشمانداز را تدوین کنند.
می خواهم تأثیر نهایی بر جامعه، صنعت یا جهان من چه باشد؟
در نهایت برند من از چه راهی با مشتری تعامل خواهد داشت؟
فرهنگ تجارت من چگونه خواهد بود و این مهم چگونه در زندگی کارمندانم تاثیر می گذارد؟

۱۰ بیانیه چشم انداز فراموش نشدنی در حوزه کسب و کار جهانی

تد: ما با تمام وجود به قدرت ایده‌ها برای تغییر نگرش‌ها، شیوه‌های زندگی‌، و در نهایت، جهان باور داریم.

لینکدین: خلق فرصت اقتصادی برای تمام اعضای متعلق به نیروی کار جهانی.

گوگل: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی فقط با یک کلیک.

اوبر: حمل و نقل هوشمندتر با خودروهای کم‌تر و دسترسی بهتر. حمل و نقلی که ایمن‌تر، ارزان‌تر، و مطمئن‌تر باشد؛ حمل و نقلی که فرصت‌های شغلی بیش‌تر و درآمد بالاتری برای رانندگان ایجاد کند.

فراری: فراری، محصول عالی ایتالیایی که آرزوهای جهان را محقق می‌کند.

تویوتا: تبدیل شدن به موفق‌ترین و محترم‌ترین شرکت خودروسازی در آمریکا

سامسونگ: الهام بخشیدن به جهان. خلق آینده.

ایکیا: بهبود زندگی روزمره‌ی بسیاری از آدم‌ها.

فیس بوک: آدم‌ها برای متصل ماندن به دوستان و خانواده، برای کشف آن‌چه در دنیا می‌گذرد، و به اشتراک گذاری و بیان آن‌چه برایشان اهمیت دارد، از فیس بوک استفاده کنند.

آمازون: تبدیل شدن به مشتری‌مدارترین شرکت روی زمین؛ شرکتی که در آن، مشتریان می‌توانند هر چیزی را که دل‌شان میخواهد، به صورت آنلاین کشف، پیدا و در نهایت بخرند.

برای مطالعه بیانیه چشم انداز این شرکت ها، میتوانید این مقاله کوتاه را مطالعه کنید.

کلام پایانی 

همان طور که می دانید چشم انداز از ارکان لازم برای پیاده سازی OKR است و OKR یک روش مدیریتی است که به شکوفایی شما در عرصه رقابت کمک می کند. نرم افزار هدف سنج به کمک کسب و کار شما آمده تا رشد و موفقیت را برایتان به ارمغان آورد. این فرصت برای شما فراهم شده که رایگان از این نرم افزار شروع به استفاده کنید.

منابع:

www.russellolacher.com

www.businessnewsdaily.com

www.jisc.ac.uk

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است