چالش هادر مدیریت چابک را چگونه بشناسیم؟

چالش ها در مدیریت چابک

چالش ها در مدیریت چابک


چالش هایی بسیاری در مسیر مدیریت چابک بر سر راهمان ظاهر میشوند که باید آنها را بشناسیم.

امروزه کمتر کسی پیدا میشود درباره مدیریت چابک و رویکردهای آن نشنیده باشد. یا تا به حال به فکر اجرا کردن آن در ساختار فردی و سازمانی خود نیفتاده باشد.

اما آیا مدیریت چابک با همه مزیت هایش به راحتی قابل اجراست؟

آیا می توان آن را در همه کسب و کارها به کار گرفت؟ هنگام اجرای مدیریت چابک چه موانعی سد راهمان میشود؟

چگونه می توان از سد این موانع عبور کرد و به موفقیت رسید؟

مدیریت چابک

مدیریت چابک یا همان رویکرد چابک و اجایل امروزه به اغلب صنایع ورود کرده.این رویکرد یکی از بروزترین سبک های مدیریت و پیشروی کار به شمار می آید.

مدیریت چابک در صدد ارائه الگو های مناسب به منظور نزدیک کردن پروژه ها به مرز موفقیت است.

این سبک از مدیریت توانایی کارکردن با تغییرات و پیچیدگی هایی که در پروژه ها به وجود می آید را دارد. مزیت اصلی مدیریت پروژه چابک توانایی آن برای ارزیابی و حل مسائلی است که در طول پروژه و در همان شرایط گوناگون به وجود می آیند.به همین دلیل طیف گسترده ای از صنایع را در برمی گیرد و با هدف کسب نتیجه مطلوب این پروژه ها را همراهی میکند.

در واقع نکته تحویل هر بخش از پروژه در زمان معین این است که به کسب و کار این امکان را می دهد تا پیش از صرف وقت و هزینه فراوان روی محصولی که ممکن است کار نکند یا کارایی لازم را نداشته باشد، خواسته های بازار یا مخاطب را شناسایی کند و متناسب با آنها اقدام کند.

بارها شنیده و خوانده ایم مدیریت پروژه چابک مجموعه ای مزایای بالقوه را به سازمان ارائه می دهد.مزایای استفاده از مدیریت پروژه در استارتاپ ها مقاله های قبلی گردآوری شده است.مزایای استفاده از مدیریت پروژه در استارت آپ ها

چالش ها در مدیریت چابک

کسب این نتیجه مطلوب توسط مدیریت چابک به سادگی نوشتن جمله های بالا نیست.در حقیقت اتحاذ طرز فکر و چارچوب های جابک هنوز هم به خودی خود چالش برانگیزند.

این بارقصد داریم درباره موانع و چالش ها در مدیریت پروژه به سبک چابک صحبت کنیم. اگرچه نمی توان صراحتا بیان کرد اما معمولا در تعریف ایده ها و نقطه نظرات مدیریت چابک مشکلی وجود ندارد. مسئله اصلی پیاده سازی و اجرای رویکرد و مدیریت چابک است. در ادمه مطلب مواردی از این چالش ها را بیان  کرده و در ادامه به نحوه رویارویی با آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

۱)درگیری با امور مالی:چالش درگیری با امور مالی و زمانی در مدیریت چابک

کالین چاپمن، مدیر ارشد ارائه دهنده خدمات نرم افزاری چابک میگوید:هنگانی که برای اولین بار به چابک می روید، بودجه می تواند یک چالش باشد.

بسیاری از رهبران در کسب و کارها مایل به تخمین هزینه ها پروه و پیش بینی ها هستند. یا اینکه می خواهند پیش اقدام به عمل هزینه و مزایای آن را بدانند.

در مدیریت پروژه های سنتی مثل روش موسوم به روش آبشاری محدوده و هزینه حدودی پروژه تا حدودی مشخص می شود. اما  در مدیریت پروژه به سبک چابک به دلیل شرایط متغیر ممکن است این نخمین اتفاق نیافتد. نبود این تخمین افراد را با چالش های مالی مواجه میکند.

۲)عدم برنامه ریزی:عدم برنامه ریزی

از دیدگاه مدیران و محققان این حوزه، برای چابکی، وقتی به برنامه ای نیاز دارید، از انجام آن نترسید زیرا فکر میکنید متهم خواهید شد که دوباره به سبک آبشاری بر گردید. پیشنهاد به انجام برنامه ریزی دقیق در این حوزه به شدت تامل برانگیز است.

انجام برخی الزامات مربوط به کشف، طراحی یا برآردهای زمانی بسیار هم پیشنهاد می شود. باید این جمله را به خاطر داشته باشیم که چابک بهانه ای برای برنامه ریزی نکردن نیست و اتفاقا برای کسب نتیجه مطلوب، باید برنامه ریزی دقیقی مثل برنامه ریزی به سبک OKR انجم داد.OKR و دلایل استفاده از آن

۳) تغییر مقاوت در برابر چابکی:چاش تغییر به رویکرد چابک

تغییر کارکنان و فرهنگ شرکت از مهم ترین چالش هاییی است که سازمان برای ورود به مدیریت چابک با آن رو به رو می شود.

در اساس یک نظر سنجی ۶۱ درصد از افرادی که رویکر چابک را اجرا کرده اند، تمرکز بر فرهنگ سازمان را به عنوان بخش مهم از تغییر توصیه می کنند.

رهبران باید علاوه بربیان مزایای شیوه جدید کار و همچنین تشویق کارکنان، آموزشات لازم و کافی را  برای بالا بردن آمادگی افراد به منظور ورود به دنیای چابک، آماده کنند.

پیشنهاد دیگر به رهبران برای از بین بردن مقاوت کارکنان انجام سه مرحله زیر است

تمام کارها به صورت شفاف بیان شوند و افراد به مکالمه دعوت شوند

به صورت بهبود مستمر از تجربه های گذشته درس گرفته شود

افراد برای انجام مسئولیت ها تشویق شوند

۴)شیوه های قدیمی منابع انسانی:منابع انسانی

مدیریت چابک از رویکردهای مختلف برای جذب ، ارزیابی و پاداش استعدادها بهره می برد.

چابک روش بسیار متفاوتی برای کار است. به این ترتیب ، از روشهای مختلف برای جذب ، ارزیابی و پاداش استعدادها سود می برد.

بسیاری از سازمان هایی که از چابک استفاده می کنند ، برنامه ها ، پاداش و عملکرد خود را برای هماهنگی ارزیابی و توسعه تیمی کاملاً تغییر می دهند۱۵ شاخص کلیدی ارزشمند که مدیر منابع انسانی باید بداند

 

۵)اتخاذ رویکرد آبشار در راه اندازی چابک

متاسفانه برخی سازمان ها طرز فکر آبشار را برای پذیرش چابک به کار می برند. که معمولاً منجر به توقف می شود. مطالعه تفاوت بین رویکرد آبشاری و رویکرد چابک به منظور آشنایی بیشتر و مقایسه این دو رویکرد با هم به شدت پیشنهاد می شود.

فرانک می گوید: “بهترین راهی که ما برای پیشرفت شرکت ها با تحول فرهنگ چابک می بینیم این است که از کوچک شروع کنیم و با یادگیری همانطور که پیش می روند ، پیشرفت کنیم.”

کلام پایانی:

همان طور که اشاره شد دیدیم مدیریت چابک هم مانند سایر رویکردها، چالش ها و نکته های مربوط به خود را دارد که اگر رعایت نشود، ممکن است نتایج غیرقابل ملاحظه ای به همراه داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود در قدم اول، ابتدا موضع خود ااز به کارگیری مدیریت چابک را  مشخص کنید

در قدم بعدی ویژگی هارا مقایسه کنید

و سپس رویکرد مدیریت چابآک را با توجه به سازمان خود شخثصی سازی کنید.

قطعا برای پیاده سازی سه قدم گفته شده به مشاوره تخصصی نیاز است. مشاوره ای که علاوه بر اختیارات تخصصی، دید وسیع سازمانی و تحلیل کسب و کاریی هم داشته باشد.

هدف سنج پلتفرم و نرم افزار فارسی زبان برای برای برنامه ریزی به سبکOKR ، مبتنیربر رویکرد مدیریت پروژه چابک است.

علاوه بر این مشاوران خبره و متخصص هدف سنج آماده ارائه مشاوره به شما و کسب و کارتان، برای عبور از این موانع و چاش ها و رسیدن به هدف مطلوبتان هستند.

به پاس این همراهی شما میتوانید پس از نصب نرم افزار هدف سنج  به مدت ۱۵ روز از امکانات فوق العاده این پلتفرم در مسیر دستیابی به اهدافتان بهره ببرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است