چگونه استراتژی را پیاده سازی کنیم؟


به طور کلی فرآیند مدیریت استراتژیک در سه مرحله تدوین، اجرا و کنترل انجام می شود. خلا موجود میان تدوین و اجرای استراتژیک، یکی از مباحث عمده مدیریت استراتژیک است. در این مقاله به مفاهیم عمده پیاده سازی استراتژی می پردازیم. همچنین برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات ابتدایی برنامه ریزی استراتژیک، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

همه ی آنچه در این مقاله یاد خواهیم گرفت:

  • تعریف پیاده سازی استراتژی
  • دلایل شسکت سازمان ها
  • نحوه ی پیاده سازی استراتژی
  • پیش نیازهای آن
  • جنبه های مختلف آن

پیاده سازی استراتژی چیست؟

فرآیندی است که استراتژی ها و برنامه ها را به منظور تحقق اهداف استراتژیک به اقدامات تبدیل می کند. اجرای برنامه استراتژیک شما به اندازه استراتژی مهم یا حتی مهم تر است.

متأسفانه اکثر شرکت هایی که برنامه های استراتژیک دارند در اجرای آن ها کوتاهی می کنند. طبق مجله Fortune، از هر ده سازمان، نه سازمان به دلایل زیادی موفق به اجرای برنامه استراتژیک خود نمی شوند.

۴ دلیل عدم موفقیت کسب و کارها در پیاده سازی

۶۰% سازمان ها بدون توجه به بودجه استراتژی را تدوین می کنند.
۷۵% سازمانها انگیزه های کارمندان را به استراتژی مرتبط نمی کنند.
۸۶% صاحبان مشاغل و مدیران کمتر از یک ساعت در ماه در بحث استراتژی وقت می گذارند.
۹۵% نیروی کار معمولی استراتژی سازمان خود را درک نمی کنند.

نحوه پیاده سازی استراتژی

پیاده سازی استراتژی اصطلاحی است که برای توصیف فرآیند یا فعالیتی به کار می رود که اطمینان حاصل می کند برنامه ریزی استراتژیک واقعاً اجرا می شود.

در راهنمای زیر برای اجرای استراتژی مراحلی وجود دارد که با دنبال کردن آن ها می توانید اطمینان حاصل کنید که برنامه استراتژیک شما از یک برنامه به یک اجرای استراتژیک تبدیل می شود:

  • ساختن سازمانی که توانایی اجرای موفقیت آمیز استراتژی ها را داشته باشد.
  • تأمین منابع به مقدار کافی برای فعالیتهای ضروری استراتژی.
  • از سیاست ها و برنامه هایی استفاده شود که به بهبود مستمر کمک میکند.
  • وجود سیاست پاداش، برای دستیابی به نتایج.
  • استفاده از رهبری استراتژیک.
  • روند اجرای استراتژی نقش مهمی در موفقیت شرکت دارد. این فرآیند پس از اسکن محیطی ، تجزیه و تحلیل SWOT و مشخص کردن مسائل استراتژیک انجام می شود.

پیش نیاز های پیاده سازی استراتژی

نهادینه سازی استراتژی: اول از همه، استراتژی باید نهادینه شود، زیرا ممکن است به مرور زمان ضعیف شود پس به منظور جلوگیری از آن، کسی که آن را تدوین کرده باید برای همه ی کارکنان استراتژی خود را شفاف سازی کند.
ایجاد جو سازمانی مناسب: جو سازمانی بر مولفه های محیط داخلی تاثیر میگذارد. مولفه هایی مثل: همکاری،میزان تعهد و مشارکت، بهره وری از جو سازمانی تاثیرپذیرند. همچنین این مولفه ها به شما کمک می کنند که به نتایج مطلوب برسید.
ایجاد ساختار سازمانی مناسب: ساختار سازمان به معنای هماهنگی بین بخش های مختلف سازمان است. برای اجرای یک استراتژی، ساختار باید مطابق با الزامات استراتژی طراحی شود.
مرور دوره ای استراتژی: بررسی استراتژی باید در فواصل منظم انجام شود تا مشخص شود استراتژی اجرا شده در راستای هدف سازمان می باشد یا خیر. از آنجا که در صنعت های مختلف همه به دلیل وجود محیطی پویا باتغیراتی روبه رو هستیم، لازم است به صورت منظم بررسی های لازم انجام شود تااز ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

مشخص است که اگر استراتژی ها به بهترین شکل تدوین شوند اما به شکلی مناسب اجرا نشوند، شکست می خورند. بعلاوه، باید در نظر داشت که اگر بین استراتژی و سایر عناصر مانند تخصیص منابع ، ساختار سازمانی ، جو محیطی، فرهنگ ، فرایند و پاداش هماهنگی وجود داشته باشد، پیاده سازی استراتژی به صورت موثر، تا حد زیادی امکان پذیر است.

جنبه های پیاده سازی استراتژی

  • تامین بودجه و منابع کافی برای انجام فعالیت هایی که تحقق آن ها موفقیت تجارت را به همراه دارد.
  • تأمین نیروهای متخصص و باتجربه سازمان.
  • راه اندازی یک سیستم اطلاعاتی و ارتباطی که به نیروی کار سازمان کمک می کند نقش خود را به طور موثر انجام دهد.
  • ایجاد یک جو کار مناسب و فرهنگ، برای اجرای صحیح استراتژی.


باید در نظر داشت فرایند پیاده سازی فرایندی زمان بر است زیرا در این فرایند برنامه های تدوین شده به برنامه های عملیاتی تبدیل می شوند.

متاسفانه مقالات و کتاب هایی که در این حوزه نوشته شده اند، بیشتر به ارائه متدولوژی ها و ابزار تدوین استراتژی متمرکزند تا پیاده سازی آن. باید توجه داشت اجرای استراتژی در سازمان های پر از تحولات امروزی کار دشواری است. پس کشاوره گرفتن از متخصصان می تواند کمک بزرگی باشد. تیم هدف سنج وارد میدان شد که در این مسیر شما را همراهی کند. البته نرم افزار ما ابزار برنامه ریزی استراتژیک نیست بلکه یک ابزار کلان استراتژیک هست که به شما کمک می کند استراتژی هایتان را اجرایی کنید. شروع رایگان هدیه هدف سنج به شما!

پیاده سازی استراتژی-اجرای استراتژی- استراتژیمنابع:

www.businessjargons.com

www.onstrategyhq.com

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است