مدیریت سازمان

مدیریت سازمان به هر یک از کارکنان کمک می کند تا بهترین خروجی ها را داشته باشند. بتوانند وظایف خود را در مدت زمان معین انجام دهند. مدیریت سازمان مانند حلقه ای، کارکنان را به هم وصل می کند و باعث وفاداری آنها می گردد. همچنین باعث جهت دهی موثر به کارکنان سازمان می شود. کارکنان به خوبی از نقش و مسئولیت خود آگاه هستند و می دانند که در سازمان چه کاری به عهده آنهاست و باید انجام دهند.

 

دلیل نیاز به مدیریت سازمان

  • مدیریت سازمان حس خوبی از امنیت و مزایا می دهد.
  • هماهنگی بهتر بین بخش های مختلف سازمان، نیازمند مدیریت موثر در هر سازمان است.
  • مدیریت سازمانی مؤثر، باعث می شود که کارکنان وظایف خود را در بازه زمانی مشخص شده، انجام دهند.
  • کارکنان به کار خود وفادار می مانند و آن را مانند باری اضافه بر دوش سازمان، در نظر نمی گیرند.
  • مدیریت سازمانی مؤثر باعث ایجاد آرامش و جو مثبت در محیط کار می گردد.

 

سبک های مختلف مدیریت

مدیریت سازمان، نقش مهمی در تقویت رابطه بین کارکنان و کار آنها با هم است.

مسئولیت مدیریت برای اطمینان از این است که کارکنان نسبت به وظایف و نقش خود رضایت دارند و تمام تلاش خود را جهت بهبود آن انجام می دهند.

مدیریت باید کارکنان را به خوبی درک کند و برای دیدن انتظارات آنها برای فضایی بدون استرس در محل کار، تلاش کند.

برخی از انواع سبک های مدیریت سازمان، به شرح زیر عنوان می گردد.

 

سبک کار استبدادی

  • در این سبک کار، رئیس ایده ها و پیشنهادات زیردستانش را در نظر نمی گیرد.
  • مدیران، رهبران و سرپرستان تنها مسئول تصمیم گیری های سازمان هستند، بدون اینکه هیچگونه نگرانی برای زیردستان داشته باشند.
  • کارکنان کاملاً به مدیر وابسته هستند و در انتخاب هایشان آزاد نیستند.
  • زیردستان در چنین سبک های کاری به طور کامل، به سیاست ها و دستورالعمل های تدوین شده توسط مافوقشان، پایبند هستند و در مورد تصمیمات تجاری، نظرشان پرسیده نخواهد شد.
  • هر چیزی که مدیریت فکر می کند برای سازمان مناسب است به عنوان سیاست کاری شرکت در نظر گرفته می شود.
  • کارمندان هنگام کار به طور مستقل، انگیزه ای نخواهند داشت.

سبک کار پدرانه

  • در یک سبک کار پدرانه، مدیران تصمیم به آن چیزی می گیرند که هم برای کارکنان و هم برای سازمان، بهتر است.
  • سیاست های کاری هم به نفع کارکنان و هم به نفع سازمان ها، طراحی شده اند.
  • پیشنهادات و بازخوردهای کارکنان قبل از اتخاذ هر تصمیمی، در نظر گرفته می شوند.
  • این سبک از مدیریت سازمان، باعث می شود کارکنان به سازمان احساس تعلق داشته باشند و وفادار بمانند.
  • انگیزه کارکنان حفظ می شود و از کار خود لذت می برند به جای آنکه به عنوان یک بار مسئولیت به آن نگاه کنند.

 

سبک کار دموکراتیک

  • در این روش کار، رئیس از بازخوردهای زیردستان استقبال می کند.
  • کارکنان برای گفتگوی آزاد در مورد نقاط قوت و نقاط ضعف طرح ها و ایده ها، به انجمن دعوت می شوند.
  • سبک کاری دموکراتیک ارتباط موثر و سالم بین مدیر و کارکنان را تضمین می کند.
  • مدیران قبل از نهایی کردن هر چیزی، صحبت های کارکنان را می شنوند.

 

سبک کار Laissez-faire ( مدیریت تفویضی، بی قید و شرط یا آزادانه )

  • در سبک کار لایسزفر، مدیران برای خود استخدام می شوند و کارهایشان را انجام می دهند و کمک زیادی به سازمان نمی کنند.
  • کارکنان خود تصمیم می گیرند و کار را به صورت مستقل انجام می دهند.
  • افرادی که رویای بزرگتر کردن خود را بدون در نظر گرفتن سازمان دارند و می خواهند هر بار، کاری نوآورانه انجام دهند و گوئی برای تفریح به محل کار می آیند.
  • کارکنان مستقل از رئیس خود عمل می کنند و تشخیص درست یا اشتباه بودن کار با خودشان است.

 

مدیریت با قدم زدن در سازمان

  • در سبک کاری فوق، مدیر خود را بخشی جدایی ناپذیر از تیم می داند و شنونده کارآمدی است.
  • مدیران بیشتر با کارکنان تماس می گیرند تا از نگرانی ها و پیشنهادات آنها مطلع شوند.
  • در این سبک کار مدیریت سازمان، مدیر، مربی زیردستان خود است و هر جا که نیاز باشد به طور کامل، راهنمائی می کند.
  • مدیران درب اتاق خود را قفل نمی کنند. به جای آن در سازمان به راه رفتن مشغول می شوند تا بفهمند در اطرافشان چه خبر است.

 

مهارت های مدیریت و رهبری

  • رهبران باید در محل کار، نظرات درست را تشویق کنند.
  • از کارکنان بخواهید که به صورت تیمی کار کنند و نسبت به یکدیگر شناحت کامل داشته باشند.
  • کارکنان را به برگزاری جلسات صبحگاهی یا هفتگی تشویق نمایید تا بتوانند به مسائل خود رسیدگی کنند.
  • در حین بروز مشکلات، آنها را تنها نگذارید.
  • از ملاقات کردن با کارکنان به طور جداگانه در یک فضای بسته، اجتناب کنید.
  • بحث در مورد یک پلتفرم مشترک، ضروری است و قطعاً نتایج بهتری به همراه دارد.
  • با کارکنان، یک بار در هفته یا یک بار در ماه، بسته به برنامه تان، دیدار داشته باشید. جلسه را خیلی رسمی برگزار نکنید. از کارکنان بخواهید که قهوه شما را بیاورند. کارکنان برای بحث های رسمی چندان مشتاق نیستند.
  • مدیران باید اطمینان حاصل کنند که کارکنان در حال مقاومت مقابل امور محوله، نیستند.
  • از بروز درگیری در محل کار باید اجتناب کرد، زیرا اصلاً سازنده نیست.
  • مطمئن شوید که کارکنان با هم خوب هستند و با یکدیگر به خوبی صحبت می کنند.
  • در صورت بروز یک درگیری، مدیر باید فوراً مداخله کند و اختلاف آنها را حل کند.
  • از کارمندان بخواهید رو در رو بنشینند و با یکدیگر صحبت کنند.
  • گاهی اوقات کارکنان انگیزه خوبی دارند. از این انگیزه ها، در برنامه ریزی و طرح ها، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، استفاده کنید.
  • زمانی که کار خوبی انجام می دهند، از آنها تشکر کنید.
  • مطمئن شوید که کارکنان شما، از قوانین و مقررات سازمان شما، پیروی می کنند.
  • تعیین و تنظیم اهداف برای کارکنان، به روشنی انجام شود.
  • اهداف و دانستن آنچه در محل کار انجام می شود، باید حفظ گردد.
  • وجود نظم و انضباط و حضور به موقع کارکنان در محل کار، انجام شود.
  • در رابطه با کارکنانی که از قوانین سازمان، پیروی نمی کنند، تصمیمات جدی اتخاذ شود.

 

سیاست های شرکت

  • شنونده خوبی باشید. مدیریت نیاز به تعامل دارد. اغلب این ابتکارات یک راه عالی برای ایجاد انگیزه کارکنان است. کمک به آنها مسبب ماندن بیشتر در شرکت می شود.
  • “رویکرد هیتلر” در سناریوی فعلی کار نمی کند. برای کارکنان یک مربی و راهنما باشید، نه یک رئیس سختگیر. با کمک به آنها در کارشان، اجازه بدهید راه حل های خلاقانه ایجاد کنند.
  • کارکنان را برای دستیابی به اهداف سازمان تشویق کنید و از این طریق ذینفع باشند. حقوق کارکنان باید به موقع پرداخت شود. کارکنان باید از کار خود راضی باشند.
  • مدیران باید برنامه های آموزشی مورد نیاز را ترویج دهند. بهبود مهارت های کارکنان موجود، اقدامات تیم سازی و همچنین روابط بین کارکنان را تقویت کند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است