تجزیه و تحلیل swot چیست؟

تحلیل SWOT چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه ریزی استراتژیک آن استفاده می شود. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT به منظور تسهیل نگاه واقع بینانه، مبتنی بر واقعیت و مبتنی بر داده های یک سازمان شکل گرفنه است که شرکت ها باید از آن به عنوان راهنما استفاده کنند.

ما می دانیم که SWOT مخفف نفاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weaknesses)، فرصت ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) است. اما معنی هر یک از این عناصر چیست؟ بیایید نگاهی به هر عنصر به صورت جداگانه بیندازیم.

نقاط قوت: مواردی را نشان می دهد که شرکت شما به خوبی انجام می دهد. مانند پیشنهاد فروش منحصر به فرد یک خط محصول خاص.

نقاط ضعف: می تواند شامل چالش های سازمانی مانند کمبود افراد ماهر و محدودیت های مالی یا بودجه باشد. این عنصر از تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است شامل ضعف هایی در رابطه با سایر شرکت های صنعت شما باشد.

فرصت ها: به طور خلاصه، این عنصر از تجزیه و تحلیل SWOT شامل همه کارهایی است که می توانید برای بهبود فروش و رشد سازمان یا پیشبرد مأموریت خود انجام دهید.

تهدیدها: هر چیزی که خطری برای شرکت شما یا احتمال موفقیت یا رشد آن ایجاد کند. این می تواند مواردی مانند رقبای جدید، خطرات مالی و تقریباً هر چیز دیگری باشد که می تواند آینده شرکت شما را به خطر بیندازد.

چهار عنصر فوق در همه تجزیه و تحلیل های SWOT مشترک است. با این حال، بسیاری از شرکت ها این عناصر را به دو زیر گروه مجزا تقسیم می کنند: عوامل داخلی و خارجی. نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی و فرصت ها و تهدیدها به عنوان عوامل خارجی در نظر گرفته می شوند

چگونه تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهیم؟

روش های مختلفی برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT وجود دارد. صرف نظر از اینکه شما چه روشی را برای تجزیه و تحلیل انتخاب می کنید، باید با طرح یک سری سال شروع کنید.

شناسایی نقاط قوت و ضعف

برای مثال اولین عنصر خود، نقاط قوت را در نظر می گیریم. برای تعیین اینکه نقاط قوت شما به عنوان یک سازمان چیست می توانید با پرسیدن برخی از سوالات زیر شروع کنید:

  • مشتریان شما در مورد خدمات یا محصولات شما چه چیزی را دوست دارند؟
  • چه چیزی شرکت شما را از سایر شرکت های صنعتتان متمایز می کتد؟
  • مثبت ترین ویژگی های شرکت شما چیست؟
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیست؟
  • چه منابعی در اختیار دارید که رقبا از آن استفاده نکنند؟

با پاسخ دادن به این سوالات فرم خوبی برای شروع لیست کردن و فهرست نقاط قوت سازمان خود خواهید داشت.

همچنین می توان از همان اصل برای تعیین نقاط ضعف شرکت استفاده کرد.

شناسایی فرصت ها و تهدیدها

شناسایی فرصت ها و تهدیدها ممکن است شما را ملزم کند که یک تحقیق دقیق رقابتی در مورد رقبا انجام دهید. این بدان معنا نیست که فرصت ها و تهدیدها نمی توانند داخلی باشند، شما ممکن است تنها بر اساس نقاط قوت و ضعف شرکت خود فرصت ها و تهدیدها را کشف کنید. برخی از سوالات احتمالی که می توانید برای شناسایی فرصت های بالقوه بپرسید شامل موارد زیر است:

  • چگونه می توانیم روند فروش و پشتیبانی مشتری را بهبود بخشیم؟
  • چه نوع پیام هایی در مشتریان ما طنین انداز می شود؟
  • چگونه می توان بیشتر پر سر و صدا ترین طرفداران مارک خود را درگیر کرد؟
  • آیا منابع را به طور موثر به دپارتمان های مختلف تخصیص می دهیم؟
  • آیا بودجه، ابزار یا منابع دیگری وجود دارد که از ظرفیت آن ها به طور کامل استفاده نکنیم؟

وقتی صحبت از تهدیدات می شود، مطمئناً می توانید با پرسیدن یک سری سوال ها مانند موارد بالا شروع کنید. تهیه یک لیست از تهدیدات احتمالی پیش روی کسب و کار یا پروژه شما کار دشواری نیست. تهدیداتی مانند نوسانات بازار می تواند مانع رشد کسب و کارتان شود.

داشتن درک درستی از مدل SWOT می‌تواند دید شما را نسبت به جوانبی از کسب‌و‌کارتان باز کند که شاید خودتان هم از آن خبری نداشته باشید! این نوع از آنالیز به شما در کشف موقعیت‌های مناسب برای اعمال تغییرات در شرکتتان کمک می کند و در ادامه باعث می شود به بهترین نحو هدف گذاری کنید. همان طور که می دانید OKR روشی کارآمد برای تعیین اهداف است که چندین سال است نوسط گوگل استفاده می شود. هدف سنج بهترین ارائه دهنده نرم افزار او کی آر است و خدمات ویژه ای از جمله مشاوره ی رایگان را برای شما در نظر گرفته است! برای شروع کافیست کلیک کنید.

منبع:

www.wordstream.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است