برنامه ریزی به روش OKR و تاثیر آن در زندگی شخصی شما!

برنامه ریزی شخصی

وقتی درباره ی سیستم نوین هدف گذاری و برنامه ریزی OKR صحبت می شود، توجه همه به سمت موفقیت هایی که این سیستم در شرکت های بزرگی مثل گوگل به وجود آورده است می رود. اما خیلی از افراد توانایی OKR و تاثیر آن را در زندگی شخصی خود نادیده می گیرند. در این مقاله می خواهیم از نقش و تاثیر OKR بر زندگی شخصی شما و همچنین ۶ گام پیاده سازی آن صحبت کنیم.امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید بازدهی زندگی شخصی و کاری خود را با OKR بسیار بالا ببرید.

اینکه هر روز کارهایی که می خواهید انجام دهید را برنامه ریزی می کنید بسیار خوب است. و از خیلی از آدم ها قطعا جلو هستید. ولی امروزه اگر بخواهید به هدفی که در بلند مدت برای خود تعیین کرده اید برسید باید آن را به اهداف کوتاه مدت تر تبدیل کنید. با ما همراه باشید تا بدانید چگونه این کار را باید انجام دهید.

سیستم OKR از ۲ قسمت مهم تشکیل شده است.قسمت اهداف و نتایج کلیدی. به این صورت که ما باید اهدافی که قصد داریم طی ۳ ماه یا ۱ سال به آن برسیم را بنویسیم و سپس سنجه هایی را برای آنها تعیین کنیم. برای مثال اگر هدف شما این است که تا ۳ ماه دیگر با مبانی بازاریابی آشنا شوید، نتایج کلیدی می تواند: خواندن ۱۰ کتاب، دیدن ۳ دوره و … باشد. برای به دست آوردن اطلاعات جامع در مورد okr می توانید مقاله ی همه چیز درباره okr را مطالعه کنید.

برای پیاده سازی OKR و برنامه ریزی زندگی خود بر اساس آن این ۶ مرحله را باید انجام دهید.

۱- تعیین هدف و ماموریت بلندمدت زندگی خود

۲- شکستن آن هدف و ماموریت به اهداف کوچک تر

۳- شناسایی و تعیین نتایج کلیدی

۴- همیشه از خود بپرسید چرا؟

۵- سعی کنید این مراحل را با یک دوست یا شریک انجام دهید

۶- هر ۲ تا ۴ هفته یکبار وضعیت کلی خود را چک کنید

حالا برای درک بهتر درباره ی هر کدام توضیحی بدهیم.

۱- تعیین هدف و ماموریت بلندمدت زندگی خود

اولین و مهم ترین قدم تعیین یک مسیر کلی و یک هدف اصلی برای خود است. با این کار شما می دانید به چه سمتی حرکت می کنید و تا چه زمانی قصد دارید به این هدف خود برسید.برای مثال یکی از مواردی که خیلی از مردم آن را در نظر می گیرند این است که می خواهم در این ۳ ماه پایانی سال بهترین خودم باشم.

۲- شکستن هدف بزرگ به اهداف کوچک تر

در این مرحله باید موارد و اهدافی که بیشترین تاثیر را برای رسیدن به هدف اصلی دارند مشخص کنیم. برای مثال برای هدف اصلی که در مرحله ۱ تعیین کردیم ۳ مورد: ورزش، مطالعه، نیکوکاری می تواند مناسب باشد و در رسیدن به بهترین خود شدن در این ۳ ماه ما را بسیار جلو ببرند.

۳- شناسایی و تعیین نتایج کلیدی

در این مرحله باید نتایچ کلیدی هر هدف را مشخص کنیم.این نتایج باید مشخص و قابل اندازه گیری باشند تا در برنامه ریزی و بررسی وضعیت عملکرد خود به ما کمک کنند.در واقع ما باید بتوانیم در انتهای یک دوره ای بگوییم که در زمینه ورزش ۷۰% مسیر را طی کردیم. و این درصد با نتایج کلیدی محاسبه می شود.

برای مثال برای هدف ورزش در این ۳ ماه نتایج کلیدی می توانند: ۲۴ بار باشگاه رفتن ( هفته ای ۲ بار) ، ۱۰۰ کیلومتر دویدن و … باشند. به این صورت وقتی به پایان ماه آخر رسیدیم و ۱۸ بار به باشگاه رفته بودیم می توانیم بگوییم ۷۵ درصد از نتیجه کلیدی را انجام دادیم. و برایند این نتیجه کلیدی با بقیه نتایج کلیدی به ما می گویند چه قدر از هدف ورزشی خود را انجام داده ایم تا آدم بهتری شویم در این ۳ ماه.

۴- همیشه از خود بپرسید چرا؟

همیشه وقتی در حال انجام برنامه ریزی برای خود هستید در هر مرحله بپرسید چرا؟ چرا من باید ۲۴ بار به باشگاه بروم.چرا باید ورزش کنم.چرا باید ۱۰۰ کیلومتر بدوم. ببینید جواب این چرایی ها هدف اصلی شما را توجیه می کنند یا نه.پس وقتی در حال انجام برنامه ریزی به سبک OKR هستید در یک یادداشت چرایی نتایج کلیدی را نیز بیاورید. این کار به شما انگیزه می دهد و به شما نشان می دهد که کاری که می کنید اصلا درست هست یا نه.

۵- سعی کنید این مراحل را با یک دوست یا شریک انجام دهید

سعی کنید دوستی را پیدا کنید و با هم برنامه ریزی انجام دهید.در این حالت انگیزه هر دو نفر بالاتر می رود. هم چنین می توانید با هم نتایج را مقایسه کنید تا ببینید چه کسی موفق تر در برنامه ریزی عمل کرده است و تفاوت ها را بررسی کنید و برنامه ی خود را اصلاح کنید.

۶- هر ۲ تا ۴ هفته یکبار وضعیت کلی خود را چک کنید.

سعی کنید در هر بازه زمانی که خودتان تعیین می کنید میزان پیشرفت خود را بررسی کنید. بررسی کنید که در کدام نتایج کلیدی ضعیف هستید و در کدام قوی هستید. با اینکار می توانید زمان بیشتری را به فعالیت های کندتر اختصاص دهید تا به فعالیت های دیگر برسید. نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید و موانع و دلایل عدم موفقیت در یک هدف را بررسی کنید.

سیستم هدف گذاری OKR قطعا جواب خود را در خیلی از کسب و کار ها پس داده است. اما نباید از تاثیر آن در زندگی شخصی افراد نیز غافل شد. در این راه، نرم افزار آنلاین OKR هدف سنج همراه شماست. می توانید از همین امروز آن را رایگان تست کنید. قطعا خودتان از پیشرفتی که در زندگیتان به وجود آمده شگفت زده خواهید شد.

‫4/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است