شما به عنوان مدیر یا صاحب کسب و کار همیشه به دنبال راه هایی برای کمک به رشد سازمان خود هستید. یکی از راه های انجام این کار کمک به تدوین و اجرای یک استراتژی موثر تجاری است. البته هنگام تدوین آن باید به چارچوب استراتژی توجه کرد.

استراتژی سازمان شما باید متناسب با اولویت ها و اهداف خاص آن باشد. همچنین با بروز چالش ها و فرصت های جدید، لازم است استراتژی را به طور مداوم ارزیابی کنیم.

چارچوب ها و ابزاری وجود دارد که می توانید برای ارزیابی موقعیت کسب و کار خود در یک فضای رقابتی استفاده کنید. آشنایی با مفاهیم کلیدی چارچوب استراتژی موضوع بسیار مهمی در راستای شناخت و تدوین استراتژی های کسب و کار است.

در این مقاله چارچوب استراتژی و ابزاری آورده شده است که می توانید همین حالا برای کمک به رشد سازمان خود استفاده کنید.

چارچوب استراتژی و ابزاری که باید بدانید:

 

 

Jobs to Be Done Framework

چارچوب Jobs to Be Done (JTBD) که توسط پروفسور Clayton Christensen از دانشکده بازرگانی هاروارد ایجاد شده است، روشی برای تأیید نیاز مصرف کننده به یک محصول است. به عنوان مثال خوب است از خودتان بپرسید که محصول و خدمات شرکت شما چه نیازی از مشتریان را رفع می کند. با پاسخ دادن به این سوال می توانید پیام های تجاری کسب و کارتان را تنظیم کنید و در نهایت محصول خود را از رقبا متمایز کرده و آن را بهبود بخشید.

Value Stick Framework

چارچوب Value Stick هنگام تدوین استراتژی قیمت گذاری یک محصول مفید است و همچنین می تواند قسمت مهمی از برنامه استراتژیک یک سازمان باشد.

این چارچوب دارای ۴ مولفه است: تمایل به پرداخت، قیمت، هزینه و تمایل به فروش. جایگاه هر یک از آن ها ارزش محصول را برای مشتری، تأمین کننده و کسب و کار تعیین می کند.

به تصویر کشیدن هر یک از این عوامل به شما امکان آزمایش سناریوهای مختلف را می دهد. به عنوان مثال اگر هزینه تولید را کاهش دهید، آیا تمایل مشتری به پرداخت کاهش می یابد؟ اگر هزینه و قیمت تولید را افزایش دهید، آیا تمایل مشتری به پرداخت افزایش می یابد؟

درک رابطه بین تأمین کننده، تجارت و مشتری و چگونگی کسب ارزش هر نهاد از محصول شما، تمرین مهمی در طول تدوین استراتژی است.

Job Design Optimization Tool

ابزار بهینه سازی طراحی شغل یا JDOT توسط پروفسور رابرت سیمونز ایجاد شده است و ابزاری آنلاین و رایگان است که هرکسی می تواند از آن استفاده کند.

در دوره آنلاین اجرای استراتژی ، سیمونز توضیح می دهد که مشاغل زمانی که در خدمت استراتژی شرکت طراحی شده باشند، عملکردشان بهینه می شود. JDOT به شما امکان می دهد میزان بهینه سازی هر نقش در سازمان را ارزیابی کنید.

کلام پایانی

این روزها مدیران از اهمیت تدوین استراتژی برای رسیدن به اهداف خود آگاه هستند. واضح است که قبل از تدوین آن مدیران ارشد باید اهداف سازمان را تعیین کنند. OKR روشی نوین برای تعیین اهداف است که گوگل از آن برای سالیان متمادی استفاده می کند. تیم هدف سنج این امکان را برای شما فراهم می کند که با استفاده از نرم افزار OKR به بهترین نحو اهدافتان را مشخص کنید و در نهایت نتیجه را بسنجید. همین حالا نرم افزار OKR را رایگان بررسی کنید. کلیک کنید!

منبع:

www.online.hbs.edu

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است