۱۰ مورد از ویژگی‌های کارمند ایده آل

ویژگی‌های کارمند ایده آل

ویژگی‌های کارمند ایده آل


هر کارفرمایی می‌داند که پیدا کردن نیروی انسانی ایده آل می‌تواند بسیار سخت و چالشی باشد. نیروی صادق و قابل اعتماد، متعهد و مسئولیت پذیر، منضبط و وقت شناس و علاقه مند به یادگیری، نیروی خوب و مناسبی است اما این‌ها ویژگی‌های اولیه‌ای هستند که هر کارفرمایی از کارمند خود انتظار دارد. کارمند ایده آل، فردی با تحصیلات بالا و اطلاعات زیاد نیست. امروزه مدیران منابع انسانی به خوبی دریافته‌اند که دانش برای کارمندان کافی نیست. افرادی که نتوانند به خوبی با محیط کار و همکارانشان ارتباط برقرار کنند ممکن است بسیار مشکل‌ساز باشند. شاید برخی از ویژگی‌های شخصیتی افراد در روال عادی کار تاثیر گذار نباشد اما شرایط همیشه یکسان نیست. کارمند ایده آل کسی است که در بحران‌ها و تغییرات ناگهانی یکی از تکیه گاه‌های شرکت باشد و خود باعث مشکلات بیشتری نباشد. در ادامه با ۱۰ مورد از ویژگی‌های کارمند ایده آل آشنا می‌شویم:

 

۱٫     تناسب فرهنگی

یکی از موارد بسیار مهم در محل کار سازگاری با فضای فرهنگی کسب و کار است. هر شرکتی باید فرهنگ سازمانی متناسب با شرایطش را داشته باشد. عدم وجود این هماهنگی منجر به تنش‌ها و رفتارهایی می‌شود که فضا را سمی می‌کند. این تناسب به هیچ وجه به معنای شباهت افراد با یکدیگر نیست. این تناسب به معنی آن است که با وجود تنوع مهارتی، شخصیتی و رفتاری افراد، چارچوب‌ها و قوانین مشترکی برای محیط کار در نظر داشته باشند.

از جمله این موارد پوشش کارمندان است. این که لباس رسمی یا غیررسمی باشد به شرایط شرکت بستگی دارد اما در هر حال مهم است که پوشش موقر، برازنده و پاکیزه باشد. ظاهر آراسته می‌تواند تصویری مناسب و محترمانه از فرد به عنوان نماینده‌ی شرکت ارائه دهد. علاوه بر این، بسیار مهم است که لباس افراد باعث ناراحتی دیگران نشود و آن‌ها را معذب نکند.

 

۲٫     مثبت نگر

این گونه اشخاص انرژی مثبت خود را در فضا ساطع می‌کنند. رفتار دوستانه‌ی آن‌ها فضا را تلطیف می‌کند و منجر به ارتباطات مفید و سازنده‌ی زیادی می‌شود. انتقادپذیری منطقی آن‌ها و درخواست کمک در مواقع ضروری، باعث رشد و پیشرفت شخصی و شرکت خواهد شد. درخواست کمک از همکاران و سوال از آن‌ها نه تنها نشانه‌ی ضعف نیست بلکه مانع از هدر رفت انرژی شخص و سرمایه‌ی سازمان خواهد شد. این افراد با دید مثبت خود به مسائل، ناممکنی نمی‌  بینند و مشکلات را بزرگتر از آن چه هستند نمی‌  پندارند. بنابراین با ایمانشان به موفقیت مسیرها را، هرچند دشوار، طی می‌کنند.

 

۳٫     دقیق و جزئی گرا

کارمند ایده آل قدرت تشخیص اولویت بندی کارها را دارد.

انگیزه ترقی در افراد با قدرت رهبری بالا باعث سودرسانی بیشتر آن‌ها به سازمان خواهد شد.

مطمئنا یکی از ویژگی‌های کارمند ایده آل، با دقت بودن است. انجام کارهای شاخص هر موقعیت شغلی بسیار مهم است اما بی‌  توجهی به جزئیات می‌توانند بزرگترین فاجعه‌ها را به وجود بیاورند. اشتباهات جزئی، اعتبار کسب و کار شما را از بین می‌برد. توجه به چیزهای کوچک باعث بالا رفتن کیفیت کار و محصول خواهد شد. اگر کاری در سطح حرفه‌ای و بین المللی می‌خواهید، باید به دنبال یک نیروی دقیق و جزئی نگر باشید.

۴٫     قدرت رهبری بالا

این که کارمندان در همه‌ی موارد منتظر تایید مدیر باشند مانع سرعت کارها و پیشرفت است. لازم است که افراد قدرت تشخیص اولویت بندی کارها را داشته باشند. یک نیروی ایده آل نه تنها وظایف خود را به طور خودجوش انجام می‌دهد، بلکه به دیگران نیز کمک می‌کند تا کار تیم به بهترین شکل انجام شود. همچنین در شرایطی که نیاز به فردی برای رهبری یک بحران یا پروژه هست آن‌ها داوطلب هستند. این گونه شخصیت‌ها، رهبرانی موفق هستند و از آنجا که انگیزه ترقی و ارتقا شغلی دارند، در جهت سودبری شرکت حرکت می‌کنند.

 

۵٫     هدف گرا

کسانی که مبتنی بر چارچوب و قاعده مند برای خود اهدافی تعریف می‌کنند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند افرادی موفق و قابل اعتماد هستند. آن‌ها به دنبال پر کردن ساعات کاریشان نیستند بلکه برای کسب موفقیت و تکمیل کارها انرژی می‌گذارند. آن‌ها به جای این که درباره‌ی کاری که انجام شده صحبت کنند، از میزانی که به هدف نزدیک شده‌اند، می‌گویند.

 

۶٫     کنش گر

یکی دیگر از ویژگی‌های کارمند ایده آل این است که هرجا لازم باشد بدون معطلی دست به کار می‌شود. او به دنبال بهانه‌گیری برای فرار کردن از کارها نیست. اگر نیاز باشد فراتر از وظایفش عمل می‌کند. این افراد همیشه راه حل‌هایی برای مشکلات دارند و در فرصت‌های مختلف به خوبی خود را نشان می‌دهند.

 

۷٫     به روز

در دنیای امروز و تغییرات هر روزه در راستای دیجیتالی شدن بازار، به روز بودن کارمندان بسیار ضروریست. این مسئله بسیار مهم است که افراد روندهای جدید حوزه کاریشان را دنبال کنند و سعی کنند شرکت را با استانداردهای نوین بازارهای جهانی همراه کنند. وجود چنین کارمندانی می‌تواند استراتژی‌های جدیدی به مدیریت شرکت اضافه کند که علاوه بر کمک به حفظ مشتریان فعلی، باعث جذب مشتریان جدید شود. البته نباید فراموش کرد که به روز بودن نمی‌  تواند جایگزین اصول اساسی تجارت همچون صداقت و احترام به مشتری شود.

 

۸٫     هوش هیجانی بالا

احتمالا این جمله را شنیده‌اید که: “در دنیای امروز EQ بر IQ ارجحیت دارد”. می‌توان گفت که هوش هیجانی یکی از مدهای مدیریتی دهه‌های اخیر است. هوش هیجانی، در واقع توانایی درک و فهم، استفاده، مدیریت و کنترل احساسات است. افراد با هوش هیجانی بالا از این مهارت برخوردارند که احساساتشان را با محیط تنظیم کنند و عواطف مناسبی از خود بروز دهند. این اشخاص عملکرد قوی تری دارند. آن‌ها در شرایط بحرانی می‌توانند با تشخیص درست احساسات خود و دیگران، اضطراب‌ها را کاهش دهند و به عبور سریع تر از موقعیت‌های سخت کمک می‌کنند.

برای مطالعه‌ی بیشتر درباره‌ی هوش هیجانی و اهمیت آن در محیط کار کلیک کنید.

 

۹٫     توانایی حل مسئله

این مهارت، یک فرآیند شناختی رفتاری است که فرد خودش آن را هدایت می‌کند تا بتواند با راه حل‌های کارساز مسائل را حل کنند. کارمندانی با این ویژگی، علل یک مسئله را بررسی می‌کنند و با آنالیز شرایط و تهیه‌ی یک برنامه‌ی جامع، مسیری رفع مشکلات را هموار خواهند کرد. البته که با بالا بردن اطلاعات و دانسته‌ها می‌توان این توانایی را افزایش داد.

۱۰٫ توجه به دیگران

از ویژگی‌های کارمند ایده آل آن است که همکاران خود را درک می‌کنند و به هیچ وجه آن‌ها را فدای منافع و آبروی خود نمی‌  کنند. آن‌ها به راحتی با تیم‌ها کار می‌کنند و هرجا لازم باشد به دیگر اعضا یاری می‌رسانند. به خوبی به سخنان دیگران گوش می‌دهند و با تحلیل صحبت‌ها و پاسخ مناسب، همدلی خود را نشان می‌دهند.

اگر شخصی تعدادی از این خصوصیات را داشته باشد نیز می‌تواند یک کارمند ایده آل باشد. همان طور که می‌دانید این شاخصه‌ها قابل ارتقا هستند و افراد با روش‌هایی می‌توانند آن‌ها را در خود رشد بدهند. مثلا با استفاده از نرم افزار هدف گذاری مبتنی بر روش نوین او کی آر (OKR)، با داشتن نقشه‌ی کاملی از مسیر ویژگی‌هایی همچون دقت و جزئی گرایی، هدف گرایی، به روز بودن و توانایی حل مسئله را تقویت کرد.

برای آشنایی با مزایای بیشتر به کارگیری OKR در سازمان ها کلیک کنید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است