محبوبیت روش هدف و نتایج کلیدی در سالهای اخیر به شدت رشد کرده است. توانایی این روش در بهبود تمام سازمانها اعم از کوچک و بزرگ، آن را به گزینه مطلوبی برای کوچکترین سازمانهای غیر انتفاعی تا ۵۰۰ شرکت بزرگ در آمریکا (Fortune 500) تبدیل کرده است. با این وجود، شروع با OKR ها کمی مشکل بوده و یافتن قالبهای OKR خوب، همواره فرآیند سادهای نیست. بنابراین در این مقاله قصد داریم شما را با قالبهای مناسب OKR آشنا کرده و مسیرتان برای شروع این روش را هموار سازیم.
OKR چیست؟
در صورتی که هنوز با OKR ها آشنایی ندارید، بهتر است بگوییم که OKR (Objectives and Key Results) یک ابزار هدفگذاری سازمانی یا فردی میباشد. در این روش ابتدا سازمان یا افراد برای خود اهدافی تعیین میکنند که این اهداف باید ویژگیهای زیر را داشته باشند:
۱- کیفی باشند.
۲- بلند پروازانه و چالشبرانگیز باشند.
۳- محدودیت زمانی داشته باشند .
۴- قابل اجرا باشند.
۵- بین ۳ تا ۵ هدف باید تعیین شود.
بعد از تعریف اهداف، نوبت به تعریف نتایج کلیدی برای هر هدف میرسد. نتایج کلیدی راه رسیدن به اهداف را مشخص میکنند. بنابراین باید بتوانید میزان تحقّق اهدافتان را با توجّه به پیشرفت در نتایج کلیدی بسنجید. از این رو نتایج کلیدی نیز مانند اهداف ویژگیهایی دارند:
۱- به صورت کمی تعریف میشوند.
۲- قابل دستیابی هستند.
۳- دشوار هستند امّا غیر ممکن نه.
۴- برای هر هدف بین ۲ تا ۵ نتیجه کلیدی تعریف میشود.
اهداف زمانی محقّق میشوند که حدود ۷۰% نتایج کلیدی آنها انجام شده باشند. هر چه این درصد بالاتر باشد نشان میدهد که هدف تعیین شده به قدر کافی بلندپروازانه نبودهاست. از طرف دیگر پایین بودن این درصد نیز حکایت از سختی زیاد هدف مورد نظر بوده که تا حدی آن را دستنیافتنی کرده است.
اطلاعات بیشتر درمورد OKR ها را از اینجا بخوانید.
نمونههای OKR
شروع کار با OKR ها ممکن است کمی مشکل به نظر برسد امّا با وجود نمونهها و قالبهای OKR جای نگرانی ندارد. در ابتدا کافی است روی هدفتان متمرکز شوید و به این سوال پاسخ دهید که “به کجا میخواهید بروید؟” ؛ سپس راههای رسیدن به مقصدتان را مشخص کنید.
برای تعریف بهتر اهداف و نتایج کلیدی خود میتوانید از نمونههای OKR استفاده کنید. در این نمونهها، مثالهایی از OKR های خوب با توجّه به حوزه فعالیت سازمان نوشته شده است. در اینجا به بیان چند مثال میپردازیم:
۱- نمونه OKR های بازاریابی
هدف: رشد شبکههای اجتماعی
نتایج کلیدی:
• افزایش تعداد دنبال کنندگان توییتر تا ۳۰ هزار
• افزایش بازدید ویدیوهای یوتیوب به میزان ۵ هزار یا بیشتر
• دو برابر کردن تعداد گفتگوها در شبکههای اجتماعی در مقایسه با ۳ ماه گذشته
۲- نمونه OKR های منابع انسانی
هدف:توانمندتر کردن کارمندان
نتایج کلیدی
• مصاحبه با ۱۰ تا از کارمندان و فهمیدن مهارتهای مورد نیازشان
• پیدا کردن ۳ مهارت کلیدی مورد نیاز کارمندان
• برگزاری ۳ کارگاه آموزشی
برای دیدن نمونههای OKR بیشتر در اینجا کلیک کنید.
قالبهای OKR
پس از تعیین OKR های خود باید آنها را ثبت کرده و در بازههای زمانی که برای خودتان تعریف کردهاید آنها را به روز رسانی کنید. به همین دلیل نیاز به محلّی دارید که آنها را ثبت کنید. با توجّه به اینکه در ابتدای راه هستید ممکن است طرّاحی یک قالب OKR خوب با ظاهری زیبا برای شما وقتگیر و کمی مشکل باشد. از این رو ما برای شما قالبهای OKR را به صورت رایگان آماده کردیم تا کارتان برای شروع راحت شود. کافی است این قالبها را دریافت، شروع به ثبت اهداف و نتایج کلیدی خود کرده و اثر آن را در سازمان یا زندگی شخصی خود ببینید. در تمام مراحل مشاوران ما در کنار شما خواهند بود تا تجربه بهتری از کار با OKR ها بدست آورید.
• دریافت قالب رایگان اکسل OKR
• دریافت قالب رایگان ورد OKR
همچنین میتوانید با استفاده از نرمافزار OKR هدفسنج، OKR های خود را تعریف کرده و محیط کاربری خود را شخصیسازی کنید. در این محیط شما امکان تیمسازی، تعیین اهداف به صورت تیمی و نظارت بر آنها را نیز به صورت آنلاین خواهید داشت.
بدون دیدگاه