5 دلیل که باعث اهمال کاری در شغلمان می شوند


آیا تا به درباره اهمال کاری در شغل چیزی شنیده اید؟

چندین و چند بار شده است که لازم باشد کار مهمی را انجام دهید و به تعویق آن را انداختید.

اما آنقدر انجام آن را به تعویق می اندازید که در آخر وقت برای انجامش نداشته باشید.

به نظر شما این به تعویق افتادن ها چه توجیهی دارد ؟

فکر می کنید راه حلی برای به تعویق نیداختن کارهایمان وجود داشته باشد ؟

علت تمام مشکلات بالا پدیده ی روانشناختی به نام اهمال کاری هست که در ادامه قصد داریم

بیشتر درباره اش صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

 

اهمال کاری دقیقا به چه چیزی گفته میشود؟

به انجام خیلی آهسته و یا به تعویق انداختن کار های مهم که برای ما بسیار مهم است اهمال کاری می گوییم.

چه دلایلی هست که دچار اهمال کاری در شغلمان میشود؟

زیاد بودن کار ها باعث اهمال کاری میشوددلایل زیاد و متعددی این موضوع دارد که میتواند ریشه روانشناختی داشته باشه.

در اینجا به چندین مورد از آنها اشاره می کنیم و تلاش می کنیم راه حل مناسب و کوتاهی شرح دهیم:

 

۱)کمال گرایی را کنار بگذاریم:

زمانی که معیار های غیر واقع گرایانه در انجام امور کاریمان داشته باشیم.

به معنایی دیگر زمانی که همه چیز باید بی‌عیب و نقص باشد میتوانیم بگیم این معیار ها کمال گرایانه است.

جنبه های مثبت و منفی متعددی دارد اما باید در نظر بگیریم :

((اهمال کاری در انجام کار ها به صورت طولانی مدت باعث پیدایش نتایج زیان باری)) در شغل و امور زندگیمان داشته باشه.

اگه علاقمند هستید بیشتر راجع به این مورد بدونید بهتون پیشنهاد می کنم((۹ راهکار برای غلبه بر ایده آل گرایی ))را مطالع کنید.

 

۲)اول کار بعد تفریح:

بعضی موقع ها به دلیل جالب نبودن وظایف شغلی که مسئولیت آن را به عده گرفتیم سعی می کنیم کار هایی را انجام بدیم که آسان و جذاب تر است

ولی از آنجایی که در پایان احساس گناه و اضطراب وجدانمان را در بر میگیرد بیشتر از انجام وظایفه هایمان شانه خالی می کنیم.

پس بهترین گزینه ای که روبروی مان داریم اولویت اول کارهایی باشد که مجبور به انجامشان هستیم.

 

۳)دلیل اضطراب و ترس را بفهمیم:

اضطراب باعث اهمال کاری میشودکسانی که دچار اهمال کاری میشوند ممکن است به دلیل ترس از انجام کاری باشد.

چون معیار های بالایی را برای خود انتخاب کردند به دلیل اختلاف خیلی زیاد با سطحی فعلی آنها باعث میشود

به انجام آن کار را به تعویق بیاندازند و داخل چرخه ای بی پایان از ترس گیر کنند.

بهترین راه حل موجود از نقطه صفر شروع کردن و پایین آوردن معیار ها برای شروع وظایف کارمان هست.

 

۴)زمان زیادی که داریم را محدود کنیم:

وقتی برای تکمیل یک پروژه زمان طولانی تری در نظر گرفته شود ، به راحتی می توان در دام اهمال کاری افتاد.

به هرحال ، شما زمان زیادی برای انجام پروژه قبل تمام شدن وقت دارید.

ناگهان ، مهلت فردا است و اکنون تلاش می کنیم در یک شب بی خوابی پروژه را تا صبح به پایان برسانیم.

ممکن است برای کم کردن احساس پشیمانی به خودمان تلقین کنیم در پایان انجام دادن پروژه ها باعث افزایش کیفیت آن ها میشود

چرا که تمرکز بیشتری داریم اما حقیقت این است اگر با برنامه ریزی بلند مدت تر آن کار را انجام بدهیم

کیفیت پروژه ها را با یکدیگر مقایسه کنیم متوجه مثال نقض این باور میشویم.

یکی از راه هایی که برای انجام پروژه با مقدار زمان بالا میتوان انتخاب کرد استفاده از روش چابک است.

 

۵)ضعف در تصمیم گیری از دیگر دلایل اهمال کاری است:

فقر در تصمیم گیری باعث اهمال کاری میشودتصمیمات اشتباه ما همیشه عواقب خاص خودشان را خواهند داشت.
انتخاب اینکه کدام کار را قبل‌از دیگری انجام دهیم در بسیاری موارد موجب بروز مشکلاتی برای ما خواهد شد.
به همین دلیل هم بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام کارها، اول آن ها را به ترتیب اولویت‌بندی کنیم.
سعی کنید ابتدا کارهایی را انجام دهید که به اصطلاح واجب‌تراند.

همچنین برای راحت تر شدن در تصمیم گیری از متد های معروف همچون OKR نیز میتوانیم استفاده کنیم.

 

استراتژی هایی برای شکست اهمال کاری در شغلمان:

 

شاید همیشه اهمال کاری چیزی بی استفاده نباشد و زمان هایی باعث شود به ایده های خلاقانه جوانه بزند یا کار کمتری انجام بدهیم درعین کیفیت بالاتری برخوردار است .

اما نکته ای که دارای اهمیت هست اینه که در طولانی مدت به دلیل اضطراب روزانه باعث دل زدگی از شغل یا کاری که انجام میدهیم هست.

((باید روتین برای انجام وظایف مان داشته باشیم)).

اگر علاقه دارید بیشتر راجع به مفهوم استراتژی و ویژگی های آن بدانید میتوانید مقاله:((مفاهیم مهم استراتژی)) را مطالعه کنید.

 

ویژگی های روتین ما که برای آن برنامه ریزی میکنیم:

به آینده دور نگاه نکنیم:

مهم نیست که چقدر تمایل به انجام کاری داریم ، بدون برداشتن اولین قدم به جلو به اهداف خود نخواهیم رسید.

این امر در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت ، اهداف کوچک و بزرگ صدق می کند.

حقیقت این است که نگاه به آینده دور و تصور نتیجه ای دلچسب بسیار لذت بخش است .

اما اگر غرق در خیال پردازی بشیم انرژی مان برای برداشتن اولین قدم ها کم میشود.

 

فراموش کردن مقدار زمانی که داریم:

در جواب حل انجام پروژه هایی با مدت زمان زیاد باید سعی کنیم به نحوی برنامه ریزی برای انجام آن پروژه بکنیم که کمترین زمان برای درست انجام دادن آن پیشبینی کنیم.

باقی زمانی که داریم را به بهتر کردن آن پروژه اختصاص دهیم.

اینکار باعث می شود کیفیت پروژه بسیار بالا باشد و اضطراب زیادی برای انجام آن نداشته باشیمدر نتیجه دچار اهمال کاری نشویم.

 

پیامد های مثبت در ارتباط با سلامت جسمانی:

ورزش کردن از راه های مقابله با اهمال کاریدر نگاه ریاضی محور میتوان به انجام وظایف شغلی مان اینگونه نگاه کنیم:

اگر روزانه با ساعات کاری زیاد به انجام پروژه ها مشغول باشیم در سریع ترین زمان پایان پیدا می کند.

اما در حقیقت تا زمانی که تندرستی و سلامتی جسمانی بدنمان را نداشته باشیم تلاش برای انجام امور دیگر بیهوده است.

پس همانگونه که حدس میزنید بهتر است قسمتی از روز را به ورزش کردن و خوردن میوه و سبزیجات مصرف بپردازیم.

اگر برای شما مهم این موضوع واقع شده است و قصد دارید سلامت جسمی و روانی خود را به خوبی کنترل کنید

میتوانید مقاله((۱۰ نکته برای کار بهتر در محیط خانه)) را مطالعه کنید.

 

کلام آخر با شما:

با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، استفاده از ابزاری برای برنامه ریزی با هدف ترک عادات اهمال کاری میتواند بسیار نجات دهنده باشد. هدف سنج یکی از برترین ابزار های هدف گذاری و برنامه ریزی فارسی زبان است که میتواند در جهت سهولت در انجام کار های‌تان به شما کمک کند. شما میتوانید برای استفاده از این خدمات به سایت ما مراجعه کنید.

از اینکه تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزار هستیم.

منبع:

https://www.indeed.com

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *