مدیریت تیم، چیزهایی که نمی دانستید!

مدیریت تیم چیزهایی که نمی دانستید

مدیریت تیم چیزهایی که نمی دانستید


به عنوان یک مدیر یا مدیر عامل، ممکن است به خوبی از نحوه برنامه ریزی، مدیریت و سازماندهی کار خود آگاه باشید. اما این تنها شما نیستید که در پروژه های مهم مشارکت می کنید. موفقیت کسب و کار شما به عملکرد کل تیم شما و توانایی آنها برای عملکرد بالا در سطح حرفه ای و شخصی بستگی دارد. استراتژی‌های مدیریت تیم و اجرای ماهرانه آن‌ها به شما کمک می‌کند تا تمام اعضای تیم خود را برای دستیابی به یک هدف مشترک ترغیب کنید.

در مقاله “مدیریت تیم، چیزهای که نمیدانستید! “ما شما را با دنیای مدیریت تیم آشنا کرده و به شما کمک خواهیم کرد درک کنید چگونه می‌توانید از یک استراتژی مدیریت تیم موثر استفاده کنید.

کار تیمی

مایکل جوردن میگوید : «اگر استعداد داشته باشی، برنده می‌شوی؛ اما اگر اهل کارتیمی و باهوش باشی، قهرمان خواهی شد.»

تلاش برای انجام کاری به تنهایی به ندرت منجر به رشد می شود. به همین دلیل است که مدیریت موثر تیم بسیار مهم است.

توانایی انجام «کار تیمی» از نیازهای اساسی در یک سازمان به حساب می‌آید.

ایجاد یک تیم آسان است، اما در واقع متصل کردن اعضای تیم به یکدیگر کار دشواری است. تکنیک های مدیریت تیم به تقویت پیوند بین کارمندان و ایجاد محیطی که بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند کمک می کند.

 

 

 

۶ نکته اساسی و مهم برای مدیریت تیم که تا به حال نمیدانستید!

۱- با تیم خود مستقیم و شفاف ارتباط برقرار کنید

مدیری که نمی تواند به درستی با اعضای تیم ارتباط برقرار کند ممکن است اوایل کار پیروز شود، اما درنهایت شکست خورده است.

ارتباطات موثر تیم را در رابطه با وظایف، مهلت ها و اهداف تضمین می کند. این شفافیت به تیم اجازه می دهد تا روی بهره وری و انجام درست وظایف خود تمرکز کنند.

 

۲- برای مدیریت تیم موثر یک چشم انداز روشن ارائه دهید

مدیری که دید درستی نداشته باشد نمی تواند اطمینان حاصل کند که کارمندانشان در مسیر درست حرکت می کنند.

تنظیم چشم انداز روشنی که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای پروژه ها، تیم ها و سازمان برجسته کند، بهترین روش برای تمرکز مدیران و کارمندان و هدایت تیم است.داشتن اهداف یا هدف مشخص برای هر یک از ما مهم است. در واقع، افرادی که هدف تعیین می کنند همیشه موفق تر از دیگران هستند.

مدیران می توانند از نرم افزار مدیریت تیم، مانند الگوی OKR (اهداف و نتایج کلیدی) برای لیست کردن و پیگیری اهداف استفاده کنند. الگوها می توانند به آنها کمک کنند تا تیم خود را به سمت دستیابی به اهداف هدایت کنند . همچنین می تواند کمک موثری در بهبود کار تیمی ایفا کند .

 

۳- همکاری تیمی را تشویق کنید

همکاری خوب بین اعضای تیم اطمینان می دهد که همه پروژه ها باهم، به موقع و بدون درگیری تحویل داده می شوند. مدیران برای تقویت همکاری ، هدایت تیم و بهبود کار تیمی باید از نرم افزار استفاده کنند.

این روش به مدیران در راه اندازی پروژه ها کمک میکند و همه افراد درگیر در پروژه می توانند به سرعت وظایف، مهلت ها و تغییرات را پیگیری کنند.

همچنین این روش شفاف کارمندان را قادر می سازد بلافاصله نظرات خود را دریافت کرده و هر موضوعی را هدف گذاری کنند.

 

۴- در جلسات از کارمندان بازخورد و فیدبک بگیرید

جلسات بازخورد سازنده بینش بسیار خوبی مربوط به وظایف و کارهایی را که نیاز به پیشرفت است، برای کارمندان و مدیران فراهم می کند. تغییرات تحت تأثیر این جلسات می تواند به کارمندان، مدیران و تیم در عملکرد بهتر و ایجاد اعتماد کمک کند.و برای بهتر شدن دید شما نسبت به مدیریت تیم چیزهایی که نمی دانستید موثر است.

۵- با دقت و هوشمندی تقسیم وظایف کنید

از یک مدیر انتظار می رود براساس مهارت، تجربه و شایستگی وظایفی را به کارمندان اختصاص دهد. آنها باید اطمینان داشته باشند که هر یک از اعضای تیم می تواند کارهای محوله را به موقع انجام دهد.

حال چگونه یک مدیر می تواند مطمئن شود که به اعضای تیم بیشتر از توانایی آنها کار نمی دهد؟

اینگونه که، یک نمای کلی از تکالیف وظایف برای هر یک از اعضای تیم و مهلت تمام کردن کارهایشان وجود دارد.

یک الگوی مدیریت تیمی موثر، می تواند به مدیران در تفویض وظایف بهتر کمک کند. آنها به راحتی می توانند بارهای سنگین کار را شناسایی و تغییراتی ایجاد کنند.

 

۶- بر چالش های دورکاری غلبه کنید

برای مدیریت تیمی موثر یک تیم از راه دور، مدیران باید از قبل، چالش های استخدام و مدیریت تیم مجازی را شناسایی و حل کنند. برخی از مشکلات معمول شامل برنامه ریزی و ارتباط نادرست است. یک الگوی برنامه کاری از راه دور می تواند این مشکلات را برطرف کند و هدایت تیم را به دست بگیرند.

با مطالعه مقاله برترین نرم افزار های مدیریت تیم ها در دورکاری با این نرم افزار های مفید جهت بهبود کار تیمی آشنا می شوید.

۳ مدل از بهترین مدل های اثر بخشی کار تیمی و مدیریت تیم که بهتر است بدانید!

۱-مدل اثربخشی تیمی GPRI روبین، پلوونیک و فرای

مدل GPRI، اهداف، نقش‌ها، رویه‌ها و روابط بین‌فردی را شامل می‌شود. این مدل که یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های اثربخشی تیمی است اولین بار توسط ریچارد بکهارد در سال ۱۹۷۲ مطرح شد ت. این مدل به درک رفتار تیمی و هدایت تیم کمک کند. همچنین برای تیم‌هایی که از مسیر حرکت خود منحرف شده‌اند و باید راهشان را پیدا کنند، مناسب است و در زمینه مدیریت تیم و بهبود کار تیمی به شما کمک میکند.

 این مدل از چهار مولفه تشکیل شده است:

اهداف: تیم‌ها برای اثربخش بودن باید مقاصد آشکاری داشته باشند. نداشتن مسیر مشخص به اختلاف و نزاع ختم می‌شود.

نقش‌ها: هر یک از اعضای تیم باید مسئولیت‌ها، حوزه اختیار و وظایف خود را بداند. ندانستن این موارد منجر به ناسازگاری می‌شود.

رویه‌ها: برای اینکه تیم عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، باید مراحل مشخصی برای انجام کارها تعیین شود.

روابط بین‌فردی: اعضای تیم باید با یکدیگر روابطی برقرار کنند که بر پایه اعتماد، ارتباط مناسب و سازگاری مبتنی باشد.

۲-مدل کاتزن باخ و اسمیت

جان کاتزن باخ و داگلاس اسمیت این مدل اثربخشی تیمی را در سال ۱۹۹۳ و پس از بررسی تیم‌های مختلفی که در محیط کاری خود با چالش‌هایی مواجه بودند، ارائه کردند. این مدل برای تیم‌هایی که اعضای آن نمی‌توانند به راحتی ذهنیت کار فردی خود را به ذهنیت کار گروهی تبدیل کنند مناسب است.

بر اساس این مدل چهار سطح از کار گروهی و هدایت تیم وجود دارد:

  1. کارگروه:اعضای تیم جدا از هم فعالیت می‌کنند نه در کنار هم.
  2. شبه‌تیم:اعضای تیم باور دارند در قالب یک تیم فعالیت می‌کنند، اما در واقع به صورت انفرادی کار می‌کنند.
  3. تیم بالقوه:اعضای تیم همکاری با یکدیگر را آغاز می‌کنند.
  4. تیم واقعی:تیم به هدف مشترک دست پیدا کرده است.
  5. تیم با عملکرد بالا:اعضای تیم پا را از همکاری فراتر گذاشته و به پیشرفت یکدیگر کمک می‌کنند.

این مدل، اثربخشی تیم‌ها را به کمک یک نمودار مثلثی نشان میدهد که نتایج بالقوه آن در سه گوشه این مثلث قرار می‌گیرند: ثمرات تلاش جمعی، رشد شخصی و نتایج عملی.

برای دستیابی به این نتایج، اعضا باید روی سه عامل اثربخشی تیمی کار کنند:

  • مهارت‌ها: مهارت‌های حل مساله، فنی و بین‌فردی چند نمونه از مهارت‌هایی هستند که همه اعضای تیم باید از آن‌ها برخوردار باشند.
  • مسئولیت‌پذیری: در کارها و پروژه‌های گروهی، مسئولیت‌پذیری متقابل و فردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • تعهد: وقتی همه اعضای تیم برای رسیدن به اهداف گروه مشارکت و تمرکز کنند، راحت‌تر می‌توان کارها را به سرانجام رساند.

 

۳-مدل لنسیونی

کتاب پاتریک لنسیونی به نام «پنج عامل ناکارآمدی یک تیم» یک مدل اثربخشی تیم را ارائه می‌کند. این مدل به جای تمرکز روی عناصری که تیم باید از آن‌ها برخوردار باشد، روی عناصری تمرکز می‌کند که تیم نباید آن‌ها را داشته باشد.

این مدل برای افرادی که تمایل دارند با عوامل احتمالی سقوط تیم‌ها آشنا شوند و بدانند در صورت روبه‌رو شدن با این عوامل چگونه باید آن‌ها را مدیریت کنند مناسب است.

پنج عامل ناکارآمدی یک تیم عبارتند از:

  1. نداشتن اعتماد:اگر اعضای تیم با هم صادق نباشند، در میان آن‌ها اعتماد ایجاد نمی‌شود.
  2. ترس از ناسازگاری:تظاهر به موافقت برای دستیابی به هماهنگی ساختگی می‌تواند مانع ناسازگاری‌هایی شود.
  3. نداشتن تعهد:اگر اعضای تیم به کارشان تعهد نداشته باشند، در تصمیم‌گیری و وقت‌شناسی با مشکل مواجه می‌شوند.
  4. اجتناب از مسئولیت‌پذیری:افراد باید ناراحتی را کنار گذاشته و مسئولیت‌های خود را قبول کنند.
  5. بی‌توجهی به نتایج:اگر اعضای تیم اهداف شخصی خود را در اولویت قرار بدهند، به جزئیات لازم توجهی نخواهد شد.

وقتی افراد با یکدیگر همکاری کنند، نتایج بهتری را برای کسب‌وکار رقم می‌زنند.

 

مقاله مدیریت تیم از گهواره تا گور  نیز می تواند اطلاعات بیشتری در خصوص کار تیمی و مدیریت تیم در اختیار شما قرار دهد .

 

کلام آخر:

مدیریت تیمی موثر برای موفقیت تیم ، بهبود کار تیمی و سازمانی ضروری است.

همانگونه که اشاره کردیم یکی از بهترین ابزار ها برای مدیریت تیم استفاده از الگوی OKR است.نرم افزار OKR  هدف سنج یکی از بهترین ابزار ها  درجهت برنامه ریزی و هدف گذاری برای افراد و تیم ها است.

برای شروع و استفاده رایگان از نرم افزار اینجا کلیک کنید.

 

منابع:

monday.com

zenkit.com

scoro.com

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است