چگونه OKRهای موثر و عملیاتی بنویسیم؟(همراه با مثال کاربردی)

OKR از دو بخش اهداف (objectives) و نتایج کلیدی (key results) تشکیل شده‌است

اگر دنبال نکات و مثال‌هایی برای نوشتن OKR هستید پیشنهاد میکنم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.شرکت‌های ‌های متعددی از گوگل گرفته تا آمازون برای تعیین و رسیدن به اهدافشان از این framework استفاده می‌کنند. OKR به آن‌ها کمک میکند تا ( اهداف ) قابل اندازه‌گیری طراحی کنند و مسیر رسیدن به آن‌‌ها را با استفاده از نتایج کلیدی هموار کنند.

اگر هم آشنایی قبلی با این framework را دارید در ادامه می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

این متن شامل:

OKR چیست؟

فریمورک OKR  از دو بخش اهداف (objectives) و نتایج کلیدی (key results)  تشکیل شده‌است. اشخاص یا تیم‌ها از آن برای تعیین اهداف و برنامه ریزی برای چگونگی رسیدن به آن‌ها استفاده می‌کنند.

اهداف (Objectives)

هدف (objective)  توضیح می‌دهد که شما می‌خواهید چه چیزی را به دست بیاورید.این اهداف کیفی هستند و باید بلند پروازانه و عملیاتی باشند.همچنین احتیاج داریم تا زمان رسیدن به این هدف را تعیین کنیم.

نتایج کلیدی(key result):

نتایج کلیدی چگونگی رسیدن به اهداف را مشخص و اندازه گیری می‌کند. این نتایج باید کمّی و قابل اندازه گیر باشند.در حالت مطلوب شما احتیاج دارید برای هر یک از اهداف بین سه تا پنج نتیجه کلیدی تعریف نمایید.

به بیان بهتر شما با رسیدن به ( نتایج کلیدی) ، اهدافتان را براورده می‌کنید.

مثال ساده‌ای از OKR را برای درک بهتر این مفهوم بررسی می‌کنیم.

فرض کنید می‌خواهید یک برنامه تلویزیونی به شبکه‌تان اضافه کنید.اضافه کردن برنامه (هدف) شماست و۱- تولید یک ساعت محتوا   2- امضا قرار داد با اسپانسر می‌تواند نمونه‌هایی از نتایج کلیدی شما باشند.

برای درک عمیق‌تر OKR احتیاج داریم تا به یک سوال پرتکرار راجب OKR  پاسخ دهیم.

تفاوت OKR و KPI چیست؟

KPI یک شاخص برای ارزیابی عملکرد در فعالیت‌های اجرایی شما می‌باشد.این شاخص‌ها در شرکت‌ها و بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت‌اند.

برای مثال نرخ کلیک کاربران یک KPI برای تیم بازاریابی می‌باشد و شاخص خالص ترویج کنندگان(NPS) برای تیم پشتیبانی فروشندگان کاربرد دارد.

اگرچه OKR و KPI  شبیه به هم به نظر می‌رسند اما کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند.

OKR به شما کمک می‌کند تا اهداف قابل اندازه‌گیری تعیین نمایید و به آن برسید در حالی که KPI  به شما کمک می‌کند تا عملکرد یا کیفیت فعالیت‌های مهم و حیاتی‌تان را اندازه گیری نمایید(مانند عقربه‌ای که سرعت خودرو را نشان می‌دهد.)

به یاد بیاورید که OKR  از یک هدف (OBJECTIVE) و چند نتیجه کلیدی( (KEY RESULTS) برای رسیدن به هدف تشکیل شده‌است .در حالی که KPI  یک شاخص برای ارزیابی مقدار پیشرفت شما است.

به مثال زیر توجه کنید:

(هدفِ)  OKR شما بهتر کردن تجربه مشتریانتان می‌باشد و یکی از (اهداف کلیدی‌)تان در سه ماه آینده  رساندن شاخص  خالص ترویج کنندگان (NPS شاخص وفاداری )به پنجاه می‌باشد .

بیایید در این مثال اجزای مختلف را بررسی کنیم.

هدف(OBJECTIVE):بهتر کردن تجربه مشتری است.

نتیجه کلیدی(key result):رسیدن شاخص خالص بازدیدکنندگان به پنجاه در سه ماه آینده می‌باشد.

KPI :در اینجا شاخص خالص بازدیدکنندگان(NPS)  همان KPI  شما می‌باشد.یعنی با استفاده از این شاخص می‌توانید میزان نزدیک شدن به نتیجه کلیدی‌تان را  بسنجید.

گاهی اوقات با وجود تفاوت ذاتی OKR  و KPI  این دو مورد به هم مربوط می‌شوند.

فرضا اگر زمانی KPI شما در قسمتی پایین‌تر از حد انتظار باشد .نشان دهنده این است که فرایندهایتان احتیاج به بهبود دارند.شما می‌توانید با تعریف کردن یک OKR  جدید این فرایند را بهتر کنید.

برای مثال هنگامی که نتایج KPI  نشان دهنده میزان پایین فروش است. می‌توان با تعریف کردن یک OKR   این مشکل را حل کرد.

چگونگی ایجاد تعادل بین OKR و KPI از مهمترین مواردی است که مدیران موفق در آموزش‌های پایه خود یاد می‌گیرند و شما هم حتما باید در این مورد اطلاعات جامعی داشته باشید

چگونه OKR موثر بنویسیم؟

برای نوشتن یک OKR خوب تنها به یک فرمول ساده احتیاج داریم.

من میخواهم:. (هدف شما)

این هدف با( نتایج کلیدی شما) اندازه گیری می‌شود.

اما قبل از استفاده از این فرمول یک بار دیگر نکات مهمی که گفتیم را مرور می‌کنیم.

  • اهداف (Objective) باید الهام و بخش و بلندپروازانه باشند.
  • برای اهدافتان(objectives)  چارچوب زمانی تعیین کنید.
  • هر فرد ، تیم یا دپارتمان باید بین سه تا پنج هدف (objective) انتخاب کند.
  • نتایج کلیدی(key results)  باید دارای قابلیت اندازه گیری باشد.
  • هر هدف (objective)  می‌بایست بین سه تا پنج نتیجه کلیدی(key result) داشته باشد.

نمونه OKRهای استفاده شده و متداول:

آشنایی با این ۵ مورد به شما کمک می‌کند تا بتوانید روش نوشتن OKR را به خوبی درک کنید.

۱- OKRها در سطح سازمان:

OKRهای در سطح سازمان اهداف کلی هستند که توسط مدیران ارشد طراحی می‌شود و تمام کارکنان و مدیران به آن متعهد هستند.

عرضه یک محصول جدید یا دو برابر کردن درامد در یک سال نمونه‌هایی از این نوع OKR هستند.

دپارتمان‌های مختلف OKR مربوط خودشان را با توجه به OKR کلی سازمان تنظیم می‌کنند.

در ادامه به این مثال توجه کنید:

فرض کنید مدیر یک هتل می‌خواهد تجربه مشتریانشان را بهتر کند تا جایزه برترین هتل را دریافت کند.

مدیر هتل می‌تواند همچین چیزی برای این هدف بنویسد:

هدف: من(یا ما) میخواهیم تجربه مشتریانمان را تا اخر فصل پاییز ارتقا بدیم.

که با این موارد اندازه گیری می‌شود:

  • در پایان تابستان نرخ خالص ترویج‌کنندگان(nps) (یا همان نرخ وفاداری مشتریان) به عدد ۵۰ برسد.
  • موارد مورد انتقاد مشتریان در کمتر از یک ساعت حل شود.
  •  سرعت فرایند پذیرش مشتریان تا اخر پاییز ۴۰% سریعتر شود.

چرا این OKR به خوبی کار می‌کند؟

  • یک هدف بلند پروازانه دارد
  • نتایج کلیدی‌اش با یکدیگر هماهنگی دارد.(برای افزایش نرخ وفاداری مشتریان احتیاج هست تا مشکلات مشتریان سریعتر حل شود.)
  • تمام نتایج کلیدی قابلیت اندازه‌گیری دارند.(در آن‌ها عدد وجود دارد.)

حالا مدیر می‌تواند قدم‌های ضروری برای رسیدن به اهدافش را بردارد.

۲OKRهای فروش:

OKRهای فروش به شما کمک می‌کند تا بازده فروش شما افزایش پیدا کند.همچنین به اعضای تیم فروشتان انگیزه می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشند.

معمولا تیم فروش نقش بزرگی در میزان در‌امد شرکت‌ها دارد.پس ضروری است تا اهداف درستی تعیین کنیم و نتایج کلیدی‌مان نیز به درستی انتخاب شود.

در غیر این صورت تیم فروش شما دچار مشکل می‌شود.برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلی برای تیم فروش می‌توانید از مثال زیر الگو بگیرید.

من(یا ما) می‌خواهم درانتهای فصل پاییز به درامد ماهیانه ۱۰۰ هزار دلار برسم.

که با این موارد اندازه گیری می‌شود:

  • افزایش نرخ نگه‌داشت کاربر تا ۳۰% تا پایان تابستان
  • ۱۰% افزایش عضویت ماهانه
  • کاهش نرخ ریزش کاربر از ۲% به ۱%

با این OKRتیم فروش اهداف مشخصی دارد و به طور شفاف بیان می‌کند می‌خواهند به چه چیزی و در چه زمانی برسد و چون نتایج کلیدی‌ قابل اندازه‌گیری است.بررسی این موضوع که در زمان پیش‌بینی شده به okr  مدنظرمان رسیده‌ایم یا نه به آسانی امکان پذیر است.

۳-OKRهای بازاریابی:

شما نمی‌توانید بدون ارتقا عملکرد تیم بازاریابی ، فروشتان را به خوبی افزایش بدهید.

فرض کنید یک شرکت می‌خواهد با تعیین OKR فعالیت‌های بازاریابی خود را بهبود بخشد.آن‌ها می‌خواهند این کار را با تمرکز روی شبکه‌های اجتماعی انجام دهد.این کار به این صورت انجام می‌شود‎‍‎:

ما می‌خواهیم شبکه‌های اجتماعی تا پایان سال رشد چشمگیری داشته باشند.

که با این موارد اندازه گیری می‌شود:

  • افزایش تعداد دنبال کنندگان توییتر تا ۳۰ هزار
  • افزایش بازدید ویدیوهای یوتیوب به میزان ۵ هزار یا بیشتر
  • دو برابر کردن تعداد گفتگوها در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با ۳ ماه گذشته

۴-OKRهای منابع انسانی

نمونه OKRهای قبلی مربوط به تیم‌های فروش و بازاریابی بود.اما تنها این تیم‌ها نیستند که برای کسب و کار شما مهم‌اند.به یاد بیاورید که بخش‌های دیگری هم غیر از بخش فروش و بازاریابی وجود دارد که تاثیر زیادی روی رشد و سودآوری کسب و کار شما دارد.سایر تیم‌ها حتی تیم منابع انسانی هم به OKRنیاز دارد.

بریم تا ببینیم اگر تیم منابع انسانی بخواهد میزان رضایت کارکنان را افزایش دهد okr او چگونه خواهد بود.

من می‌خواهم در سال جدید یک تجربه بهتر برای کارمندانم مهیا کنم.

که با این موارد اندازه گیری می‌شود:

  • افزایش شاخص خالص ترویج کنندگان (میزان وفاداری)کارمندان از ۵۰ به ۸۰
  • مصاحبه با ۵ کارمند در هر بازه زمانی ۲ ماهه برای بهتر فهمیدن نیازهایشان
  • سپردن وظایف متنوع و جدید به ۲ کارمند در هر ماه به کارمندان برای سنجش استعدادهایی کشف نشده‌شان

می‌توان اهدافی شبیه اهداف بالا  برای فعالیت‌های منابع انسانی در نظر گرفت.از استخدام نیروی جدید گرفته تا ایجاد فرهنگ سازمانی.

۵-OKRهای شخصی

OKR می‌تواند در سطح‌های مختلف سازمان استفاده شود.اما این تمام استفاده از OKR نیست.

شما می‌توانید حتی برای پیشرفت در زندگی شخصی‌تان از OKR استفاده کنید.دانستن OKRهای شخصی‌تان کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری روی اهدافی که برایتان مهم است بگذارید.این اهداف می‌تواند چیزهای مختلفی از کم کردن وزن تا سپری کردن زمان بیشتری با خانواده باشد.

آیا این مدل OKR  شبیه همان اهدافی است که در شروع سال جدید برای خودمان در نظر می‌گیریم است؟

نه.

برخلاف OKR، معمولا اهدافی که در شروع سال جدید انتخاب می‌کنیم بی‌دوام هستند و معیاری برای اندازه‌گیری و بازبینی آن‌ها وجود ندارد.

پس بریم ببینیم چگونه کسی می‌تواند با استفاده از OKR به خودش کمک کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشد.

من می‌خواهم: سبک زندگی سالم‌ و سلامت‌تری داشته باشم.

که با این موارد اندازه‌گیری می‌شود:

  • هر روز صبح ۲ کیلومتر بدوم.
  • ۲ وعده میوه و سبزیجات در روز بخورم
  • هر روز یک ساعت مدیتیشن کنم

حالا این فرد می‌تواند هر روز نتایجش را بسنجد تا نتیجه‌اش مانند اراده تغییر در سال نو نشود.

حالا که با نمونه‌های مختلف آشنا شدید می‌خواهیم مطمین شویم که می‌توانید برای خودتان شروع به نوشتن OKR کنید.

چگونه با استفاده از یک نرم افزار OKR  بتوانیم بهتر آن‌ها را کنترل کنیم؟

اما چگونه می‌خواهید OKRهای خود را اجرا کنید و به آن‌ها برسید.استفاده از یک دفتر یا تعدادی کاغذ در دنیای دیجتال امروز نمی‌تواند خیلی پیشنهاد خوبی باشد.علاوه بر اینکه می‌تواند باعث سردگم شدن اعضای تیمتان بشود.خوشبختانه شما می‌توانید این مشکل خودتان را با استفاده از یک نرم‌افزار OKR مانند هدف سنج به خوبی حل کنید.

هدف سنج چیست؟هدف سنج یک نرم‌افزار پیاده سازی OKR است و به شما کمک می‌کند تا بتوانید به خوبی اهداف و نتایج کلیدی‌تان را مشخص کنید.همچنین شما قادر خواهید بود تا در هر لحظه به آن‌ها از اوضاع سایر اعضای تیم با خبر شوید و بدانید در کجای مسیر قرار دارند.

منبع:

https://clickup.com/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *