ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد؛ چرا این دو مفهوم کاملا باهم فرق دارند؟

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد


ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد دو مفهمومی هستند که امروزه در بیشتر سازمان ها استفاده می شوند.

اما به دلیل شباهت های زیادی که دارند اینگونه تلقی می شود که ارزیابی عملکرد همان مدیریت عملکرد است.

در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

ارزیابی عملکرد را باید جزئی از فرآیند مدیریت عملکرد در نظر گرفت.

برای اینکه بیشتر با این دو مفهوم آشنا شویم اجازه دهید آن ها را توضیح دهیم.

ارزیابی عملکرد چیست؟

ارزیابی عملکرد کارکنان توسط مدیر و یا سایر کارمندان انجام می شود که در آن سهم کلی کارمند در سازمان ارزیابی می شود.

شاید تصور شود ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد هر دو به دلیل شباهت های زیاد به یک روش انجام می شوند.

اما ارزیابی عملکرد یک بررسی سیستماتیک و منطقی است. این ارزیابی سالانه توسط سازمان برای قضاوت در مورد پتانسیل کارمند انجام می شود. این امر به تجزیه و تحلیل مهارت ها و توانایی های یک کارمند برای رشد آینده آنها کمک می کند. در نتیجه بهره وری کارکنان را افزایش می دهد. همچنین کارمندی که که وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد و یا حتی انجام نمی دهد مشخص می شود.

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد چیست؟

مدیریت عملکرد فرآیندی مستمر است که هدف آن برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی اهداف یک کارمند و سهم کلی او در سازمان است.

هدف اصلی مدیریت عملکرد تشویق و بهبود کارایی و اثربخشی کارکنان است.

در این فرآیند، هم کارکنان و هم مدیران در تعیین اهداف، ارزیابی عملکرد یا پیشرفت، ارائه آموزش و بازخورد به کارکنان در فواصل زمانی منظم مشارکت می کنند.

نتیجه این فرآیند اجرای برنامه‌های توسعه برای کارکنان و پاداش دادن به آنها برای دستاوردهایشان است. اگر بخواهیم یک هدف مشترک برای ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد درنظر بگیریم آن بهبود عملکرد کارکنان سازمان است.

 

در حالی که هم ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد با عملکرد کارکنان سروکار دارند. ما قصد داریم به جنبه‌های کلیدی که مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد را متمایز می‌کنند، نگاه کنیم:

۱-مدیریت عملکرد در واقع کمک به کارمند برای توسعه و افزایش عملکرد و بهره وری است. اما ارزیابی عملکرد، عملکرد واقعی کارمند را ارزیابی می کند. و بر بهره وری عملکرد کارمند تمرکز نمی کند.

۲- مدیریت عملکرد با در نظر گرفتن حال و آینده به عملکرد کارکنان می نگرد. در حالی که ارزیابی عملکرد، عملکرد کارمند را بر اساس نحوه عملکرد او در گذشته نزدیک ارزیابی می کند.

۳- ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد هر دو یک ابزار مدیریتی محسوب می شوند. اما ارزیابی عملکرد یک ابزار عملیاتی برای بهبود کارایی کارکنان است. با این حال، مدیریت عملکرد یک ابزار استراتژیک است.

۴- مدیریت عملکرد به طور فعال عملکرد یک کارمند را مدیریت می کند. و تضمین می کند که کارمند به تمام اهداف، چشم انداز، ماموریت و ارزش های اصلی سازمان دست یافته است. اما ارزیابی عملکرد فقط به طور عینی به عملکرد کارمند در طول سال نگاه می کند. و بازخورد نهایی را به کارمند می دهد.

۵- ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد هر دو حتما نباید در یک زمان خاص انجام شود. بلکه ارزیابی عملکرد سالیانه در زمان مشخص انجام می شود. مدیریت عملکرد یک فرآیند مداوم است.

۶- مدیریت عملکرد رویکردی جامع دارد که رابطه بین کارمند و سازمان را ارزیابی می‌کند. و راه‌هایی را بررسی می‌کند که در آن مشارکت کارکنان می‌تواند تقویت شود. اما ارزیابی عملکرد ماهیت فردی دارد و به کارمند و عملکرد گذشته او مربوط می شود.

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد

جدا از مقایسه ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد قصد داریم بعضی از کارکرد های مدیریت عملکرد را در نظر بگیریم:

-سیستم برنامه ریزی منابع انسانی:

اطلاعاتی که از سیستم مدیریت عملکرد به دست می آید می تواند نقاط ضعف و قوت منابع انسانی درون سازمان را مشخص کند. و راهنمای خوبی برای ترفیع و ارتقای منابع انسانی سازمان باشد.

-کارمندیابی و انتخاب:

نتایج حاصل از مدیریت عملکرد کارکنان فعلی سازمان می تواند در پیش بینی عملکرد آتی کسانی که می خواهیم انتخاب و استخدام نماییم، مفید واقع شود.

-تعیین روایی آزمون های استخدامی:

عملکرد فرد بعد از استخدام، معیاری است که به وسیله آن می توان روایی آزمون های استخدامی را تعیین نمود، یعنی اگر عملکرد فرد بخصوصی که بر اساس نتایج آزمون های استخدامی انتخاب شده رضایت بخش باشد، آزمون های استخدامی دارای روایی خواهند بود و برعکس.

-آموزش و تربیت کارکنان:

اگر معلوم شود عملکرد کارمند ناشی از فقدان آموزش است، مسئولان مربوط می توانند با برگزاری دوره های آموزشی مناسب، این کاستی را از بین ببرند.

-حقوق و مزایا:

یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش پرداخت، اطلاعاتی است که ارزیابی چگونگی عملکرد فرد به دست آمده است. ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد در اینجا به کمک هم میزان پرداخت را مشخص می کنند. البته باید این را در نظر گرفت که ارزیابی عملکرد جزئی از فرآیند ارزیابی عملکرد است.

-سیستم مسیر شغلی و جانشین پروری:

از آن جا که عملکرد شغلی بیانگر توانایی های فرد و نقاط قوت اوست، اطلاعات حاصل از مدیریت عملکرد برای تعیین مسیر شغلی او در سازمان است.

همه این موارد را می توان کارکرد های فرآیند مدیریت عملکرد نام برد اما ارزیابی عملکرد این کارکرد ها را ندارد.

نتیجه گیری

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد زمانی که ارزیابی عملکرد ورودی یا جزئی از فرآیند مدیریت عملکرد باشد بیشترین کارایی را دارد. اگر می خواهید عملکرد خود را بهبود ببخشید باید از ارزیابی عملکرد در مدیریت عملکرد استفاده کنید. ارزیابی های عملکرد زیادی وجود دارند که می توانند متناسب با فرهنگ سازمانی انتخاب شوند.

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد

‫1/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است