KPI و KRA دو معیار مهم برای تعیین آن هستند که متوجه شویم آیا استراتژیهای سازمانی در مسیر درست حرکت میکنند یا خیر.
KRA اهداف و وظایف اصلی است در حالی که KPIشاخصهای کلیدی عملکرد است.
KRA در مورد مجموعه انتظاراتی که در ابتدای سال از کارکنان تعریف میشود صحبت میکند. در واقع جزئیات مربوط به تمام وظایف کارکنان و انتظارات خارج از آن وظایف در طول سال را ارائه میدهد.
در حالی که kPIها برای نظارت موثر بر عملکرد هر فرد در جهت اهداف تعیین شده نقش دارند.
KPI معیارهای عملکردی است که نشان میدهد آیا سازمان در حال پیشرفت به سمت اهداف خود است یا خیر.
KRA چیست؟
KRA مخفف key result Areas است. همه نقشهها با معیارهای خاصی تنظیم شدهاند که باید حتما آنها رعایت کنید. هر کارمند KRAهای خاص خود را دارد و بر این اساس باید به سمت نتایج حرکت کند.
برای مثال، یک بخش منابع انسانی یا یک مدیر منابع انسانی KRA میتواند استخدام شود.
شرکتها KRAها را به کارمندان خود میدهند تا آنها نقش شغلی خود را داخل سازمان درک کنند. بر این اساس انتظار میرود این بخشها یا کارکنان به نتایج با کیفیتی دست پیدا کنند.
علاوه بر این، KRAهمه مشخصات شغل را برجسته میکند که به درک مسئولیتها و نقش کارکنان کمک میکند.
KRAرا میتوان به عنوان یک عامل استراتژیک که شرکت از آن استفاده میکند نامید. KRAها میتوانند ضمنی یا صریح باشند. این به آنها در دستیابی به نتایج مطلوب و تحقق اهداف اصلی سازمان کمک میکند. KRAها محصول و خدماتی را ارائه میدهند که سازمان به مشتریان و مصرفکنندگان مربوطه ارائه میدهد.
KRA برای دستیابی به موفقیت، تلاشهای زیادی از کارکنان میخواهد.
KRA کیفی است زیرا مشخص میکند که میتواند به سازمان در رسیدن به اهداف کمک کند.
از اهمیت KRA نمیتوان چشمپوشی کرد زیرا همه مشاغل در همه صنایع، KRAهای خود را برای کارآمدی و تاثیر بیشتر تنظیم میکنند.
KPI چیست؟
KPI مخففKey performance Indicator است که پیشرفت با تحقق اهداف خاصی را اندازهگیری میکند.
همه اهداف دارای KPI جداگانه خود هستند که در ابتدای دوره تعیین میشود.
ارزیابی KPI یا در طول دوره و یا پس از اتمام دوره انجام میشود. این امر به منظور اطمینان از اینکه آیا سازمان با اهداف تعیین شده مطابقت دارد یا خیر انجام میشود.
سازمان دارای ماموریت و اهداف مشخصی است. تنها هدف سازمان انجام این مأموریتها و اهداف است. شیوه تنظیم KPI به کل فرایند کمک شایانی میکند.
KPIها را میتوان با قطبنما مقایسه کرد زیرا سازمان را به سوی مسیر صحیح هدایت میکنند.
KPI میتواند هردو یا یکی از دو معیار مالی و غیر مالی باشد.
این امر موفقیت و تحقق اهداف سازمانی را اندازهگیری و تقویت میکند. در ابتدا اهداف سازمان تعیین میشود، سپس ذی نفعان مهم سازمان را مشخص میکنند.
• پیشرفت همیشه با استفاده از یک KPI کنترل میشود.
KPIها در سطوح مختلف سازمانها برای پیگیری پیشرفت در تحقق اهداف مورد استفاده قرار میگیرند.
اگر مشخص شود که شرکت در مسیر درستی نیست، هیچوقت دیر نیست که اوضاع را برگردانید و درست کنید. برای خواندن بیش از ۸۰ نمونه KPI مهم در بخشهای مختلف سازمان، کلیک کنید.
مقایسه KPI و KRA
یک: تفاوت اساسی
KRA: به بخش نتایج داخل سازمان اشاره میکند زیرا واحد و دپارتمان مسئول آن است و برای اندازهگیری سطح موفقیت به دست آمده در تحقق اهداف سازمانی در نظر گرفته میشود.
KPI: به مکانیزمی اطلاق میشود که نشان میدهد سازمان چگونه به اهداف تجاری خود پایبند است. میزان موفقیت در هنگام اندازهگیری KPI به میزان دقیق تحقق اهداف تعیین شده در بلند مدت بستگی دارد.
دو: نقشها
KRA: معیاری برای درک اینکه سازمان در دستیابی به اهداف چقدر خوب عمل کرده است.
محدوده کار را میتوان با KRA مشخص کرد.
KPI: یک عامل استراتژیک که توسط سازمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین معیار برای قضاوت در مورد اهداف در سطوح مختلف سازمان است.
• KPI میزان عملکرد شرکت در پیشرفت به سوی اهداف خود را ارزیابی میکند.
سه: پیشرفت بسوی اهداف کارکنان
KRA: حوزههای خاصی از نتایج را که انتظار میرود کارکنان به آنها دست پیدا کنند مشخص میکند. KRAها کیفی هستند چون محدودهای را مشخص میکنند که میتواند به سازمان در رسیدن به اهداف کمک کند.
KPI: میزان تحقق کارکنان را در جهت هدف تعیین شده بررسی میکند. KPI کمی است زیرا عملکرد خدمات و محصولات را اندازهگیری میکند.
نمونههای KPI و KRA
سازمانهای مختلف KPI و KRAهای متفاوتی دارند.
آنها از ماهیت کسب و کار گرفته تا بخشهای مختلف زیرنظر سازمان متفاوت هستند. همچنین برای کارکنان تفاوت هستند. KPI KRAها سفارشی هستند؛ یعنی برای بخشها و کارکنان مختلف طراحی شدهاند.
به عنوان مثال، درصد افزایش سود در یک کسب و کار یا نسبت موفقیت به شکست در یک مدرسه همه KPI هستند زیرا کمی هستند. از طرفی پایگاه مشتری، درآمد، سود، فرسودگی کارکنان و… نمونههایی از KRA هستند زیرا کیفی هستند.
مثال:
• هدف: استخدام ده مدیر فروش در سه ماه پیشرو
• KRA: استخدام و استقرار نامزدهای مناسب
• KPI: افزایش رشد خطی
نتیجه!
در پایان واضح است که KRA مستقیما از شرح وظایف کارکنان پیروی میکند و آنها در سند طرح شغل کارکنان توضیح داده شدهاست.
در حالی که KPI شامل شاخصهای برای سنجش میزان عملکرد یک سازمان یا واحد تجاری مانند رضایت مشتریان، درامد، مشارکت کارکنان و… است.
شما هم میتوانید با آشنایی و به کار گیری صحیح این دو معیار در تجارت خود، به موفقیت نزدیکتر شوید.
منبع:
https://www.marketing91.com/kra-vs-kpi
بدون دیدگاه