مدیریت پروژه چابک و استارت آپ، چگونه روش چابک استارت آپ شما را متحول می کند؟

مدیریت پروژه چابک

مدیریت پروژه چابک


مدیریت پروژه چابک در استارتاپ های با رشد سریع

استارتاپ ها اغلب شکست می خورند زیرا روش مدیریت صحیح پروژه را نمی دانند. اگر برخی از آن ها بتوانند سال اول کار خود را با موفقیت پشت سر بگذارند و به یک استارت آپ با سرعت بالا تبدیل شوند، در مدیریت عملیات های هر چند کوچک خود شکست می خورند. در این لحظه، مدیریت پروژه چابک ظاهر می شود. این نوع از مدیریت پروژه عدم برنامه ریزی، مدیریت امور، کارهای مدیریت نشده و عملیات های کسب و کار را جبران می کند. روش مدیریت پروژه چابک باعث می شود که این استارتاپ ها با تغییر روشهای سنتی مدیریت پروژه و تبدیل کردن آن ها به یک جایگزین انعطاف پذیرتر، رشد کنند.

مدیریت پروژه چابک: چه کاری می تواند برای یک استارتاپ انجام دهد؟

رویکرد چابک در مدیریت پروژه بر تلاش های مشترک و روش تکراری مدیریت پروژه ها متمرکز است. انعطاف پذیری را به اعضای تیم ارائه می کند و منجر به تحویل سریع محصولات و خدمات می شود. بازخورد مداوم مشتریان نمونه سازی سریع را امکان پذیر می کند و زمان بیشتری را به بازار ارائه می دهد.

استارتاپ ها می توانند از برخی از بهترین نرم افزارهای مدیریت پروژه چابک مانند Scrum، روش توسعه سیستم های پویا، برنامه نویسی، نرم افزار های OKR، توسعه مبتنی بر ویژگی و توسعه ناب استفاده کنند. استارتاپ ها محدودیت منابع دارند و چابک می تواند به آنها کمک کند تا از آنها به بهترین شکل استفاده کنند.

مدیریت پروژه چابک

مزایای مدیریت پروژه چابک برای استارتاپ های در حال رشد سریع

تیم های استارتاپی می توانند به راحتی از طریق رویکرد چابک در مدیریت پروژه همکاری کنند.مزایای این روش عبارتند از:

  • تحویل سریع

استارتاپ ها در مقایسه با MNCها(ابرشرکت های چند ملیتی) پروژه های کوچکتری دارند اما با این وجود به تلاش زیاد و با ارزش نیاز دارند. با چابکی، تیم ها می توانند یک پروژه را به چرخه های کوتاه توسعه (sprints) تقسیم کرده و روی هر یک به سرعت کار کنند. این کار زمان توسعه را کاهش می دهد زیرا هر چرخه کوتاه توسعه (sprint) در عرض ۲-۴ هفته به پایان می رسد. بازخورد مداوم مشتری منجر به تحویل مستمر می شود. همچنین باعث توسعه به موقع محصول می شود.

  • مزیت رقابتی

با اتخاذ مدیریت پروژه چابک با متدولوژی Scrum یا روش های دیگر مثل OKR، استارتاپ ها می توانند مزیت رقابتی را برای مشتریان خود ایجاد کنند. هرگونه به روزرسانی از طرف رقیب را می توان در هر چرخه کوتاه توسعه (sprint) مطالعه و بهبود بخشید.

  • همکاری مشترک

متدولوژی مدیریت پروژه چابک، کل تیم را گرد هم می آورد. هیچ عملیاتی به صورت جداگانه انجام نمی شود. از آنجایی که این چرخه کوتاه توسعه (sprint) به تلاش همه اعضای تیم نیاز دارد، منجر به کار تیمی می شود و بین اعضای تیم اعتماد ایجاد می کند. تلاش های مشترک همیشه پاداش دارد زیرا همه می دانند در کل پروژه چه می گذرد.

  • اطلاع رسانی تصمیمات کسب وکار

به عنوان یک استارت آپ کار، شما باید بسیاری از تصمیمات مهم تجاری را بدون تجربه این که چگونه ممکن است اتفاق بیفتند و نیز تأثیر آنها چگونه باشد، اتخاذ کنید. با این حال، شما منابع لازم را برای اندازه گیری این تصمیمات قبل از اتخاذ آنها را ندارید.
چابک بر چرخه های کوتاه تولید تأکید می کند. که این امکان پیاده سازی و آزمایش سریع ایده ها را برای جمع آوری بازخورد فراهم می کند. بنابراین می توان با آگاهی تصمیماتی اتخاذ کرد.

مدیریت پروژه چابک

چالش های استارتاپ ها در اجرای پروژه چابک

پیاده سازی روش مدیریت پروژه چابک برای استارتاپ ها آسان نیست. برخی از چالش های اصلی در زمینه استفاده از چابک در استارتاپ ها عبارتند از:

  • در نظر گرفتن چابک به عنوان یک درمان

استارتاپ ها نباید این اشتباه را بکنند که روش چابک را یک برنامه بی عیب و نقص در نظر بگیرند. آنها معتقدند این درمانی است که تمام محدودیت های منابع آنها را برطرف می کند. چابک راهی برای مدیریت کارآمد پروژه ها است و راه حلی برای همه مشکلات نیست. سرزنش کردن روش چابک برای مسائل استراتژیک یک استارتاپ تنها منجر به شکست می شود.

  • مقاومت در برابر پذیرش پروژه چابک در استارت آپ

مدیریت سنتی آبشاری رایج است و در هر شرکتی استفاده شده است. استارتاپ ها احساس می کنند که تغییر روش پروژه چابک سرعت آنها را مختل می کند. در نتیجه چالش هایی را ایجاد می کند. این مقاومت در برابر پذیرش پروژه چابک در استارت آپ چالشی بزرگ است که استارتاپ ها با آن روبرو هستند.

شرکت گوگل وقتی در گاراژ کوچک خانه سازندگان آن بود و هنوز به ابرشرکت فعلی تبدیل نشده بود روش هدف گذاری چابک OKR را از جان دوئر پذیرفت و حالا همه OKR را نیز با گوگل می شناسند.

  • مدیریت

حتی اگر برخی از استارتاپ ها چابک را اجرا کنند، عدم ارزیابی چابکی آنها منجر به شکست می شود. کار همه جا وجود دارد و ناتوانی آنها در اداره منظم آن یک چالش مهم است. آنها نمی توانند تغییرات مثبتی را که اتفاق می افتد، حساب کنند و به درستی بر روش مدیریت پروژه چابک در استارت آپ تمرکز نمی کنند.

در پایان باید بگوییم …

روش مدیریت پروژه چابک مانند همه روش های مدیریتی دیگر مزایا و معایب خود را دارد.

باید در نظر داشت که در محیط چابک و پر از تغییرات امروز نیاز به برنامه ریزی چابک نیاز داریم.

این روش سعی می کند مسائل را در یک محیط چابک به سرعت حل کند.

‫5/5 ‫(2 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است