برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است که چارچوب مشخصی دارد. این فرایند به مدیران و صاحبان کسب و کارها کمک می کند که به بهترین شکل برای سرمایه انسانی، زمان و بودجه سازمان برنامه ریزی کنند. با توجه به اینکه برنامه ریزی استراتژیک فرایند آسانی نیست، قبل از هرچیز لازم است با مفاهیم مهم آن مانند استراتژی، ماموریت، KPI و… آشنا شوید. این مقاله جمع آوری شده به شما کمک می کند که اطلاعات ابتدایی را به دست آورید. همچنین با کلیک بر عنوان ها، می توانید به اطلاعات جامع تری دست پیدا کنید.

استراتژی (Strategy)

استراتژی شامل وظایفی است که برای دستیابی به یک هدف باید انجام شود.استراتژی رویکردهای کلیدی است. رویکردهای کلیدی است که یک سازمان برای انجام ماموریت خود و حرکت به سمت چشم اندازی مشخص، استفاده می کند.

هدف (Objective)

خواسته ها اصولا به تیم کمک میکند تا برای دستیابی به اهداف استراتژیک، آنچه که باید انجام شود را به خوبی درک کنند. خواسته ها کوتاه مدت هستند و به راحتی قابل اندازه گیری می باشند. خواسته ها را می توانیم مجموعه اقدام ها در مسیر رسیدن به هدف بدانیم. همچنین بدون آن ها اهداف قابل دستیابی نیستند. واژه objective را می توان هدف خرد نیز ترجمه کرد.

چشم انداز (Vision)

چشم انداز توصیفی است از آینده آرمانی یا وضعیت آینده یک سازمان زمانی که به اهداف و استراتژی های خود دست یافته باشد. چشم انداز بیانگر نتایجی است که سازمان تحقق بخشیدن به آن را در دراز مدت هدف قرار داده است. به بیان ساده به “آنچه می خواهیم در آینده باشیم” اشاره دارد.

ماموریت (Mission)

ماموریت عبارت است از نقشی که یک مجموعه بر عهده گرفته تا با ارائه خدمات یا کالا، نیازهایی از جامعه را برطرف سازد. میتوان گفت که یک توصیف دقیق از آنچه سازمان انجام می دهد، است. ماموریت به “چرایی وجود سازمان” اشاره دارد.

پیاده سازی استراتژی (Strategy Implementation)

اجرای استراتژی شامل اداره کردن و مدیریت فعالیت ها،در راستای رسیدن به هدف است. اجرای استراتژی مستلزم تخصیص منابع مالی، نیروی انسانی و مواد می باشد. می توانیم بگوییم که فرایند تبدیل استراتژی و برنامه ها به کارهای اجرایی و عملی است که منجر به دستیابی به اهداف و چشم اندازهای بلند مدت سازمان می شود.

مدیریت استراتژیک (Strategic Management)

مدیریت استراتژیک یک تجزیه و تحلیل در خصوص مسائل سازمان است. شامل رصد فرصت ها و تهدیدهای داخلی و خارجی است و همچنین نقاط قوت و ضعف سازمان را بررسی می کند. تحلیل موقعیت، فرمول بندی استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی آن ۴ عنصر مهم در این بخش هستند.

تحلیل (SWOT Analysis)

تجزیه و تحلیل SWOT به ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت میپردازد و همچنین فرصت ها و تهدیدهای ممکن را بررسی میکند.این نوع از تجزیه و تحلیل به ارزیابی عملکرد، رقابت،ریسک و پتانسیل یک کسب و کار می پردازد.

KPI

KPI روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است. KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد.
شاخص KPI برای تمامی صنایع ، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی می‌تواند استفاده شود. این شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد.

ارزیابی استراتژیک (Strategic Assessment)

ارزیابی استراتژیک به معنای جمع آوری اطلاعات پیرامون کیفیت اجرای فرآیند برنامه ریزی استراتژیک میباشد. ارزیابی استراتژیک به عنوان فرآیند تعیین اثربخشی استراتژی های خاص در جهت دستیابی به اهداف سازمانی و انجام عملیات اصلاحی در زمان نیاز تعریف شده است. ارزیابی استراتژیک گام نهایی در فرآیند مدیریت استراتژیک می باشد.

Quarterly Planning Session

برنامه ریزی سه ماهه به اجرای استراتژیک یک برنامه سالانه تقسیم شده در چهار فصل اشاره دارد. هر سه ماه یک بار، اهداف تعیین می کنید، برنامه های استراتژیک را مستند می کنید و موفقیت ها را جشن می گیرید.

بررسی داخلی (Internal analysis)

یک تحلیل داخلی، محیط داخلی سازمان شما را بررسی می کند تا منابع، صلاحیت ها و مزایای رقابتی آن را ارزیابی کند. انجام یک تحلیل داخلی به شما امکان می دهد نقاط قوت و ضعف سازمان خود را شناسایی کنید.

بررسی خارجی (External analysis)

تحلیل خارجی به معنای بررسی محیط صنعت است. شاخص های اقتصادی، تجزیه و تحلیل جهانی، سیاسی، اجتماعی، جمعیت شناختی و فناوری. هدف اصلی تجزیه و تحلیل خارجی تعیین فرصت ها و تهدیدها در یک صنعت یا هر بخشی است که منجر به سودآوری و رشد می شود.

عوامل حیاتی (Critical factors)

عوامل حیاتی عواملی هستند که در فرآیند تصمیم گیری بسیار مهم هستند. این عوامل نقشی محوری در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت یک تصمیم دارند. شناسایی و اجرای عوامل حیاتی موفقیت تصمیمی را که توسط یک فرد اتخاذ شده تضمین می کند.

چارچوب (Framework)

یک چارچوب استراتژیک، بخش اصلی مطالبی است که استراتژی اصلی یک سازمان یا بخش را تشکیل می دهد. یک چارچوب قوی برای الهام بخشیدن به ذینفعان و نشان دادن نحوه کار سازمان در جهت چشم انداز، هدف یا اهداف آنها طراحی شده است.

بعد از آشنایی با این مفاهیم، زمان مناسبی است که کار خود را شروع کنید. هدف سنج با ارائه خدمات مشاوره در این مسیر همراه شماست و برای آغاز این فرایند، مشاوره رایگان را به شما هدیه می دهد!

برنامه ریزی استراتژیک-استراتژی

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است