ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان

ویژگی های شخصیتی مدیران موفق

ویژگی های شخصیتی مدیران موفق


حنما نمونه هایی از مدیران موفق چه در نزدیک خودتان و چه در جهان می شناسید. اما تا به حال به این فکر کرده اید که چه ویژگی هایی در این مدیران وجود دارد؟ و یا ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان کدام اند؟

بسیاری بر این باورند که وجه تمایز مدیران و تبدیل شدن به یک مدیر موفق مجموعه ای از عوامل مختلف است. عواملی مانند یادگیری مهارت های مورد نیاز، مطالعه کتاب های مرتبط، استفاده از نرم افزار های مخصوص و وجود و پرورش ویژگی های شخصیتی.

در ادامه به معرفی ۸ مورد از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق و بررسی آن ها می پردازیم.

معرفی ویژگی های شخصیتی

«او بهترین و موفقترین مدیری است که تا به حال داشته ام». حتما این جمله را شنیده اید. سپس این سوال برای شما ایجاد شده که چرا این جمله تنها درباره برخی از  مدیران گفته میشود؟

برای پاسخ به این سوال، گوگل یک پروژه به نام اکسیژن را شروع کرد. در این پروژه، مصاحبه هایی با سوالات خاص با مدیران برگزار شد. بدین ترتیب توانستند ویژگی های مدیران موفق خود را برآورد کنند. ویژگی هایی که در ادامه می خوانید.

هوش هیجانی

اولین ویژگی از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق، هوش هیجانی است. از آن جا که مدیرت، متمرکز بر افراد است، این هوش نقش ویژه ای دارد.

شما باید احساسات اعضای تیم خود را به درستی درک کنید. سپس نشان دهید که احساسات اعضا برای شما مهم است. اغلب مدیران این کار را با ابراز همدلی انجام می دهند. در حال که همدلی تنها بخشی از هوش هیجانی است و کافی نمی باشد. برای کافی بودن باید مهربانی را نیز در نظر گرفت. نبود این فاکتور باعث می شود تا کارمندی که به دنبال پیشرفت هست، دلسرد شود. درحالی که مدیر مهربان او را تشویق می کند و بهره وری بیشتری را در تیم به وجود می آورد.

هوش غیر کلامی

هوش غیر کلامی، زیر مجموعه ای از هوش هیجانی است. اما به دلیل اهمیت آن در دسته ای مجزا قرار می گیرد. وجود این هوش، مهارت پی بردن به نکات ظریفی که در زبان بدن و حالت چهره وجود دارد را باعث می شود.

تحقیقات نشان می دهند که نشانه های غیر کلامی، دقیق ترین نمایش احساسات افراد است. در نتیجه یک مدیر باید بتواند این نشانه ها درک کند. درک این نشانه ها، مدیر را به یک مدیر موفق بدل خواهد کرد. چون این نشانه ها در حل تعارض های تیم بسیار کمک می کند. زیرا می توان پی برد که نارضایتی شخص دقیقا در چه موردی است و آن را حل کرد.

پدر تفکر مدیریت، پیتر دراک، بیان می کند که مهم ترین مورد در ارتباطات، شنیدن چیزهایی است که گفته نمی شود.

ارتباطات و شنیدن

سومین ویژگی از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان، حائز اهمیت است. زیرا باعث ایجاد ارتباط بهتر بین اعضا و اهداف سازمان می شود.

وظیفه یک مدیر این است که ارزش ها، اهداف و ایده آل های سازمان را بشنوید. سپس آن ها را به طور کامل و واضح به اعضا منتقل کنید. در این حالت اعضا می دانند دقیقا چه می خواهند و باید چه کنند. در نتیجه انگیزه خوبی پیدا خواهندکرد و برای برتری تلاش می کنند.

علاوه بر این، شنیدن اعضا هم مهم است. آن ها باید بتوانند ترس ها، نگرانی ها و پیروزی های خود را بیان کنند. و مطمئن باشند که شما آن ها را می شنوید و درک میکنید.

اعتماد به نفس و تصمیم گیری

به عنوان یک مدیر باید بتوانید قاطع باشید. قاطع بود در هنگامی وجود فشار ها، می تواند عامل موفقیت باشد. زیرا کارمندان به دنبال قاطعیت هستند. آن ها انتظار دارند تا در مواقع وجود فشار ها، یک تصمیم مناسب بگیرید. سپس این تصمیم را با قاطعیت اعلام و اجرایی کنید.

البته توجه شود که باید زمان مناسبی برای تصمیم گیری صرف شود. سپس تصمیم با قاطعیت اعلام شود. اگر تصمیم گیری سریع باشد و سپس تغییر کند، مدیر نا مطمئن به خود به نظر می رسد. این نتیجه می تواند بر روی قاطعیت او تاثیر بگذارد و کارمندان را دلسرد کند.

مثبت اندیشی

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان، مثبت اندیشی است. افراد توانایی قابل توجه ای در انعکاس احساسات دیگران دارند. در نتیجه مثبت نگری مدیر می تواند در کارمندان نیز تسری یابد.

البته این به معنای شاد بودن همیشگی نیست. بلکه بیان میکند که باید به دنبال بخش مثبت وقایع بود. هم چنین اگر فرهنگ سازمان، مثبت و شاد اعلام شده، رفتار مدیران نیز باید آن را بازتاب دهد.

انعطاف پذیری و احترام به کارکنان

انعطاف پذیری از دیگر ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان است. ویژگی که زیر مجموعه هوش هیجانی نیز به حساب می آید. وقتی مدیریت به کارمندان احترام می گذارد، آن ها می شنود. در نتیجه به استعداد های آن ها پی میبرد. سپس انعطاف پذیری باعث می شود که مدیر بتواند افراد را جابه جا کرده و هر کس را در سمت مناسبش قرار دهد. در نتیجه سازمان با کارایی و بهره وری و کارمندان راضی به کارش ادامه خواهد داد.

صداقت و از خودگذشتگی

یکی از راه های سازنده کردن سازمان، ایجاد و القای صداقت و اعتماد است. اغلب مدیران از گفتن حقیقت به کارمندان خود واهمه دارند. اما واقعیت این است که کارمندان، صداقت را ترجیح می دهند و به دنبال شکت های شفاف هستند.

مدیری که بتواند این فرهنگ را در سازمان خود جاری سازد، خود را معتبر می کند. هم چنین به یک الگو و الهام نیز برای کارمندان تبدیل می شود. علاوه بر این ها از مزیت رواج نیافتن شایعات و اطلاعات نادرست نیز استفاده میکند.

متمرکز و هدفمند

مدیران هدفمند بهترین مدیران هستند. برای هدفمند بودن هم باید اهداف مناسب را تعیین نمود. استفاده از okr و نرم افزار های آن می تواند گزینه مناسبی باشد.

مدیران هدفمند، به سمت اهداف خود حرکت می کنند. و اعمال و اقداماتشان با اهداف تعیین شده مطابق هستند. هم چنین تیم نیز مطابق اهداف رفتار کرده و  در آخر یک سازمان هماهنگ خواهیم داشت. البته برای تعیین اهداف و بهره ور بودن، تمرکز امری واجب است.

ویژگی های روزمره

از ویژگی های شخصیتی مدیران موفق در جهان، باید ویژگی های روزمره را نیز در نظر گرفت. این ویژگی ها به شرح زیرند:

  • مدیریت وظایف و تفویض اختیار
  • حل مسئله و تفکر انتقادی
  • مدیریت زمان و مهارت های سازمانی
  • حل تعارض و زندگی کاری

ویژگی هایی که مدیران باید از آن اجتناب کنند

برای این که یک مدیر موفق باشید، علاوه بر کسب ویژگی های گفته شده، باید از رفتار هایی نیز اجتناب کنید. این رفتار ها عبارتند از:

  • پرخاشگری
  • مدیریت خرد
  • اعتماد به نفس بیش از حد
  • استحکام و انعطاف ناپذیری

کلام آخر

در آخر باید گفت با ایجاد و پرورش ویژگی های گفته شده، می توان به یک مدیر موفق جهانی بدل شد. در این راه ابزارهایی نیز برای کمک وجود دارند.

نرم افزار هدف سنج یکی از این ابزار هاست. استفاده از بخش okr و مدیریت وظایف این نرم افزار می تواند یاریگر شما باشد. علاوه بر این ها دوره های آموزشی و وبینار های تیم هدف سنج، باعث می شود که به راحتی ویژگی ها و مهارت های گفته شده را کسب کنید. همین طور با استفاده از مقالات موجود در سایت هدف سنج نیز می توانید به روز و مطلع از روش های نوین باشید.

https://www.sweetprocess.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است