چگونه فرآیند OKR را به تیم خود معرفی کنیم؟


یکی از مدیران تیم فرآیند OKR بیش از ۲سال پیش بود که برای اولین بار شروع به کار کرد واین در حالی بود که برای اولین بار تیمی برای اداره کردن داشت. همچنین اولین باری بود که مجبور شد از فرایند OKR- اهداف و نتایج کلیدی- استفاده کند. باتوجه به اینکه او قبلا درباره ی متولوژی (روش شناسی) شنیده بود و آنرا بررسی کرده بود. با این وجود، هنوز شروع کردن کارکمی سخت بود زیرا به اندازه امروز منابع آموزشی زیادی نداشت.

بنابراین در این مقاله قصد داریم تجربیات او را به اشتراک گذاشته و راجع به فرآیند درگیر کردن سیستم و جلوگیری از اشتباهات، اطلاعاتی را ارائه نماییم .

چگونه می توان با فرآیند OKR شروع کرد؟

اول از همه با اصول روش OKR آشنا شوید. به طور خلاصه OKR ها از لیستی از اهداف تشکیل شده اند که تحت هر هدف معمولاً ۳تا۴ نتیجه اصلی قابل اندازه گیری وجود دارد. هر نتیجه کلیدی دارای یک شاخص پیشرفت یا نمره ۰تا۱۰۰%یا ۰ تا ۱٫۰ است که موفقیت آن را نشان می دهد.

اگر اصول فرآیند OKR را متوجه شدید، پس با یک تمرین عملی برای تعیین اولین اهداف خود شروع کنید:

۱٫ همین حالا عامل اصلی محرک شرکت / تیم خود را تعیین کنید.

۲٫ اکنون، ۱تا۳ نتیجه اصلی ایجاد کنید که توانایی شما برای رسیدن به آن هدف را اندازه گیری کند. نتایج کلیدی اغلب عددی هستند. آنها باید بر اساس رشد ، عملکرد ، درآمد یا اشتغال باشد. برای دیدن نمونه های بیشتر OKR که توسط تیم هدف سنج طبقه بندی شده اند، از این صفحه بازدید کنید.

۳٫ پس از اتمام پیش نویس هدف اول، ۱تا۲ هدف بیشتر اضافه کنید. فقط به عنوان یک یادآوری، در ابتدا هوشمندانه است که با اهداف زیاد شروع نکنید.

۴- اکنون که فرآیند OKR را اجرا کردید، زمان آن است که فرایند شرکت / تیم فرآیند را به طور گسترده مجدد تکرار کنید.

مواردی که هنگام شروع کار با فرآیند OKR باید از آنها اجتناب کنید.

اینها همه براساس اشتباهاتی است که مدیر تیم و اعضای آن هنگام تنظیم OKR ها مرتکب شده اند. با توجه به این اشتباهات میتوان دریافت که درحقیقت داشتن وضوح در مورد کارهایی که نمی توان انجام داد واقعاً خوب است. عمدتا به دلیل اینکه چارچوب OKR فضای تکان دهنده زیادی دارد و هرچه نظم و ترتیب بیشتری داشته باشید بهتر خواهید بود. با این وجود، یک قسمتی از تنظیم OKRها دائما در حال تغییر و بهبود می باشد. بنابراین ، من شما را تشویق می کنم که اشتباهات خود را شناسایی نمایید.

  • اهداف زیادی را لیست نکنید. این اشتباه شماره یک است که ممکن است مرتکب شویم. بنابراین اگرما OKR های خود را برای یک ماه تنظیم کنیم آنچه در نهایت اتفاق می افتد این است که مقدار اهداف برای یک ماه، مقدار مناسبی برای مدت سه ماه خواهد بود. بنابراین، اگر فهمیدید که با اهداف بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنید ، ابتدا آنها را برای یک ماه تعیین کنید و برنامه خود را برای سه ماه اجرا کنید.
  • مطمئن شوید که اهداف شما با هدف (اهداف) شرکت همسو است. نکته اصلی OKR ها این است که همه در همان جهت یک شرکت حرکت خواهند کرد. همیشه با اهداف شرکت خود شروع کنید. این بدان معنا نیست که شما باید OKR ها را از بالا به پایین تنظیم کنید، اما مطمئن شوید که یک مسیردر نظر گرفته اید، تا همه بتوانند مطابق آن هماهنگ شوند.
  • اهداف باید چالش برانگیز باشد. اهداف، آرمان های شما هستند که آرزویی، چالش برانگیز، کیفی، محدود به زمان و بدون ابهام هستند. در واقع با استفاده از OKR ها باید درصد دستیابی به ۷۰٪ انها را هدف قرار دهید. در غیر این صورت، اهداف شما به اندازه کافی بلند پروازانه و چالش برانگیز نبودند.
  • معیارهارا از اهداف دور کنید. اهداف “چیست؟” و نتایج کلیدی “چگونه است؟”

شما و نتایج کلیدی شما

  • نتایج کلیدی شما باید عددی و قابل اندازه گیری باشد. اینها ارزیابی موفقیت است و می تواند: ۰تا %۱۰۰پیشرفت، دلار، اقلام، واحدها ، مقالات ، افراد ، درجه بندی ، مراحل پروژه.
  • · مطمئن شوید نتایج کلیدی ای دارید که موفقیت مربوط به اهدافتان را اندازه گیری می کنند. همانطور که در نکته قبلی بیان شد  نتایج کلیدی “چگونه” را نشان می دهد: چگونه می خواهید به آن هدف خاص برسید؟
  • زمان بیشتری را برای تنظیم OKR خود اختصاص دهید. اغلب اوقات OKR ها برای یک ماه تنظیم می شوند، بنابراین موفقیت تیم یا شرکت شما واقعاً می تواند به نحوه تنظیم OKR های شما بستگی داشته باشد. بنابراین، من پیشنهاد می کنم ۲تا۴ هفته قبل از سه ماهه بعدی با تعیین اهداف شروع کنید، تا زمان کافی برای بحث و تعیین اهداف با تیم خود داشته باشید.
  • کل تیم خود را در مراحل تنظیم OKR قرار دهید. مدیر تیم، از اعضای تیم خود خواست تا فعالیت های خود را برای مدت سه ماه پیشنهاد دهند، زیرا تدوین OKR ها یک فرآیند دوطرفه است و آنها باید OKR هایشان را در راستای OKR های شرکت تعیین کنند.
  • اهداف خود را بنویسید تا حتی مادربزرگتان نیز متوجه شود. OKR ها فقط برای خود شما نیستند ، بلکه برای همه هستند. منظور از OKR این است که وضوح و اتحاد را در کل شرکت ایجاد کند. ساختار آن حتی می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه کسی در چه تیمی کار می کند. با توجه به این نکته، OKR های خود را بنویسید تا همه درک کنند.
  • اهداف خود را هفتگی مشاهده کنید. اگر همه مرتباً آنها را مشاهده و به روز کنند OKR ها بهترین عملکرد را دارند.
  • OKR ها را عمومی کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، OKR ها در معرض دید همگان قرار دارند ، بنابراین تیم ها در یک جهت حرکت می کنند و می دانند دیگران روی چه چیزی تمرکز دارند.

 چگونه تیم را در مراحل OKR همراهی کنیم؟

طبق تجربه مدیر تیم، شما واقعاً نمی توانید ابزاری (یا هر چیز دیگری در این زمینه) را به تیم خود تحمیل کنید. انگیزه استفاده یا انجام کاری به ۳ عامل برمی گردد:

چه چیزی باعث انگیزه افراد می شود؟

خودمختاری: تمایل به هدایت زندگی خودمان
تسلط: تمایل به بهترشدن
هدف: بخشی از چیزی معنادار باشید

روش OKR یک چارچوب کامل برای تحقق هر ۳ عامل است. بنابراین، با توضیح مزایای OKR برای تیم و اینکه چگونه زندگی آنها را آسان تر می کند شروع کنید. OKR ها به گونه ای طراحی شده اند که همه اعضای تیم درک درستی از تصویر کلان داشته و بدانند شاخص های موفقیت چیست.

به عنوان مثال ، یکی از مشتریان ما به ما گفت: “کل روند واقعاً به مردم کمک کرده است که انتظارات ما و آنچه را که باید برای موفقیت انجام دهند ، درک کنند” – Shawn Rucks – مدیر عامل شرکت در deverus.

مزایای OKR ها

بنابراین، با مزایای زیر شروع می کنیم تا مشتری از طریق OKR ها خرید کند:

  • با تمرکز بر اهداف صحیح، بهره وری را افزایش دهید. این چشم انداز و اهداف را همیشه در مقابل شما نگه می دارد.
  • تحسین کنید و بدانید دیگران چه می کنند. بالیست کردن اهداف سه ماهه یا ماهانه و نتایج کلیدی، همه می دانند که روی چه چیزی تمرکز کرده اید. بنابراین لازم نیست به همان اندازه گزارش دهید. همچنین ، هنگامی که همه بدانند که شما در چه وضعیتی قرار دارید، بازخورد آسان تر است.

اهداف و نتایج کلیدی

ممکن است OKR هیجان انگیزترین روش در جهان به نظر نرسد، اما کار میکند. چراکه دیگر شرکت هایی مانند Slack ، Netflix ، Samsung ، Asana ، Spotify ، Google ، LinkedIn ، Deloitte ، Dropbox ، Salesforce ، Facebook ، Intel ، Gap ، Amazon و GoPro از آنها استفاده می کنند  علاوه بر این، شرکت های کوچک و متوسط عادی نیز از آنها استفاده می کنند. این زیبایی OKR ها است که برای هر سایز بزرگی کار می کند ، حتی برای افراد نیز مفید است.

من از شما می خواهم که صبور باشید و همه را درگیر روند تنظیم OKR ها کنید. همانطور که یکی از مشتریان ما، هنری میسون از Trendwatching گفت: “فرآیند OKRs به شرکت کمک می کند تا تصور کند که موفقیت چگونه به نظر می رسد”.

حتی برای بهبود شانس استفاده از OKR ها اطمینان حاصل کنید که با پشتیبانی مشتریان تماس گرفته می شودکه رضایت آنها بررسی شود تا نسخه آزمایشی تنظیم OKR های خود را به شما و تیم شما ارائه دهند.

تیم هدف سنج این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید با استفاده از فرآیند OKR اهداف شرکتتان را به بهترین نحو مشخص کنید و در پایان نتیجه را بسنجید. پس این فرصت استثنایی برنامه ریزی رایگان با نرم افزار OKR را از دست ندهید و همین حالا کلیک کنید.

منابع:https://blog.weekdone.com/personal-story-of-setting-okrs-as-a-team-manager-guide-with-examples/

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است