برای تشکیل تیم موفق با عملکرد خوب، شما چیزی بیش از جمع آوری تصادفی گروهی از افراد با استعداد نیاز دارید. برای اینکه یک تیم واقعاً مؤثر باشد، اعضای آن باید با یک دیدگاه واحد، متحد شوند و انگیزه داشته باشند تا آن دیدگاه را زنده کنند. آنها باید اهداف روشن و قابل اندازه گیری را به اشتراک بگذارند و متعهد باشند که هر کدام نقش خود را در موفقیت کلی گروه ایفا کنند.

برای طی کردن مراحل ایجاد تیم سازی و تشکیل تیم موفق در ابتدا باید به قوانین تیم سازی آشنایی داشته باشیم:

قوانین تشکیل تیم موفق:

اولین قانون تیم سازی و تشکیل تیم موفق یک قانون واضح است: برای رهبری موثر یک تیم، ابتدا باید رهبری خود را با هر یک از اعضای تیم ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که مؤثرترین رهبران تیم به جای ترس یا قدرت روابط خود را با اعتماد و وفاداری ایجاد می کنند.

۱- ایده های هر کارمند را با ارزش در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که چیزی به نام یک ایده احمقانه وجود ندارد.

۲- از احساسات ناگفته کارکنان آگاه باشید. با گشاده رویی با کارمندان رفتار کنید تا بتوانید هدف خودرا در تشکیل تیم موفق روبه جلو طی کنید. حساس بودن نسبت به خلق و خوی و احساسات آن ها را برای اعضای تیم خود الگو قرار دهید.

۳- به عنوان یک فرد موثر و  هماهنگ کننده عمل کنید. به دنبال فرصت هایی برای میانجیگری و حل اختلافات جزئی باشید. به طور مداوم به سمت اهداف عالی تیم اشاره کنید.

۴- هنگام برقراری ارتباط، شفاف باشید. مراقب شفاف سازی دستورالعمل ها باشید.

۵- اعتماد و همکاری را در میان کارکنان تیم خود تشویق کنید. به یاد داشته باشید که روابطی که بین اعضای تیم بین خود ایجاد می کنید، به اندازه روابطی که با آنها تشکیل می دهید، مهم است. همانطور که تیم شروع به شکل گیری می کند، به روش هایی که اعضای تیم با هم کار می کنند توجه زیادی داشته باشید و برای بهبود ارتباطات، همکاری، اعتماد و احترام در آن روابط، گام بردارید.

شش مرحله کلیدی برای تشکیل تیم موفق، منسجم و موثر

۱- هدف را برای تشکیل تیم موفق، مشخص کنید:

هدف تیم را به وضوح و شفاف تعریف کنید، از جمله نتیجه کلی که برای دستیابی به آن تیم خودرا کنار هم جمع کرده اید. چه چیزی را می خواهید ایجاد کنید، بهبود دهید یا تغییر دهید؟ هدف از نقش هر فرد در تیم چیست؟  ارائه یک چشم انداز روشن و الهام بخش، پایه و اساس کار تیمی موفق را تنظیم می کند. و به هدایت گروه در هنگام مواجهه با چالش ها و تصمیم گیری ها کمک می کند.

۲- برای تشکیل تیم موفق، تیم را یکپارچه کنید:

تیم‌های با عملکرد بالا متشکل از افرادی هستند که مشتاقانه چشم‌انداز را می‌پذیرند. معتقدند مشارکت آنها معنادار است و انگیزه دارند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند. همه اعضای تیم باید به یکدیگر اعتماد، احترام بگذارند. و از یکدیگر حمایت کنند. افرادی با مهارت ها و توانایی های مکمل انتخاب کنید که می توانند طیف متنوعی از دیدگاه ها و ایده ها را به میز بیاورند. دستیابی به یک تعادل خوب از تیپ های شخصیتی، گروه را قادر می سازد تا به طور هماهنگ با هم کار کنند. اما در صورت لزوم یکدیگر را به چالش بکشند.

۳- اهداف را برای تشکیل تیم موفق، بسازید:

هنگامی که تیم در پشت یک هدف مشترک و قانع کننده ایجاد شد و متحد شد، گام بعدی تقسیم چشم انداز به اهداف و وظایف کوچکتر و قابل مدیریت است. وظایف مورد نیاز را در یک برنامه، با ضرب‌الاجل‌های توافق شده، نقاط عطف و مسئولیت‌ها را مشخص کنید. تصمیم بگیرید که هر یک از اعضای تیم چه نقشی ایفا خواهند کرد. سایر منابع مورد نیاز از نظر زمان، مواد، مکان، پشتیبانی و پول را نیز در نظر بگیرید.

۴- انتظارات را تعیین کنید:

برای اطمینان از اینکه هر یک از اعضا درک می کنند که از آنها چه انتظاری می رود، یک استاندارد رفتاری برای تیم تعریف کنید. آیا ارتباط، مکرر، باز، صادقانه و شفاف خواهد بود؟ آیا کارهای تشویقی، ارزش گذاری و به رسمیت شناخته می شوند؟ آیا تعارض به روشی سازنده مدیریت خواهد شد؟ آیا به تصمیمات و بازخوردهای تیم احترام گذاشته می شود؟ تعیین استانداردهای واضح از ابتدا تضمین می کند که رفتار و مشارکت هر یک از اعضا مناسب است.

۵- نظارت و بررسی:

به طور منظم عملکرد گروه را از طریق جلسات تیمی و پیگیری ها، یک به یک بررسی کنید تا مطمئن شوید که پیشرفت حاصل شده است. سؤالات خوبی که باید پرسید این است: حال ما چگونه است؟ تا به حال چه دستاوردهایی داشته ایم؟ ما چه آموخته ایم؟ چه چیزی خیلی خوب کار نمی کند؟ چگونه می توانیم پیشرفت کنیم؟ نظارت و بررسی پیشرفت باعث می شود تا تنظیمات و بهبودها در طول مسیر تعیین شوند.

۶- برای تشکیل تیم موفق، جشن و بگیرید و پاداش دهید:

زمانی را برای شناسایی، پاداش و تجلیل از عملکرد تیمی و فردی اختصاص دهید. این به ایجاد روحیه و تقویت انگیزه گروه برای ادامه کار، کمک می کند. مناسب ترین راه را برای جشن گرفتن نقاط عطف تیم پیدا کنید، مانند یک «تشکر» شخصی در یک جلسه تیم، یک ایمیل کپی شده برای مدیران ارشد، یا یک ناهار تیمی. اطمینان حاصل کنید که تشخیص تیم موفق درست است و روشی که انتخاب می‌کنید، الهام‌بخش است. و راه درستی برای تقویت اعضای تیم برای ادامه مشارکت مثبت خود در پیشرفت تیم است.

تشکیل تیم موفق به صورت دورکاری:

از آنجایی که دنیا دارد به طور فزاینده ای به کار از راه دور متکی می شود، اطمینان از اینکه اعضای تیم در یک صفحه هستند بسیار مهم است. ارتباط در مورد جدول زمانی پروژه و تحویل آن مهم خواهد بود و پاسخگویی باید تعریف شود. ایجاد روابط قابل اعتماد برای غلبه بر فاصله مجازی بین اعضای تیم از راه دور بر موفقیت تأثیر می گذارد. برای این کار، ابزارهای آنلاین مانند Click up. Nitify. Scoro و نرم افزار هدف سنج ،چت‌های ویدیویی و مکالمات تلفنی برای افزایش اتصال و ارتباطات و اجتناب از احساس انزوا که ممکن است تیم‌ها تجربه کنند، مفید هستند.

 

کلام پایانی

مهمترین مسئله تشکیل تیم موفق ، مسئله اعتماد است. توبی لوتکه، مدیر اجرایی شرکت Shopify،  که یک شرکت نرم‌افزاری تجارت الکترونیک است. جمله ای هوشمندانه از «باتری اعتماد» گفته است تا به کارمندان نشان دهد که هر کاری که انجام می‌دهند می‌تواند به اعتبار آنها کمک کند یا به اعتبار آنها آسیب برساند.

او توضیح داد: “هر بار که با شخصی در شرکت کار می کنید، باتری اعتماد بین شما دو نفر یا شارژ می شود یا تخلیه می شود. و این تخلیه یا شارژ بر اساس مواردی مانند اینکه آیا به آنچه وعده داده اید عمل می کنید یا خیر.

نرم افزار هدف سنج، بهترین نرم افزاری است که می تواند در تشکیل تیم موفق و مراحل ایجاد آن به شما کمک کند.شما همین حالا میتوانید به صورت رایگان از نرم افزار هدف سنج و مشاوره ی تخصصی  استفاده کنید و تاثیر آن را ببینید.

مدیریت حرفه ای- مدیریت تیم

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است