اگرچه روش های زیادی برای بهبود وضعیت تجاری یک شرکت وجود دارد، اما در بین این روش ها OKR روز به روز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد مزایای روش OKR یکی از دلایل اصلی این جریان باشد. حتی برخی از بزرگترین شرکتهای Fortune 500 نیز این روش را در سالهای اخیر اتخاذ کرده اند. برای مثال بسیاری رمز موفقیت گوگل “Google” را هدف گذاری بر مبنای این روش می دانند.
OKR یا اهداف و نتایج کلیدی دقیقا چیست؟
اهداف و نتایج کلیدی (OKR) یک روش محبوب برای تعیین و پیگیری اهداف است. این مفهوم اولین بار در دهه ۱۹۷۰ توسط اندی گروو در اینتل توسعه یافت و اکنون به طور فزاینده ای محبوب شده است و نه تنها در شرکت های بزرگ مانند Google ، LinkedIn و Twitter بلکه در بسیاری از SME ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
از OKR ها می توان در هر شرکتی، با هر تیمی استفاده کرد و داشتن اهداف مشخص هیچ پیامد منفی ای ندارد. این روش به افراد کمک می کند تا بهره وری و تمرکز بیشتری داشته باشند.
جان دوئر، یکی از بنیان گذاران OKRs ، گفته است: “من به خاطر می آورم که هر ماه اولویت هایم را تعیین می کردم. همچنین برای من بسیار خوب بود که OKR های زیردستانم، OKR های مدیرم و OKR های همکارانم را ببینم. من به سرعت توانستم کار خود را مستقیماً با اهداف شرکت گره بزنم. من هر سه ماه یکبار OKR جدید نوشتم و از آن زمان این سیستم با من باقی مانده است. “
اهداف جاه طلبانه و نتایج کلیدی قابل اندازه گیری :
اگرچه OKR ها در هر سازمانی کمی متفاوت استفاده می شوند، اما شباهت های اساسی دارند. اهداف هر سه ماهه در سطح شخصی، تیمی و شرکتی تعیین می شوند و آنها باید مهمترین کارهایی را که یک شخص یا تیم باید انجام دهد خلاصه کنند.
هر هدف باید دارای سه تا پنج نتیجه کلیدی واضح و قابل اندازه گیری باشد. استفاده از روش اهداف SMART برای نتایج کلیدی معمول است. SMART مخفف کلمات “خاص(special)” ، “قابل اندازه گیری(measurable)” ، “قابل دستیابی(attainable)” ، “مرتبط(relevant)” و “محدود به زمان(time based)” است. به عنوان مثال، “فروش محصولات بیشتر” نتیجه کلیدی خوبی نیست. در عوض باید “فروش ۲۰ درصد بیشتر از سه ماهه گذشته محصولات در بازار ایران باشد.”
نتایج کلیدی باید ۱۰۰ درصد قابل اندازه گیری باشد و شما بتوانید با بررسی OKR ها، به راحتی ببینید که چقدر خوب هستید. نکته مهم درباره پیاده سازی این روش داشتن اطلاعات جامع درباره OKR است.
اهداف بزرگ گوگل :
این جان دوئر بود که در ابتدا OKR ها را در سال ۱۹۹۹ در گوگل معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این روش را به عنوان رمز موفقیت گوگل تعریف می کند.
در Google ، اهداف سه ماهه تا آنجا که ممکن است جاه طلبانه تعیین شده می شود تا مردم واقعاً به دنبال دست پیدا کردن به ستاره ها باشند. در عین حال، هر هدف به راحتی، نتایج کلیدی قابل اندازه گیری در مقیاس صفر تا ۱٫۰ را دارد.
این یک اعتقاد رایج است که اگر شما بتوانید ۱۰۰ درصد از تمام میزان OKR خود را در هر سه ماه بدست آورید ، هدف شما به اندازه کافی جاه طلبانه و عالی نیست. OKR ها باید ساختار داشته باشند. در Google ، هر فرد و تیم اهداف خاص خود را دارد که به اهداف سطح بالاتر (بخش) کمک می کند. این امر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید همه در یک جهت کار می کنند.
یک نکته کلیدی دیگر در مورد OKR ها باز بودن است. هر کسی در Google می تواند OKR های هرکسی را ببیند و بنابراین، همه می دانند دیگران روی چه چیزی کار می کنند و چگونه در راستای دستیابی به اهداف کلی سازمان فعالیت می کنند.
چگونه گوگل با OKR به نتایج عالی میرسد؟
هدف از نرم افزار OKR هدف سنج (امتحان آن رایگان است) این است که هر کسی را به رهبر بهتری تبدیل کند. چه برای اولین بار یک مدیر فصلی باشید و چه یک رهبر تیم، ما بهترین ابزارهای عملی و ثابت شده را برای مدیریت بهتر به شما ارائه می دهیم. هدف سنج باعث تولید و سودآوری بیشتر شرکت شما می شود. هدف سنج ابزار جادویی ما بر اساس عملکرد OKR است.
ما معتقدیم برای اینکه همه کارمندان شما به عنوان یک شرکت کار کنند، همه آنها باید یک درخت سلسله مراتبی داشته باشند که با اهداف و نتایج اصلی مطابقت داشته باشد. هرچه پیشرفت روزانه قابل مشاهده، شفاف و به روزتر باشد، بهتر است. فقط اگر تیم ها بهترین کار را برای کل شرکت انجام دهند و کارمندان بهترین کار را برای تیم براساس آن انجام دهند، موفقیت واقعی حاصل می شود.
به همین منظور مجموعه ابزار های مفیدی را تهیه کرده ایم و در اختیار شما عزیزان قرار میدهیم تا بتوانید به اهداف فردی و سازمانی از جمله هماهنگی همه ی کارکنان و بهرهوری بیشتر دست یابید. برای استفاده از سیستم هدفگذاری هدف سنج روی نرم افزار OKR کلیک کرده و ثبت نام نمایید.
بدون دیدگاه