KPI های بازاریابی

Marketing Ideas Share Research Planning Concept


KPI بازاریابی چیست؟

هر کسب کاری که بخواهد تلاش های بازاریابی خود را به طور دقیق ردیابی کند و نتایج کمپین های خود را ببینند، باید پاسخ این سوال را بداند. دانستن آنچه در بازاریابی کار می کند و اینکه چه چیزی در بازاریابی کار نمی کند. در اصطلاح این مفاهیم به عنوان شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی (KPI) شناخته می شود. KPI باید بخشی ضروری از استراتژی رشد کسب و کار شما باشد و تنها یک راه وجود دارد که بدانید آیا تلاش های بازاریابی شما نتیجه می دهد یا خیر و آن اندازه گیری KPI های بازاریابی کسب و کار شماست.

 

برای معرفی KPI از یک مثال استفاده میکنیم. فرض کنید قرار است شما با ماشین خود به سفر چند روزه ای بروید. اما خودروی شما نشانگر های مخصوص نشان دادن میزان بنزین و دور موتور را ندارد. به نظر شما با این شرایط چند درصد امکان دارد شما به راحتی به مقصد خود برسید؟

حتی اگر شما حس ششم و تجربه خوبی هم داشته باشید رسیدن به مقصد با این شرایط بسیار سخت خواهد بود. حال شرایط عکس این وضعیت را در نظر بگیرید یعنی نه تنها خودرو شما تمامی  نشانگرهای لازم را دارد بلکه جاده دارای شرایط بسیار مساعد است و شما برای رسیدن به مقصد خود از ابزاری مثل گوگل مپ استفاده می کنید. در این حالت حتی اگر اولین دفعه ای باشد که شما این مسیر را می روید به طور قطع به مقصد خود خواهید رسید. نشانگرهای بنزین و دور موتور، شرایط جاده و نقشه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) شما برای رانندگی هستند.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

 نوعی متغیر قابل اندازه گیری است، که نشان می دهد یک شرکت چه اندازه به اهداف کلیدی خود رسیده است. شاخصی که میزان موفقیت یک شرکت در رسیدن به اهداف خود را نشان می‌دهد. همچنین شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی همواره بخش مهمی از سیاستگذاری برای ارتباط با مشتریان بوده است. این شاخص برای اندازه گیری میزان رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق برگزاری کمپین ها و فعالیت‌های بازاریابی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا KPI بازاریابی مهم است؟

اما شناخت KPI به تنهایی به شما کمک نخواهد کرد و شما باید دلایل اهمیت آن را نیز بدانید. طبیعتا  بدون بررسی درست و دقیق کسب و کارتان نمی‌توانید بفهمید عملکرد شما تا چه اندازه موثر بوده است و یا در چه مواردی اشتباه کرده‌اید. ردیابی KPI‌های اشتباه، نتایج عملی و درستی را به همراه نخواهد داشت و باعث اتلاف وقت شما خواهد شد. به علت همین دلایل است که نیاز شما به بررسی شاخص کلیدی عملکرد بازاریابی، یک اصل مهم در بررسی‌ و استراتژی‌های شرکت است. استفاده از KPI در بازاریابی به شما کمک می کند تا به سولات زیر پاسخ دهید.

  • اهداف شما در بازاریابی چیست؟
  • چگونه به اهداف خود دست پیدا کنید؟
  • در صورتیکه به اهداف خود رسیدید آیا نتایج آن برای شما سودمند خواهد بود؟
  • چگونه در تلاش های بعدی به نتایج بهتری دست پیدا کنید؟

بدون استفاده از KPI  ایجاد کمپین های هدفمند بازاریابی و بررسی نتایج حاصل از آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود.

۳ شاخص کلیدی عملکرد برتر در بازاریابی

۱-ارزش طول عمر مشتری

CLV  یا Customer LifeTime Value به معنی ارزش طول عمر مشتری است که یکی از مهم‌ترین KPI های بازاریابی است. زیرا با کمک این شاخص می توان مقدار هزینه مالی مدنظر جهت جذب مشتری جدید را کنترل کرد. در واقع این شاخص نشان می دهد کسب وکار ما در متوسط طول عمر یک مشتری چه میزان درآمد می تواند کسب کند. به طور خلاصه سود خالص حاصل از تعامل با هر مشتری را برای کسب و کار شما محاسبه می کند. این معیار در بازاریابی زمانی که روش های مختلفی برای انجام این کار داریم بسیار مفید است و امکان مقایسه روش ها و انتخاب سودآور ترین روش  را به ما می دهد. “هر چه سرمایه ای که مشتریان وارد شرکت می کنند بیشتر باشد، ارزش این شاخص بیشتر است.

در بررسی‌های KPI  بازاریابی، هرچقدر CLV  بالاتر باشد در نهایت به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های بازاریابی ناکارآمد که در آن هزینه‌های بیشتری برای مشتری کردید و نتیجه‌ی مورد انتظار را نداشته است، شناسایی و حذف کنید.

.

۲-رشد فروش

رشد فروش، یک KPI بازاریابی ساده در عین حال کارآمد است که تحت تأثیر استراتژی کل سازمان قرار می گیرد. می دانیم که فعالیت های بازاریابی تأثیر قابل توجه ای در فروش دارند.در پایان روز بهترین راه برای قضاوت درباره موفقیت بازاریابی خود محاسبه رشد درآمد فروش است. شما می تونید با چندین نقطه داده ، روندها و پیش بینی ها، رشد کسب و کار خود را تعیین کنید. درآمد فروش کسب و کار خود با کارکنان خود نیز در میان بگذارید. این کار اغلب حس مالکیت را به نیروی کار شما القا می کند و این طرز فکر را ایجاد می کند که همه در یک قایق در حال حرکت به سمت اهداف نهایی یکسان هستند.

اینجا مقاله ای درباره ی KPIهای فروش بخوانید.

۳-نسبت بازدید کنندگان سایت به مشتریان

در اینجا منظور از مشتریان افرادی هستند که سایت یا مطالب ما را دیده اند و به عنوان کاربر در سایت ما ثبت نام کرده اند.

این شاخص کلیدی عملکرد بر روی افرادی که پس ازمشاهده سایت به مشتریان تبدیل می شوند تمرکز دارد. واضح است که هرچه تعداد مشتریان ما بیشتر باشد امکان فروش برای ما بیشتر خواهد بود. به کمک این شاخص می توان متوجه کیفیت سایت و بازدید کنندگان آن شد. در صورتیکه کسب و کار شما به وب سایت وابسته است دانستن این شاخص بسیار مفید خواهد بود. هدف این است که با حداقل هزینه این شاخص را تا آنجا که ممکن است افزایش دهید .

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوعات مرتبط به KPI درحوزه بازاریابی پرداختیم. در ابتدا با شاخص کلیدی عملکرد (KPI) و اهمیت آن و در ادامه با چند نمونه از شاخص‌های کلیدی عملکرد مهم آشنا شدیم. با ردیابی KPI های بازاریابی شما می توانید همه کارهایی که به عنوان یک متخصص بازاریابی انجام می دهید را بررسی کنید. به لطف ابزارهای بی شمار ردیابی که امروزه در دسترس است، فرصت بیشتری برای شفافیت در تلاش های بازاریابی خود نسبت به گذشته دارید. شکست های بازاریابی خود را بشناسید و آنها را برطرف کنید همچنین موفقیت های بازاریابی خود را بشناسید و آنها را با اعضا سازمان خود به اشتراک بگذارید.

نرم افزار OKR هدفسنج به شما کمک می کند شفافیت و هم سویی را برای رسیدن به اهداف  در کسب و کارتان اجرا کنید. این نرم افزار به سرعت شما را به اهدافتان نزدیک میکند. همچنین می‌توانید با استفاده از قسمت مخصوص KPI سایت، KPIهای خود را به آسانی مدیریت کنید. همین الان شروع کنید و با عضویت درسایت، محیط هدف گذاری و برنامه ریزی هدف سنج را امتحان کنید.

منابع:blog.hubspot.com

vtldesign.com

 

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است