OKR (اهداف و نتایج کلیدی) چیست؟


در این مقاله ، درباره اصول OKR صحبت خواهیم کرد تا شما را با روش OKR آشنا کنیم. اگر از قبل با OKR ها آشنا هستید ، احساس راحتی کنید و به مقاله بعدی بروید! خب ، OKR چیست؟ به زبان ساده ، OKR مخفف “اهداف و نتایج کلیدی” است. با جزئیات بیشتر می توان OKR را به عنوان یک روش دقیق تعیین هدف و ردیابی تعریف کرد که توسط اندی گرو اختراع شده و از سالهای ابتدایی شروع کار اینتل در آن استفاده می شود. اندی گرو مفهوم OKR را از آموزه های مدیریت پیتر دراکر بدست آورد.

چیستی OKR :

تعریف “OKR” “اهداف و نتایج کلیدی” است. OKR یک ابزار تعیین هدف مشترک است که توسط تیم ها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و بلند پروازانه با نتایج قابل اندازه گیری استفاده می شود. OKR ها نحوه پیگیری پیشرفت ، ایجاد همسویی در شرکت و تشویق تعامل پیرامون اهداف قابل اندازه گیری است.

خواه در مورد عملیات اداری ، مهندسی نرم افزار ، سازمان های غیرانتفاعی یا موارد دیگر صحبت کنید ، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت به همان شکل عمل می کنند. آنها همچنین می توانند برای اهداف شخصی کار کنند و حتی افراد می توانند از آنها برای انجام کارها در مکان هایی استفاده کنند که رهبری ارشد از آنها استفاده نمی کند.

تعریف اجزای OKR :

  • هدف (Objective) : یک هدف صرفاً همان چیزی است که باید محقق شود ، نه بیشتر و نه کمتر. اهداف توصیف کیفی به یادماندنی از آنچه میخواهید بدست آورید هستند. اهداف باید کوتاه ، الهام بخش و جذاب باشند. یک هدف باید تیم را برانگیزد و به چالش بکشد.
  • نتایج کلیدی (Key Results) : نتایج کلیدی مجموعه ای از معیارها است که پیشرفت شما به سمت هدف را اندازه گیری می کند. برای هر هدف ، باید مجموعه ای از ۲ تا ۵ نتیجه کلیدی داشته باشید. تمام نتایج کلیدی باید کمی و قابل اندازه گیری باشد. همانطور که ماریسا مایر ، معاون سابق Google ، گفت :

“اگر شماره ای نداشته باشد ، یک نتیجه کلیدی نیست.”

شما یا شرایط نتیجه اصلی را برآورده می کنید یا نمی کنید. هیچ منطقه خاکستری وجود ندارد ، هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد.

در پایان دوره تعیین شده ، به طور معمول یک چهارم (سه ماه) ، ما یک بررسی منظم انجام می دهیم و نتایج کلیدی را به صورت برآورده شده یا خیر درجه بندی می کنیم.

 

تفاوت عمده OKR با روش های سنتی برنامه ریزی :

بطور خلاصه تفاوت آنها اینگونه است که OKR ها مرتباً تنظیم ، ردیابی و ارزیابی می شوند و معمولاً به صورت فصلی اند. OKR یک روند ساده و سریع است که دیدگاه و خلاقیت هر تیم را درگیر میکند.

ایجاد همسویی در سازمان یکی از مزایای اصلی OKR است. هدف این است که اطمینان حاصل شود همه در یک مسیر با اولویت های مشخص و با ریتمی ثابت حرکت می کنند.

علاوه بر گوگل ، شرکت های دیگر از OKR استفاده می کنند ، از جمله Spotify ، Twitter ، LinkedIn و Airbnb.

اما سیستم OKR فقط مختص شرکت های دیجیتال نیست. Walmart ، Target ، Guardian ، Dun و Bradstreet و ING Bank نیز از OKR استفاده می کنند.

OKR یک چارچوب است ، اما همچنین یک فرایند یادگیری است که اغلب شامل یک تغییر اساسی در نحوه تفکر و اندازه گیری افراد در مورد کارهایی است که انجام می دهد ، دور شدن از تمرکز بر خروجی و به سمت تمرکز بر نتایج.

در نهایت ، OKR ها به مشاغل کمک می کنند تا اهدافی را تعیین کنند ، که اغلب بلندپروازانه است و سپس در دستیابی به نتایج در طول یک سه ماهه تجاری تمرکز می کنند.

به یک نرم افزار برنامه ریزی OKR آنلاین نیاز دارید که کار کردن با آن ساده هم باشد؟؟؟ همین الان امتحان کنید. امتحان کردن رایگان است!!! کافی است کلیک کنید.

منابع :

https://blog.weekdone.com

https://www.whatmatters.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *