روش اسکمپر

روش اسکمپر


روش اسکمپر چیست؟

تفکر خلاق و حل مسئله بخش‌های ضروری فرآیند طراحی برای تبدیل ایده‌ها به نوآوری و شکستن موانع در برابر خلاقیت است. یکی از روش های موفق مورد استفاده در تفکر خلاق، روش اسکمپر است. در حالی که تکنیک های مختلف تفکر خلاق و حل مسئله مانند طوفان فکری معکوس، مدل تفکر هورسون، شش کلاه تفکر انتقادی و بازی جدی لگو وجود دارد، روش اسکمپر یکی از ساده ترین و مستقیم ترین روش ها محسوب می شود. روش اسکمپر بسیار ساده بر این ایده استوار است که آنچه جدید است در واقع اصلاح چیزهای قدیمی موجود در اطراف ما است.

ایجاد ایده های جدید برای توسعه یک محصول یا خدمات یک مهارت کلیدی در تجارت است. این به شما کمک می کند تا نسبت به رقبا جلوتر باشید و مشتریان خود را راضی نگه دارید. اما، زمانی که بر روی یک محصول موجود تمرکز می‌کنید، معمولاً ارائه ایده‌های جدید دشوار است.

اینجاست که ابزاری مانند روش اسکمپر می تواند کمک کند. این تکنیک برای ایجاد ایده برای محصولات و خدمات جدید با تشویق شما به فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانید محصولات موجود را بهبود ببخشید مفید است.

در این مقاله، معنای SCAMPER را بررسی خواهیم کرد و نحوه استفاده از این تکنیک را نشان خواهیم داد.

روش اسکمپر برای طوفان فکری

ارائه ایده های جدید همیشه آسان نیست. گاهی اوقات، مغز انسان می تواند در جهت درستی که نوبت به خلاقیت به میان می آید، از سعی و خطا استفاده کند. روش اسکمپر می تواند به این امر کمک کند.

روش اسکمپر به افراد کمک می کند تا ایده هایی برای محصولات و خدمات جدید ایجاد کنند یا راه هایی برای بهبود و یا تغییر چیزها بیابند. پرسیدن سوال در مورد محصولات یا خدمات موجود، منجر به راه حل های خلاقانه می شود.

سوالات در جهت داشتن تفکر خلاق برای توسعه محصولات جدید و بهبود محصولات فعلی است.

بنابراین، کلمه scamper یک کلمه منظم نیست. هر الفبای scamper بیانگر یک اصطلاح دیگر است که سپس به یک یا چند مرحله اشاره دارد که باید برای ایجاد آن نوآوری لازم دنبال کنید.

اسکمپر مخفف کلمات زیر است:

اجزاء روش اسکمپر

  1. Substitute (جایگزین کردن)
  2. Combine (ترکیب کردن)
  3. Adapt(منطبق کردن)
  4. Modify(اصلاح کردن)
  5. Put to another use (کاربرد دیگر)
  6. Eliminate(حذف کردن)
  7. Reverse(معکوس کردن)

۱- جایگزین کردن:

همانطور که معلوم است این کلمه به معنای تغییر است، این اصطلاحات نیز شبیه کلمه تغییر هستند اما به برخی از ویژگی های محصول شما اشاره دارد. اینطور نیست که بلند شوید و برخی از ویژگی های محصول خود را تغییر دهید. استفاده از این امر مستلزم این است که مطمئن باشید که این برای محصول شما انقلابی ایجاد خواهد کرد. در اینجا چند فاکتور اصلی وجود دارد که باید هنگام استفاده از واژه جایگزین در محصول خود به دنبال آنها باشید.

چالش ها و مسائل:

اولین چیزی که باید در محصول خود به دنبال آن باشید این است که چه مشکلی وجود دارد. آیا چیزی وجود دارد که در محصول غیر ضروری است یا مردم چیزی را در مورد محصول من دوست ندارند. وقتی این موارد را شناسایی کردید، متوجه خواهید شد که چیزی وجود دارد که باعث می شود محصولات شما به قله ی پیشرفت خود دست پیدا کنند. در حالی که مشتاقانه منتظر اجرای هستید، باید مراقب عوامل زیر باشید.

حذف برخی از ویژگی ها نیز قیمت تمام شده این محصول را کاهش می دهد. اگر شخصی آن ویژگی را دوست داشته باشد، حذف آن باعث از دست دادن مشتری می شود.

الزامات:

جدا از مشکلاتی که ممکن است در یک محصول وجود داشته باشد، باید به دنبال الزامات محصول نیز باشید. گاهی اوقات مردم انتظارات بسیار بیشتری از یک محصول دارند و از دست دادن هر ویژگی کوچک به این معنی است که محصول شما آنطور که باید در بازار ترجیح داده نخواهد شد. بنابراین، فکر کردن به این موضوع می تواند به نوآوری ایده های جدید در نسخه های بهبود یافته محصول شما کمک کند.

۲- ترکیب کردن:

روش دیگر برای نوآوری در بازار با محصول خود استفاده از روش ترکیبی است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که ۲ محصول مختلف یا ویژگی های آنها را با هم ترکیب کرده و یک محصول جدید بسازید. از آنجایی که مردم در استفاده از این موارد سهولت زیادی خواهند دید، به راحتی می توان از آنها برای هدف قرار دادن مخاطبان بالقوه استفاده کرد.

یکی از بهترین مثال‌های این اصطلاح این است که سازندگان لوازم آشپزخانه، محصولات خود را ۵ در یک معرفی می‌کنند یعنی شما با داشتن این محصول می توانند کارهای مختلفی با آن انجام دهید یا یک مورد را می‌سازند که ویژگی‌های بسیاری از موارد دیگر را دارد. این به آن‌ها کمک می‌کند تا مخاطبان خوبی به دست آورند.

مثال دیگر شرکت‌هایی است که لپ تاب هایی ارائه می کنند که این امکان را دارند که به تبلت تبدیل شوند. مردم فکر می کنند که این کامپیوترها می توانند در صورت نیاز به عنوان یک تبلت ها عمل کنند. این ایده همچنین انقلابی عظیم در بازار لپ تاپ و تبلت ایجاد کرده است.

۳- منطبق کردن:

اگر به دنبال استفاده از روش اسکمپر برای ساخت محصولات خود هستید، این یکی از مهمترین بخش ها است. به دلیل اینکه این بخش باعث می شود به چیزهایی فکر کنید که باید با محصول خود تطبیق دهید تا مشکل را تغییر دهید و از شر مشکل خلاص شوید. این فقط در مورد خوب کردن محصول با ایده های شما نیست. این اصطلاح شامل بخش های زیر می شود:

ایده گرفتن از قسمت های موجود

گرفتن ایده های جدید از تاریخچه محصول شما.

ایده گرفتن از برخی محصولات دیگر

ایده گرفتن از محصولات رقبا.

در اینجا هدف اصلی دریافت ایده نیست، بلکه هدف اصلی اجرای آن ایده است تا محصول شما را با نیازهای مشتریان تطبیق دهد.

۴- اصلاح کنید:

گاهی اوقات یک محصول در بازار عالی پیش می رود، اما هنوز تغییراتی لازم است. این می تواند به دلیل بازخورد مشتری در مورد محصول شما یا ایده دیگری باشد. در روش اسکمپر وجود دارد که می توانید محصول خود را تغییر دهید.

ویژگی ها ارزش واقعی برای محصول شما هستند. اغلب اوقات شرکت ها به اضافه کردن ویژگی های جدید در محصولات خود ادامه می دهند، اما این باعث می شود قیمت ها بسیار بالا برود. اگر به دنبال اصلاح ویژگی های محصولات خود هستید. و میخواهید روش اسکمپر را پیاده سازی کنید. باید از خود بپرسید که آیا این ویژگی تفاوت چشمگیری در محصول شما ایجاد می کند یا خیر.

در هنگام پرسیدن این سوال باید تمام ویژگی های جدید و قدیمی را در نظر بگیرید و همچنین باید این نکته را در مورد حفظ و حذف آنها در نظر بگیرید.

شکل و چشم انداز:

جدا از ویژگی ها، یکی دیگر از مواردی که می توانید در محصول خود تغییر دهید، چشم انداز محصول شما در روش اسکمپر است. در اینجا باید فکر کنید که آیا می توانید دیدگاه را تغییر دهید و چگونه بر حضور محصول من در بازار تأثیر می گذارد. در روش اسکمپر  چند راه برای تغییر چشم انداز محصول شما وجود دارد.

نام، شکل، رنگ، فرم.

گاهی اوقات روش اسکمپر می تواند انقلابی در بازار در مورد محصول ایجاد کند. در حالی که به اصلاحات فکر می کنید، باید به ویژگی های جدید فکر کنید وگرنه اصلاحات جدید باعث افزایش عملکرد محصول شما می شود.

 

۵- کاربرد دیگر:

این یک راه عالی دیگر برای آوردن نوآوری به محصول شما است. در این مرحله روش اسکمپر، شما باید بررسی کنید که چگونه می توانید در  روش اسکمپر یکی از ویژگی های محصول خود را پیاده سازی کنید و از آن برای موارد دیگر نیز استفاده کنید. اگر نمونه ای از آن را از بازار تلفن همراه بگیریم، می بینیم که چگونه برخی از تولیدکنندگان شروع به استفاده از پورت شارژ گوشی خود به عنوان خروجی صدا کرده اند.

این امر باعث شد تا پورت به اشتراک گذاشته شود و در صورت خرابی پورت صدا از پورت شارژ گوشی استفاده شود و انقلابی را در بازار به ارمغان آورد که اکثر شرکت ها اکنون این روند را دنبال می کنند. در حالی که در حال بررسی این مرحله در مورد محصول خود هستید، باید به عوامل دیگری نیز توجه کنید که ممکن است بر محصول شما تأثیر بگذارند. برخی از آنها به شرح زیر است.

چگونه روش اسکمپر بر کاربران مختلف تأثیر خواهد گذاشت؟

آیا در روش اسکمپر کاربران جدید می توانند از این محصول استفاده کنند؟

چه نوع افرادی علاقه مند به استفاده از این محصول خواهند بود؟

۶-حذف کردن:

گاهی اوقات حذف برخی از قطعات یا ویژگی ها از یک محصول گزینه ای است که می تواند محصول شما را بهتر کند. در اینجا می توانید از خود بپرسید که چگونه می توانید با حذف یک ویژگی یا بخشی خاص، محصول خود را بهتر کنید. این بستگی زیادی به عملکرد آن قسمت و ویژگی دارد. به عنوان مثال، در گذشته خودروها بدون موتور تصور نمی شدند.

اما الان ماشین های زیادی داریم که موتور ندارند و با برق کار می کنند. در این مثال، قطعه حذف شده موتور بود و با پایین آوردن هزینه های رانندگی به طرز باورنکردنی، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد. هنگام کار باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

آیا این روی عملکرد تأثیر می گذارد؟

آیا روی هزینه تاثیر می گذارد؟

چگونه می توانم محصول را ساده تر کنم؟

۷-معکوس کردن:

گاهی اوقات راه حل یک مشکل خاص پیش روی شماست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که عملکرد چیزها را درک کنید و سپس منابعی را که در اختیار دارید، معکوس یا مرتب کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود برای رهایی از هرگونه مشکل یا اضافه شدن ویژگی های جدید، طوفان فکری موثری انجام دهید.

این بسیار مهم است که در نظر بگیرید این ترتیب جدید، تغییر ترتیب یا برعکس چگونه بر عملکرد محصول شما تأثیر می گذارد.

چگونه می توانید روش اسکمپر را به نفع محصول خود پیاده سازی کنید؟

برای اکثر مردم، به دلیل هر ویژگی در محصولشان، آوردن نوآوری به بازار کار آسانی نیست. و به این دلیل است که می توان از روش اسکمپر تفکر خلاق استفاده کرد. در اینجا نحوه پیاده سازی محصول خود آورده شده است.

اولین قدم این است که محصول یا محصولاتی را انتخاب کنید. که می خواهید در آن نوآوری ایجاد کنید و به این فکر کنید که می خواهید با آن چه کاری انجام دهید. اکنون باید در مورد محصول و ویژگی های آن با استفاده از هر ۷ جزء روش اسکمپر فکر کنید.

هر یک از اجزای روش اسکمپر به شما پاسخی می دهد. از این پاسخ ها، شما قادر خواهید بود یک راه حل مفید تری ایجاد کنید. که بتوانید آن را بر روی محصول خود پیاده سازی کنید.  بعد از اینکه کار با یک ویژگی تمام شد. می‌توانید کل فرآیند را روی همان محصول تکرار کنید. تا ایده‌های خلاقانه‌تری در مورد همان محصول به دست آورید.

 روش اسکمپر به طور خلاصه:

روش اسکمپر به شما کمک می کند تا با تشویق شما به پرسیدن هفت نوع سوال مختلف، ایده هایی را برای محصولات و خدمات جدید ایجاد کنید. که به شما کمک می کند بفهمید چگونه می توانید محصولات، خدمات، مشکلات و ایده های موجود را نوآوری و بهبود بخشید. SCAMPER مخفف کلمات: جایگزین کردن، ترکیب کردن، منطبق کردن، اصلاح کردن، به عنوان کاربرد دیگر، حذف کردن و معکوس کردن تشکیل شده است. روش اسکمپر یک تکنیک تفکر جانبی است که وضعیت موجود را به چالش می کشد. و به شما کمک می کند تا احتمالات جدید را کشف کنید.

منابع:

www.interaction-design.org

‫1/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است