KPI چیست؟

شاخص کلیدی عملکرد، مقادیری قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک شرکت چقدر به طور موثر در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار قرار دارد. سازمان ها برای ارزیابی موفقیت خود در دستیابی به اهداف، از KPI در چندین سطح استفاده می کنند. KPI سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب و کار متمرکز باشد، در حالی که KPI سطح پایین ممکن است روی فرآیندهای بخش هایی مانند فروش، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و سایر موارد تمرکز کند.

چه چیزی KPI را موثر می کند؟

غالباً، سازمان ها کورکورانه KPI های شناخته شده از صنایع دیگر را انتخاب میکنند و سپس تعجب می کنند که چرا این KPI در کسب و کار آن ها هیچ تغییر مثبتی را ایجاد نمی کند. یکی از مهم ترین جنبه های KPI که اغلب نادیده گرفته می شود نوع ارتباط است. از نظر توسعه استراتژی برای فرمول بندی KPI، تیم شما باید از اصول اولیه شروع کند و اهداف سازمانی شما را بشناسد، چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به آنها را درک کند. این باید یک فرایند تکراری باشد که شامل گرفتن بازخورد از تحلیلگران، روسای بخش ها و مدیران است. به مرور زمان، شما درک بهتری از اینکه کدام فرایندهای کسب و کار باید با داشبورد KPI اندازه گیری شوند و این اطلاعات با چه کسانی به اشتراک گذاشته شود، به دست خواهید آورد.

نحوه ی تعریف KPI

تعریف شاخص های کلیدی عملکرد می تواند کار مشکلی باشد. کلمه بسیار مهم در KPI “کلیدی” است زیرا هر KPI باید با یک معیار عملکرد به یک نتیجه کسب و کار خاص مرتبط باشد. KPI ها اغلب با معیارهای تجاری اشتباه گرفته می شوند، اما KPI ها باید با توجه به اهداف مهم یا اصلی کسب و کار تعریف شوند. هنگام تعریف KPI این مراحل را دنبال کنید:

  • نتیجه دلخواه شما چیست؟
  • چرا این نتیجه مهم است؟
  • چگونه می خواهید پیشرفت را بسنجید؟
  • چگونه می توانید بر نتیجه تأثیر بگذارید؟
  • چه کسی مسئول نتیجه ی کسب و کار است؟
  • چگونه خواهید فهمید که به نتیجه ی مطلوب خود رسیده اید؟
  • هر چند وقت یک بار پیشرفت را بررسی می کنید؟

مثال زیر به شما کمک می کند که به خوبی متوجه این مطلب شوید.

اگر هدف شما افزایش درآمد فروش در سال جاری می‌باشد شما قرار است آن را KPI رشد فروش خود بنامید. در اینجا چند مثال از نحوه تعریف KPI آورده شده است:

  • تا امسال ۲۰٪ درآمد فروش افزایش یابد.
  • دستیابی به این هدف باعث سودآوری تجارت می شود.
  • پیشرفت به منظور افزایش درآمد اندازه‌گیری می‌شود.
  • با استخدام کارکنان فروش جدید، با ارتقا مشتریان موجود برای خرید محصول بیشتر.
  • مدیر ارشد فروش مسئول این معیار است.
  • درآمد امسال ۲۰٪ افزایش یافته است.
  • به صورت ماهانه بررسی خواهد شد.

اگر واژه ی OKR به گوشتان خورده باشد، برایتان سوال پیش آمده که چه تفاوتی با KPI دارد. OKR و KPI بعضاً به عنوان مفاهیمی جایگزین در نظر گرفته می شوند که شرکت ها باید یکی از آنها را انتخاب کنند. در واقع، هر دو دیدگاه های مختلفی در مورد عملکرد و موفقیت یک شرکت ارائه می دهند. بنابراین ایجاد تعادل بین این دو دنیا تصویری کلی از عملکرد یک شرکت ایجاد می کند و امکان بهبود موثر را فراهم می کند. به همین دلیل شما نباید بین KPI و OKR یکی را انتخاب کنید، اما باید راهی برای ادغام آن ها و استفاده از هر دو مورد پیدا کنید. درک تفاوت بین OKR و KPI از مهم ترین مسائلی است که هر مدیری باید در مورد آن بداند.

چطور می توانیم کمکتان کنیم؟

تیم هدف سنج، متشکل از مجموعه ی مشاورین در زمینه ی هدف گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر شیوه نوین برنامه ریزی OKR است. شما می توانید همین الان رایگان از این نرم افزار استفاده کنید. کافی است کلیک کنید.

منبع:

www.klipfolio.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *