مدیریت از که آموختی؟ از مدیریت ایرانی


حتما شما در طول عمر خود حداقل یکبار کارتون به ادارات وسازمان های دولتی افتاده است. در بسیاری از تجربه هایی که افراد داشتند از بروکراسی های پیچیده و دوندگی های زیاد شکایت کرده اند. سال های زیادی است که ادارات و سازمان های ایرانی به چنین شیوه ای توسط مدیریت ایرانی اداره می شوند. مادراین مقاله میخواهیم این نوع مدیریت ایرانی رو نقد کنیم و جایگزین خوبی برای این نوع مدیریت ایرانی مطرح کنیم.

داستان آقای رستم

این آقا رستم قصه ی ما برای گرفتن وام ازدواج می خواهد اقدام کند و از او نجایی که همگان می دونید باید”هفت خان رستم را طی کند” وقتی که این آقا به بانک مراجعه می کند، بانک تعداد خیلی زیادی مدارک از اقا رستم میخواهد. این اقا باید چند ضامن بانکی و خیلی مدارک دیگه تهیه کند. به دلیل این نوع مدیریت ایرانی و  در کش و قوس کارهای بانکی است که نوه ی رستم به دنیا می آید!!!

مشکل مدیریت ایرانی از کجا بوجود آمده است؟

مشکل از جایی شروع شده است که سیستم مدیریت “بروکراسی” در ایران پیاده سازی شد. واژه ی بروکراسی نخستین بار در قرن هیجدهم توسط اقتصادان فرانسوی به نام “وینست دوگوزنی (Vinstand  Dogosini ) مطرح شد. اما در سال ۱۹۱۰ میلادی جامعه شناس آلمانی “مارکس وبر” موضوع و بحث بروکراسی را عنوان وتشریح کرد. بروکراسی در لغت به معنای حکومت و اداره کردن است.این کلمه در فارسی به معنای دیوانسالاری است در مفاهیم مختلف کاربرد دارد. بوروکراسی گاهی به معنی تشریفات زائد به کار میرود یعنی کاغذ بازی و مقررا ات اضافی , گاهی به معنی دستگاه اداری است. اما امروزه بوروکراسی اغلب به عنوان یک بیماری که سازمان های بزرگ بدان مبتلا هستند ادراک می شود. و کاغذبازی های بی حد و حصر را به ذهن متبادر می سازد. سال های طولانی است که این سیستم مدیریت تبدیل شده است به سیستم مدیریت ایرانی!!!

اصول کهنه ی مدیریت سازمان ها و ادارت:

حالا به این پرسش میرسیم که شرکت های بزرگ دنیا مانند Google،Microsoft و… چگونه سازمان خود را مدیریت می کنند. مدیران این سازمان ها دیگر اسم خودرا مدیر نمی گذارند ، بلکه رهبر این سازمان ها هستند. اغلب مدیران ایرانی همیشه دوست دارند تو اتاق بسته و پشت میز خودشون مدیریت ایرانی را اجرا کنند. آقای استیون جابز بنیانگذار شرکت اپل به این مدیران، مدیران آب پرتقال خور پشت میز نشین می گوید. یعنی اسم دیگر مدیریت ایرانی، مدیریت آب پرتقالی است. شرکت هایی که این تیپ مدیریت ایرانی داخل آن باشند هیچگاه پیشرفت نمی کند و به هدف هایشان نمی رسند و  نسبت به بقیه سازمان ها و ادرات عقب می ماند.

اصل۱)در مدیریت ایرانی مشتری یک بار اضافی است :

کلیه تصمیماتی که تمام شرکت های نوین دنیا می‌گیرند برخلاف مدیریت ایرانی مبتنی بر نیاز، انتظارات و خواسته مشتری است. این شرکت‌ها ابتدا خواسته‌های مشتری را شناسایی و سپس همه چیز را بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما در شرکت های ایرانی با مدیریت ایرانی، همه چیز براساس هیچ چیز برنامه ریزی می شود. شرکت های موفق در دنیا، تمام تصمیماتشان بر نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مشتری مبتنی است. در ارائه خدمات به مشتری و تجربه‌ای که مشتری با شرکت  دارد اصلا مهم نیست که بخش مهندسی، بخش تولید، بخش کنترل کیفیت و هر بخش دیگری از سازمان چه اعتقادی دارد. همه چیز با مشتری شروع می‌شود. این مشتری است که سطح ارزش و کیفیت را تعریف می‌کند. اما با گفتن این عبارت که همه چیز با مشتری شروع می‌شود مشکلی حل نمی‌شود. این عبارت صرفا یک شعار است.

اصل۲) در مدیریت ایرانی درها بسته است:

همه آن‌ها معتقدند که مدیریت واقعی بر خلاف مدیریت ایرانی، رو در رو و در صحنه اتفاق می‌افتد. یعنی سلسله مراتب سازمانی که در بخش‌های تولیدی وجود دارد در بخش خدمات معنی ندارد؛ چون همه مشکلات باید در خط مقدم حل شود.اما در مدیریت ایرانی مشکلات در پشت خط مقدم حل می شود. باید مطمئن شویم که عملکرد به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود. در حالی که در مدیریت ایرانی به عملکرد توجهی نمی شود. اصلا معنی ندارد که در سلسله مراتب‌های بالا پنهان شویم و با کلی تأخیر به ما خبر برسد که مشتری راضی نبوده است. مدیران شرکت ها معلم و واعظ دائمی هستند.

اگر می‌خواهیم مانند مدیریت ایرانی به اتاق خودمان برویم و در را ببندیم و با تأخیر همه چیز را دریافت کنیم، مطمئنا مشتریان، شرکت ما را ترک خواهند کرد و شکست خواهیم خورد. نتیجه این که در شرکت باید دائما در صحنه حضور داشته باشیم.

اصل۳)هویت بخشی در مدیریت ایرانی وجود خارجی ندارد:

مدیریت در شرکت های نوین جهانی بر خلاف مدیریت ایرانی به مشتری قدرت می‌دهند و اعتقاد دارند اگر بخشی از کار را به مشتری انتقال دهند مزایای بسیاری خواهد داشت.در مدیریت خارجی بر خلاف مدیریت ایرانی نگاهشان به مشتری به گونه‌ای است که مشتری باید بخشی از کار را بر عهده بگیرد. باید به مشتری چیزی شبیه، شبه کارمند و کمک تولید نگاه کرد.این شرکت ها به مشتری آنقدر اختیار می‌دهند که بخشی از کار را خود مشتری انجام دهد. یعنی دیدشان به مشتری مشارکتی است. این کار که بخشی از کار را به عهده مشتری بگذاریم و به او اختیار دهیم که خودش تصمیم بگیرد، مزایای زیادی برای ما دارد. اولین مزیت آن این است که هزینه‌های ما را کم می‌کند و برایمان راحتی به همراه دارد.

اصل۴) در مدیریت ایرانی کارمندان فقط کارگر هستند:

مدیریت در شرکت های نوین جهانی برخلاف مدیریت ایرانی کسانی را استخدام می‌کنند و به کسانی پاداش می‌دهند که می‌توانند روابط اثربخش با مشتری برقرار کنند. همان طور که قبلا هم تأکید کرده بودیم، همه چیز در ارتباطات است.

برای این که کارکنان بتوانند رابطه مثبتی با مشتریان برقرار کنند، اولا باید در برخورد با مشتری بسیار انعطاف‌پذیر باشند. تا زمانی که نگرش کارکنان ما نسبت به کار مثبت نباشد، یعنی رفتار مثبت نداشته باشند، امکان ندارد که بتوانند کاری کنند که مشتری از خدماتی که دریافت می‌کند لذت ببرد. بین نگرش کارکنان و نگرشی که مشتری نسبت به خدماتی که دریافت می‌کند دارد، همیشه همبستگی مثبتی وجود دارد. تجربیات متعددی در ایران نشان می‌دهد کسانی که در کسب و کار خیلی موفق شده‌اند، اکثرشان نگرشی مثبت داشته‌اند. یعنی می‌دانسته‌اند که به هدفشان می‌رسند و این یک عامل کلیدی است. نباید اهمیت آن را در کسب و کار خود کم تلقی کنیم.

اصل۵) در مدیریت ایرانی مشتری تکریم نمی شود:

شرکت های نوی جهانی با مشتری مانند مهمان برخورد می‌کنند.ولی سازمان ها با مدیریت ایرانی با مشتری مانند بار اضافی برخورد می کنند. وقتی مهمانی به خانه ما می‌آید سعی می‌کنیم بهترین نوع مهمان‌نوازی را در موردش انجام دهیم. در همه کشورهای دنیا، با مهمان خوب برخورد می‌کنند. وقتی کسی را به خانه خود دعوت می‌کنیم، مسلما وجودش خوشایند است. باید در مدیریت ایرانی هم جا بیندازیم که مشتری هم مهمان است. باید به جای مشتری عزیز بگوییم؛ مهمان عزیز.

کلام پایانی

همانطور که می دانید انسان ها مطابق عصر خود زندگی می کنند شاید یک زمانی داشتن تلفن همراه یک کالای لوکس حساب میشد و کمتر کسی تلفن همراه داشت اما امروزه داشتن آن الزامی است. ادارات و سازمان ها هم باید مطابق با عصر و دنیای خود پیش برند.  ونباید مانند مدیریت ایرانی ،مدیریت کنند. و به خاطر همین موضوع باید دانش خودرا بروز کنند. و همگام با شرکت های بزرگ دنیا پیش بروند.

 

ما در تیم هدف سنج به دنبال این هستیم که شمارا کمک کنیم به اهدافی که مدنظر دارید و برای آن تلاش میکنید، برسید. اگر آینده و حال شرکت شما اهمیت دارد می توانید همین الان از نرم افزار هدف سنج به صورت رایگان استفاده کنید و  ازمشاوره با تیم تخصصی هدف سنج بهره مند شوند.

نرم افزار مدیریت تیم

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است