مهارت های کلیدی در مدیریت تیم

مهارت های کلیدی در مدیریت تیم

مهارت های کلیدی در مدیریت تیم


اگر مدیریت تیم را حیاتی ترین بخش مدیریت بدانیم، اغراق آمیز نکرده ایم. زیرا افراد اگر احساس کنند که به رسمیت شناخته نمی شوند و یا به اندازه کافی مورد قدر دانی قرار نمیگیرند، به سراغ سازمان دیگری می روند. از این رو دانستن مهارت های کلیدی مدیریت تیم جهت از دست ندادن افراد کارا ضروری است.

کسب مهارت های کلیدی توسط مدیران، روحیه تیمی را تقویت خواهد کرد. علاوه بر کسب مهارت های کلیدی، دانستن راز های مدیریت تیم و نرم افزار های کاربردی بسیار کمک کننده است.

در ادامه به معرفی این مهارت ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی مهارت ها

همان طور که گفته شد، مدیریت تیم حیاتی است. یک مدیر تیم خوب منجر میشود که:

  • نقش ها و انتظارات اعضای تیم به طور کامل مشخص شود
  • تیم تحت مدیریت او به موفق ترین تیم بدل شود
  • تفکر انتقادی در تیم و سازمان جاری می شود
  • مهارت های ارتباطی در اعضا بهبود پیدا کند

حال که متوجه اثرات حضور یک مدیر با مهارت شدید؛ به معرفی مهارت ها می پردازیم.

ارتباطات

ارتباط موثر به معنای دانش فنی و برقراری ارتباط با اعضای تیم است. کسب این مهارت باعث میشود تا بهترین کارمندان را جذب کنید. هم چنین باعث می شود کارمندان عالی خود را نیز حفظ کنید.

با استفاده از نرم افزار هایی نظیر هدف سنج، میتوانید ارتباطات را بهبود بخشید. از مزیت های نرم افزار هدف سنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیست کامل وظایف
  • وجود سطوح مختلف دسترسی
  • امکان ارسال پیام و پاداش دهی به اعضا

تصمیم گیری

یکی دیگر از مهارت های کلیدی در مدیریت تیم، تصمیم گیری است. با رسیدن به سمت مدیریت، قدرت تصمیم گیری نیز افزایش می یابد. بدین صورت که نتیجه تصمیمات مدیر تیم، بر تیم، بودجه و کسب و کار اثر می گذارد. مهم ترین رکن تصمیم گیری های امروزی، داده ها ست. استفاده از داده ها به خصوص داده های بزرگ (big data) می تواند تاثیرات عمیقی را بر تصمیمات ما و نتیجه آن ها بگذارد.

استفاده از نرم افزار هدف سنج، تصمیم گیری را برای شما آسان می کند. قابلیت تعیین okr ها و kpi ها تجربه تصمیم گیری آسان با نتایج عالی را برای شما به ارمغان می آورد.

همکاری

همکاری، سومین مهارت از مهارت های کلیدی در مدیریت تیم است. همکاری به شما امکان استفاده از طیف وسیعی از نظرات و مهارت ها را می دهد. در آخر این مدیر تیم است که باید این آنها را برای رسیدن به نتایج بهتر ترکیب کند.

توجه شود که عدم وجود همکاری، اثرات منفی جبران ناپذیری را بر تیم خواهد داشت. نکته مهم دیگر این که در واقه مدیر تیم باید مدیریت همکاری را نیز بداند.

یادگیری و توسعه

احساس نیاز به ارتقای مهارت، تنها دلیل یادگیری در گذشته بود. در آن زمان شرکت ها فقط در زمان نیاز به ارتقای مهارت ها فکر می کردند.

اما امروزه کارکنان به طور مستمر نیاز به ارتقای مهارت هایشان دارند. در نتیجه این امر، یادگیری و توسعه از مهارت های کلیدی مدیریت تیم به شمار میرود. نرخ پایین نگهداشت کارکنان، در نتیجه این عامل است. در آخر باید گفت برای حفظ اعضای تیم، ارتقای مهارت با سرعت و کیفیت مطلوب ضروری است.

توجه به تنوع

امروزه در تیم ها افرد متنوع و متفاوتی یافت می شوند. افرادی با استعداد ها، جنسیت ها و قومیت های متفاوت. در نتیجه مهارت توجه یکسان به آنها از دیگر مهارت های کلیدی در مدیریت تیم است.

نبود این مهارت باعث از بین رفتن استعداد های تیم می شود. هم چنین نرخ نگهداشت کارکنان را نیز کاهش می دهد.

باز خورد

بازخورد، خود زیر مجموعه ارتباطات است. اما به دلیل اهمیت آن، یکی از مهارت های کلیدی مدیریت تیم در نظر گرفته می شود.

تیم هایی موفق اند که مرتبا از اعضا بازخورد دریافت کنند. ثبت بازخورد پیشرفت ها، عقب ماندگی های تیم را نشان می دهد. هم چنین رضایت کارمندان و چگونگی بهبود آن را نیز مشخص می نماید.

توجه شود که وجود روش ثابتی برای ثبت بازخورد، موثر تر از وجود روش های متفاوت است.

تعیین حدود

از مهارت های کلیدی در مدیریت تیم، تعیین حدود است که به محیط کاری رسمیت می بخشد. یعنی اگرچه لازم است تا تیم محیطی دوستانه داشته باشد، اما تعیین حدود نیز نیز واجب است. تعیین حدود سبب می شود تا اطمینان کافی از انجام مطلوب وظایف داشته باشید. هم چنین مشخص می کند که در برابر بی مسئولیتی، اقدامات انظباطی را انجام خواهید داد.

درستی و صداقت

از مهارت های کلیدی در مدیریت تیم می توان به درستی و صداقت اشاره کرد. این مهارت ارزش اجتماعی تیم و شرکت شما را نشانه رفته است. داشتن صداقت فقط باعث جلب مشتری نمی شود. بلکه باعث می شود تا افراد توانمند جویای کار نیز به شما علاقه مند شوند. در نتیجه افراد توانمند وارد تیم شده و سطح آن را ارتقا می دهند.

رهبری

رهبری یک تیم عامل مهمی است که معمولا دیده نمی شود. بدین معنا که اغلب شرکت ها تنها ادعای توجه به این مهم را دارند. باید این چنین گفت که اغلب آن ها آموزشی ارائه نمی دهند. و حتی با وجود آموزش، بخشی از مدیران آن را فرا نمی گیرند. در نتیجه توجه مدیران و آموزش مناسب این مهارت می تواند گام موثری باشد.

کلام آخر

کلام آخر این که با کمک تیم هدف سنج، مهارت های کلیدی در مدیریت تیم را به سادگی کسب کنید. همان طور که در متن اشاره شد، نرم افزار هدف سنج در این مسیر کمک شایانی را به شما عرضه میکند هم چنین مقالات تهیه شده در سایت هدف سنج اطلاعات و مهارت های شما را به روز خواهد کرد. تیم پشتیبان هدف سنج نیز همیشه آماده خدمت رسانی به شماست.

منبع

https://www.zoomshift.com/

https://www.indeed.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است