چک لیست OKR: آیا شرکت شما آماده استفاده از OKR است؟

چک لیست OKR ، آیا شرکت شما آماده ی OKR است ؟

قبل از اجرای OKR، مهم است درک کنیم که گاهی اوقات نیازمند تغییر روش کار کل سازمان هستیم. برای موفقیت در چارچوب مدیریت هدف، معیارهایی وجود دارد که شرکت شما باید آنها را برآورده کند. اگر می توانید به هفت سوال چک لیست OKR زیر با “بله” پاسخ دهید، آماده هستید که سفر OKR خود را آغاز کنید.

چک لیست OKR: پاسخ شما به این ۷ پرسش چیست؟

یک: بلند پرواز هستید؟

OKR به شرکت ها کمک می کند تا اهداف خود را محقق کنند. آیا می خواهید دیجیتالی شوید و یک تغییر نوآورانه ایجاد کنید یا می خواهید رشد درآمد خود را تسریع کنید؟ OKR به افراد سازمان شما کمک می کند تا به طور مؤثری بر کارها تمرکز کنند تا به اهداف بلندپروازانه تان برسید.

اگرچه چارچوب OKR ساده به نظر می رسد. اما شما نباید تلاش برای شروع و حفظ یک برنامه موفق OKR را دست کم بگیرید. بخش اساسی چک لیست OKR، سنجش میزان بلندپروازی شماست. اگر اهداف بزرگ و بلندپروازانه‌ای در سر داشته باشید، این شیوه نوین برنامه ریزی نتیجه می دهد. اما اگر تنها کاری که می خواهید انجام دهید حفظ وضع موجود یا ایجاد تغییرات کوچک و تکراری است ممکن است اجرای OKR اصلا برای شما مناسب نباشد.

دو: آیا OKR توسط رهبری پشتیبانی میشود؟

برای موفقیت بسیار مهم است که رهبر سازمان درگیر فعالیت شود و فعالانه OKR را در سازمان ارتقا دهد. OKR برای موفقیت به اهداف شرکت نیاز دارد و رهبری وظیفه تعیین آنها را بر عهده دارد. برای ارائه خدمات گسترده در سطح شرکت، پشتیبانی مدیران عالی شرکت از OKR به این برنامه اعتبار می دهد.

سه: شرکت شما هدف مشخصی دارد؟

قبل از شروع کار با OKR، دلیل وجودی شرکت خود را صریح و واضح بیان کنید در مرحلۀ سوم از چک لیست OKR باید مشخص کنید چرا سازمان شما ایجاد شده است؟ اگر ماموریت شرکت خود را با آنچه در آینده (چشم انداز) می خواهید به آن تبدیل شوید ترکیب کنید، به هدف نهایی خود می رسید.

چهار: آیا مشتاقید برای برنامه OKR زمان و تلاش بسیاری را صرف کنید؟

اگر شرکتی از OKR ارزش کسب نمی کند، به احتمال زیاد به دلیل نداشتن تعهد در صرف زمان و منابع کافی است. OKR یک فرآیند یادگیری و تکرار است و ممکن است یک سال طول بکشد تا شرکت شما بطور کامل نتایج OKR را ببیند. اجرای OKR بدون تعهد به آن برای حداقل یک سال مانند این است که کشاورز بذرهای خود را در بهار بکارد و منصرف شود زیرا در تابستان نمی تواند محصولات خود را برداشت کند. با صبر و استقامت، هنگامی که زمان رسیدن بذرها فرا رسید، ثمرات حاصل از آن در پاییز حاصل میشود.

پنج: می توانید شخصی را برای مدیریت برنامه OKR خود معرفی کنید؟

شروع و حفظ یک برنامه OKR از همه افراد درگیر، زمان و تلاش می خواهد. هر فرآیند جدیدی نیاز دارد تا مردم از آن مراقبت کنند. همانطور که چارچوب توسعه نرم افزار Scrum به یک Scrum Master نیاز دارد، OKR نیز توسط یک سفیر OKR تسهیل می شود. این شخص در مورد کمک به مردم در درک و کار موفقیت آمیز با OKR ها، اطمینان از ایجاد رهبری و گروه ها (به عنوان مثال، بخش ها و تیم ها) به موقع ساختن OKR های خود و همچنین اطمینان از پیشرفت و به روزرسانی مرتباً، پاسخگو خواهد بود.

شش: آیا شرکت شما و تیم هایتان KPI را ردیابی می کنند؟

شما نمی توانید برای شرکت و گروه های خود هدف تعیین کنید، مگر اینکه روند خوبی برای ردیابی معیارها داشته باشید. بدون اندازه گیری معیارهای اصلی کسب و کار یا عملکرد، تنظیم نتایج کلیدی و اندازه گیری نحوه حرکت نتایج کلیدی شما، نسبت به یک معیار، بسیار دشوار است.

یک نتیجه مثبت OKR این است که شما را مجبور می کند به چگونگی اندازه گیری موفقیت فکر کنید. این بدان معناست که معمولاً برای دستیابی به اهداف خود باید معیارهای جدیدی برای ردیابی یا روشهای جدیدی برای اندازه گیری معیارهای موجود پیدا کنید. چگونه KPI مرتبط با اهداف کسب و کارمان را مشخص کنیم را اینجا بخوانید.

تفاوت OKR ها و KPI ها را اینجا بخوانید.

هفت: آیا شفافیت چیزی است که برای آن آماده باشید؟

بسیاری از رهبران می گویند خواهان شفافیت بیشتر در سازمان های خود هستند. اما برخی از آنها نمی دانند که شفافیت در واقع به چه معناست. آیا حاضرید KPI های خود را مانند درآمد یا سهم بازار با کل سازمان خود به اشتراک بگذارید؟ برای اینکه تمام اعضا در جهت مشترکی به سمت هدف قدم بردارند، یک کار باید کرد. تنها راه این است که همۀ KPIها را در دسترس افراد قرار دهید. برای بسیاری از شرکت ها، این یک تغییر بزرگ فرهنگی است. بااینکه تعجب‌برانگیز است باید بدانید اگر کارمندان بینش بیشتری در مورد سازمان بدست بیاورند، اتفاق‌های خوبی می‌افتد. این بینش ها در دستیابی به اهداف بسیار سازنده و مؤثرند. اگر نتوانید از خان هفتم چک لیست OKR این مسیر رد شوید، OKR شما به اندازۀ کافی بازدهی نخواهد داشت.

مسیرِ چک لیست OKR اینجاست:

چک لیست OKR

چک لیست OKR را چک کنید و اگر سازمانتان را آماده ی  اجرای OKR دیدید، برای استفاده رایگان از نرم افزار هدف سنج  کلیک کنید.   

‫5/5 ‫(2 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است