آیا OKR برای شرکتهای کوچک بهترین است؟

داستان گوگل:

تصور می کنیم در سال ۲۰۰۰ میلادی هستیم. شما صاحب کسب وکار کوچک گوگل با ۹ کارمند در ایالت کالفرنیا هستید.شما قصد دارید شرکت خود را گسترش داده و سرمایه گذاران را به همکاری با خود ترغیب کنید. احتمالا با این سوال مواجه می‌شود که OKR برای شرکتهای کوچک هم مقید است یا خیر؟ در این زمان ۲۵ میلیون دلار توسط سرمایه گذاران به شرکت شما تزریق می شود. اما همچنان جلسات را دور میز پینگ پنگ برگزار می کنند.در واقع شما تصور روشنی از اهدافتان ندارید و مسیر تبدیل شدن به غول موتور جست و جوی دنیا را  در خواب مرور می کنید.

داستانی که برایتان نقل شد واقعیت دارد. شرکت گوگل توانست با استفاده از مدیریت هدف به روش OKR   اهداف خود را ترسیم کند. همچنان مسیر رسیدن به اهداف مورد نظر خود را برای تک تک کارمندان مشخص نماید. در نتیجه افراد قدم به قدم برای رسیدن به جایگاه برتر تلاش کنند.

اما چرا OKR برای شرکتهای کوچک مفید است؟

این مدل قدرتمند گذشته از اینکه می تواند شرکت کوچک شما را به قله های موفقیت برساند. در زندگی شخصی شما نیز توانایی انجام این کار را دارد.

می توان از این مدل برای کمک به پیشرفت شرکت ها صرف نظر از اندازه آنها استفاده کرد. در واقع، تفاوتی ندارد که شرکت شما فقط شامل شما باشد که در تلاش برای رسیدن به هدف هایتان هستید، یا مالک ۵۰۰ شرکت باشید که می خواهید با قدرت پا به دهه جدید بگذارید، در هرحال OKR می تواند به شما کمک کند.

شرکت هایی مانند Google ،  Netflix و Adobe همگی از OKR استفاده می‌کنند. دلیل این امر این است که اهداف و نتایج کلیدی روشی قدرتمند برای بیان اهداف هر شرکت هستند.

OKR می تواند به ایجاد یک مأموریت جدید، چشم انداز کامل و به بهبود مشارکت کارکنان کمک کند. اولویت های مشخص و واضح یک کسب و کار معین را به نمایش بگذارد. دلایل عمده این که چرا اینگونه هست صرفاً “F.A.C.T.S.” هستند.

این همان چیزی است که جان دوئر ، یکی از اولین دنبال کنندگان OKR ، به آن معتقد است. وقتی صحبت از OKR می شود، F.A.C.T.S. به معنی تمرکز(focus)، هم ترازی(alignment)، تعهد(commitment)، پیگیریی (tracking) و کشش(stretching) است.(داخل تصویر به اختصار توضیح داده شده است)

مزایای OKR

اجازه دهید معنی این پنج کلمه را بیان کنیم.OKR ها صرف نظر از اندازه ای که شرکت هم اکنون دارد و اینکه می خواهید در نهایت از چه اندازه برخوردار باشد. چگونه می توانند به شرکت شخص کمک کنند!

تمرکز (focus)

متمرکز شدن تلاش های سازمانی ، از مزایای اصلی استفاده از روش OKR است. به این علت که این روش شرکت شما را ملزم به تعیین تعداد محدودی از اهداف و معیارهای کلیدی می کند. پس همه ی کارمندان درگیر رسیدن به اهداف می شوند.

در این مدل تعداد ماموریت ها و اهداف نباید بیشتر از هفت مورد باشد به این علت که بتوان به اندازه کافی روی آنها متمرکز شد.

هم ترازی (alignment)

با تعیین اهداف، استفاده از روش OKR شروع می شود.در واقع الان همه ی افراد از بالا به پایین و پایین به بالا می دانند به کجا قرار است برسیم . پس افراد برای رسیدن به اهداف به خط می شوند.و این قدم بزرگی برای رسیدن به اهداف است.

تعهد(commitment)

بعد از اینکه توانستید روی کارهایی که باید انجام شود تمرکز کنید و کل تیم خود را برای رسیدن به این اهداف تراز کنید ، گام بعدی تعهد است. در واقع، تعهد بستر اصلی OKR ها است. تعهد و اعتقاد به این که هر آنچه در جهت پیشرفت شرکت توافق شده است، محقق خواهد شد. پیگیری تعهدات در سراسر OKR به طور شفاف انجام می شود.

از هر یک از اعضای تیم انتظار می رود که سیگنالهای کاملاً واضحی را برای همه افرادی که در حال دستیابی به OKR خود هستند ایجاد کند.

روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. از طریق استفاده از برنامه های آنلاین خاص که برای ایجاد و پیگیری آنها ایجاد شده و یا استفاده از یک Google Sheet ساده.در نهایت، این تعهد به همه اعضای هیئت مدیره اجازه می دهد پیگیری کنند که در کجای نتایج اصلی خود قرار دارند و کاری که انجام می دهند به چه میزان آنها را به اهدافشان می رساند.

پیگیری(tracking)

پیگیری OKR های شرکت شما از خروجی تا نتیجه نهایی است. هر OKR باید به راحتی قابل پیگیری و تشخیص باشد. به یاد داشته باشید، OKR ها به پیگیری روزانه نیاز ندارند، اما برای جلوگیری از لغزش و همچنین برای جلوگیری از دست دادن دنباله کارهایی که انجام می دهند و دلیل انجام آنها، پیگیری هفتگی واقعاً ضروری هستند.

داشتن این نقاط مهم و مرجع که می توانید OKR های فعلی خود را درجه بندی کنید، چاشنی مخفی دستیابی به یک هدف بلند مدت در مراحل قبلی است.

کشش(stretching)

سرانجام، کشش چیزی است که قابل اندازه گیری نیست. چون مربوط به وضعیت روحی کارکنان است که می تواند به تشویق تجارت کسب و کار ها و کسانی که آنها را اداره می کنند کمک کند. تفکر به تنظیم اهداف بزرگ و نتایج کلیدی که برای کمک به شما در دستیابی به آن اهداف است، باعث ایجاد یک تصویر کلی در سازمان می شود. در نهایت، آنها می توانند سازمان ها را برای تلاش بیشتر، موفقیت بیشتر و همین طور ارتباط از پایین به بالا بهبود دهند.

OKR ها برای کمک به یک شرکت در شناسایی و دستیابی به اهداف بزرگ هستند. همچنین می توانند در نهایت منجر به تغییر پارادایم اساسی در شرکت شوند. تا به آن کمک کند تا به آینده نگاه کند و تصمیم بگیرد که می خواهد چه نوع شرکتی باشد.

به این دلایل می‌توان گفت OKR برای کسب و کارهای کوچک کارآمد است.

نتیجه

همانطور که می بینید، جنبه های OKR واقعاً شگفت انگیز و خلاقانه هستند. شرکت ها بدون در نظر گرفتن اندازه آنها، از OKR برای شرکتهای کوچک هم استفاده کرد. از یک شرکت محلی که به سادگی می خواهد درآمد سه ماهه خود را بهبود بخشد گرفته تا یک شرکت متوسط ​​که می خواهد خدمات مشتری خود را بهبود بخشد. یا یک شرکت جهانی که به دنبال تسلط بر یک بازار جدید در جهان است، این روش می تواند به آنها در دستیابی به این اهداف کمک کنند.

اگر صاحب کسب و کار هستید، احتمال اینکه اکنون تفکر بسیار بهتری در مورد اینکه چرا و چگونه OKR ها می توانند به شرکت های مانند شما کمک کنند، زیاد است. اکنون ، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که شروع به کار با تیم خود برای تعیین اهداف اصلی شرکت خود و شناسایی نتایج کلیدی کنید که می تواند به شما کمک کند مسیر خود را برای رسیدن به این اهداف اندازه بگیرید.

نرم افزار OKR هدف سنج به شما کمک می‌کند تا فرایندهای پیاده سازی OKR را به خوبی پیاده سازی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا بتوانید افراد تیم را به خوبی رصد کرده و عملکرد و میزان پیشرفتشان را بسنجید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است