چگونه OKR و Scrum با هم کار می‌کنند؟

OKR و Scrum

Scrum یک چارچوب و فرایند مدیریت پروژه برای تکمیل پروژه‌های پیچیده است که در ابتدا برای پروژه‌های توسعه‌ی نرم افزار طراحی شده‌بود اما بطور کلی برای هر نوع کار پیچیده و ابتکاری کاربرد دارد. فریمورک OKR چارچوبی برای هدفگذاری استراتژیک و دستیابی به نتایج مورد نظر در یک کسب و کار است.

OKRها روشی آسان به منظور ایجاد ساختار برای سازمان، تیم یا اعضای تیم شما هستند.

OKRها به مدیریت اهداف و نتایج مرتبط هستند و اغلب در خارج از شرکت شما اتفاق می‌افتند. برای مثال، فروش محصول، تعداد نصب‌ها یا تعداد اشتراک مطالب در وبلاگ ما.از طرفی دیگر، Scrum در داخل شرکت شما اتفاق می‌افتد و روی ویژگی‌های مسیر متمرکز است. در واقع برای اقداماتی است که ما برای افزایش فروش تولیدات‌مان٬ تعداد دانلودها و… انجام می‌دهیم. OKR و Scrum از طریق نحوه کار و ویژگی‌ها به نوعی مکمل یکدیگر هستند. چارچوب موجود در OKR، بعضی از ویژگیهای Scrum را عملی می‌کند.

OKR بر کلیت‌ها تمرکز دارد و تصویر کلی را برای ما به نمایش می‌گذارد در حالی که Scrum بر مدیریت جزئی متمرکز است

OKR معمولا در بازه‌های زمانی سه ماهه تعیین شده و با توجه به اهداف و سیاست‌های شرکت ایجاد می‌شود اما Scrum با کارهای روزمره سروکار دارد که به ما کمک می‌کند تا به اهداف موردنظر نزدیک شویم. استفاده از OKRها برای تکمیل Scrum به ما کمک میکند تا تصمیم بگیریم که چه ویژگی‌هایی را توسعه دهیم. با اولویت بندی اهداف‌مان، درواقع فقط آنها را تعیین کرده‌ایم، اما به کمک OKR می‌‌توانیم ملاک‌های عینی و واقعی در اختیار بگیریم. هنری مینزبرگ میگوید: همه مخالف مدیریت ذره بینی هستند اما مدیریت کلی به معنای آن است که شما در تصویر کلی کاری می‌کنید اما جزئیات را نمی‌دانید.

OKR سبب استقلال اعضای تیم می‌شود

فرایندهای Scrum استقلال اعضا را محدود می‌کند زیرا تمرکز آن بر اجرای عملکردی تیمی است که مورد نظر مشتری باشد. هنگامی که OKR در کنار Scrum اجرا می‌شود، اهداف کلیدی به معنای دستیابی به ویژگی‌های موردنظر مشتری است. زمانی که طرز فکر خود را تغییر دهیم و اهدافمان را از” تحویل ویژگی‌های مورد نظر کاربر” به ” دستیابی به نتایج کلیدی که مورد نظر کاربر یا مدیر است” تغییر دهیم، اعضای تیم می‌توانند با تکیه بر اختیارات خود به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند اما در تلاش برای دستیابی به اهداف موردنظر دیگران این‌گونه نیست.

موفقیت چگونه تعریف می‌شود؟

اکثر پروژه‌های Scrum بصورت کمی ‌اندازه‌گیری می‌شوند اما برای موفقیت یک پروژه Scrum، باید کیفیت را نیز در نظر گرفت.

▪ OKRها نه تنها بر خروجی، بلکه بر نتایج و به ویژه بر نتایج کسب و کار تمرکز دارند.

معرفی OKRها و Scrum board :

در تیم‌هایی که هم‌زمان از OKR وScrum استفاده شده‌است ، سعی شده مزایای OKR و Scrum به روشی عملی ترکیب شود. برای داشتن وظایف فوری، از یک صفحه Scrum فیزیکی استفاده می‌‌شود و اهداف و نتایج کلیدی برای هدف اصلی فعلی اضافه شده تا مطمئن شویم تصویر کلی همواره روبروی ما است.

OKR و Scrum

۱)هدف اسپرینت(Objective sprint): این هدف برای یک دوره بین دو هفته تا سه ماه تنظیم شدهاست.

۲)نتایج کلیدی(Key results): مهمترین معیارهایی هستند که ما برای رسیدن به هدف موردنظر به دنبال دستیابی به آنها هستیم. ما آنها را در رآس قرار می‌دهیم و اطمینان حاصل میکنیم که هر جلسه را با یادآوری آنها شروع می‌کنیم. معمولا بعد از یک هفته آنها توی ذهن اعضای تیم حک می‌شود.

۳)بکلاگ(Backlog) وظایف: فعالیت‌هایی که میدانیم باید آنها را تکمیل کنیم. هر وظیفه متعلق به یکی از نتایج کلیدی است. آنها می‌توانند برای کامل شدن از یک تا چند روز یا یک هفته طول بکشد.

۴)کار در حال انجام(W.I.P): وقتی فعالیت روی یک وظیفه را آغاز کردیم، آن را در این قسمت قرار می‌دهیم. این به ما کمک می‌کند تا هم‌زمان روی چند فعالیت تمرکز کنیم.

۵)انجام شده(Done): در این قسمت همه کارهای انجام شده را قرار می‌دهیم.

۶)اضافه(Extra): در این قسمت همه اطلاعات اضافی مانند رویدادها، علامت‌های سوال و… را برای همه اضافه می‌کنیم.

نمونه‌ای از هدف و نتایج کلیدی در یک اسپرینت برای یک تیم توسعه

هدف: توصیه برای صلاح زیرساخت‌ها تا پایان ماه و نظارت بر آن

نتایج کلیدی:

الف) تا پانزدهم آگوست در مورد هشدار بر زیرساخت‌ها و نظارت بر آن، تحلیلی موشکافانه انجام دهید.

ب) خدماتی که تا سی درصد از ترافیک سایت را به خود اختصاص داده‌اند تا پانزدهم سپتامبر مشخص کنید.

پ) برای خدمات بیشتر از سی درصد، پنج توصیه جدید تا بیستم اکتبر ارائه کنید.

در مرحله بعد، وظایف و تاکتیکهای لازم برای دستیابی به این نتایج را شناسایی می‌کنیم. مانند Scrum، هر نتیجه کلیدی مالکی دارد که مسئولیت دستیابی به اهداف را برعهده دارد. البته اگر هدف در بین اعضای تیم مشترک باشد می‌توانید مسئول دیگری را اضافه کنید.

در پایان ضمن آرزوی موفقیت، توصیه می‌کنیم شما هم برای افزایش میزان موفقیت در برنامه‌های مدیریتی‌تان، به اجرای هم‌زمان OKR و Scrum فکر کنید!

تیم هدفسنج با ارائه نرم افزار OKR به شما کمک می‌کند تا به آسانی OKR را پیاده سازی کنید و به شیوه نوین چابکی خود را حفظ کنید


https://panel.hadafsanj.ir/register

منبع:

/www.todaysoftmag.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است