آیا OKR برای کسب و کارهای کوچک هم مفید است؟

OKR-برای-کسب-و-کارهای-کوچک

فریمورک OKR (اهداف و نتایج کلیدی) در میان شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی شناخته شده است و توسط بسیاری از آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است افراد اینگونه فکر ‌کنندکه استفاده از OKR برای شرکت‌های بزرگ، معمول‌تر و آسان‌تر از استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک است. اما در واقع اینطور نیست و هیچ ترجیحی در مورد استفاده از OKR نیست. با این حال سوال مهم اینجاست که آیا OKR برای کسب و کارهای کوچک تا به اندازه کافی مفید است؟ و یا انجام آن صرفا به شرکت‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود؟

جان دوئر، مبدع روش OKR، نظر دیگری دارد: « کسب و کارهای کوچک جاییست که افراد نیاز بیشتری دارند تا در مسیر درست همسو باشند در نتیجه OKR روشی برای بقای آن‌ها است.» گوگل هم زمانی OKR ها را مورد استفاده قرار داده که شرکتی نوپا و در حال رشد بوده، اگرچه الان به شرکتی بزرگ تبدیل شده است.

این فرض که مدیران شرکت‌های کوچک از همه مسائل مطلع هستند، یک فرض غیر واقعی است. باید به این نکته توجه کرد که ۲۰ درصد از آن‌ها در سال اول، ۳۰ درصد در سال دوم و ۵۰ درصد بعد از پنج سال شکست می‌خورند. و طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده، بیش از ۸۰ درصد از صاحبان کسب و کارهای کوچک اعتراف می‌کنند که اهداف شرکت خود را پیگیری نمی‌کنند. از طرف دیگر، ۷۰ درصد کارمندان این کسب و کارها به این دلیل، شرکت را ترک می‌کنند و به دنبال شغلی با پیشرفت بهتر می‌روند.

اما OKR چیست؟

OKR به معنی اهداف و نتایج کلیدی است. در OKR ابتدا اهداف سه ماهه را مشخص می‌کنیم. سپس چگونگی رسیدن به آن اهداف را با ۳ تا ۵ نتیجه کلیدی بیان می‌کنیم.

آیا OKR برای کسب و کارهای کوچک قابل استفاده است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه پاسخ دهیم، باید بگوییم بله. OKR میتواند تاثیر زیادی بر نتایج استارتاپ یا شرکت کوچک شما داشته باشد. به چند دلیل:

باعث افزایش انگیزه می‌شود.

OKRها اعضای تیم را به سمت هدف متحد می‌کنند. اهداف سطح بالا در جهت چشم انداز و مطابق ماموریت شرکت تعریف می‌شوند. در حالت ایده‌آل، اهداف سطح بالا باعث تقویت ارزش‌ها می‌شوند.

ارتباط و شفافیت قوی ایجاد می‌کنند.

نکته مهم برای اجرای موفقیت آمیز OKR همسویی اهداف با سازمان شماست. ایجاد کانال‌های ارتباطی از بالا به پایین و از پایین به بالا از کارهای مهمی است که OKR انجام می‌دهد. شاید به نظر بیاید که برای یک کسب و کار کوچک که از ۱۰ تا ۵۰ نفر در آن مشغول هستند، ایجاد این راه‌های ارتباطی بدون OKR هم کار آسانی باشد؛ اما حفظ ارتباطات سریع و شفاف از چالش‌های کسب و کار های کوچک و در حال رشد است.

سرعت رشد را افزایش می‌دهد.

OKRها می‌توانند دستیابی به اهداف را سرعت ببخشند. OKR یک کاتالیزور قدرتمند برای رسیدن به مراحل بالاتر خواهند بود. در سازمان‌های کوچک رسیدن به هفتاد درصد اهداف بلند پروازانه، نیز می‌تواند رشد را تسریع دهد.

مشکلات آینده را رفع می‌کنند.

با رشد کسب و کار، افراد تصمیم‌گیرنده بیشتر و تصمیم‌گیری‌ پیچیده‌تر می‌شود. یک راه خوب برای جلوگیری از رشد مشکلات، که کسب و کارهای کوچک معمولا آن را تجربه می‌کنند، این است که بلافاصله بعد از ایجاد مشکل، سیستمی را برای مقابله با آن طراحی کنید.

برای اجرای OKR چه کنیم؟

مفاهیم OKR را تبیین کنید.

برای اجرای OKR در کسب و کار کوچکتان ابتدا باید به همکارانتان توضیح دهید که OKR چیست. برای اینکار می‌توانید از ویدئوهای آموزشی هدف سنج هم استفاده کنید. گوگل توصیه می‌کند که هر ۳ ماه و ۱۲ ماه اهداف OKR خود را بچینید. اما شرکت‌های مختلف ممکن است متفاوت از این بازه زمانی اهداف خود را تعیین کنند.

اهداف و نتایج را مشخص کنید.

 هدف شما تعیین می‌کند که کجا میخواهید بروید؟ و نتایج مشخص میکنند که چگونه میخواهید به آنجا بروید؟ شما باید یک هدف اصلی و ۳ تا ۵ نتیجه اصلی همسو با هدفتان انتخاب کنید.

OKR خود را بررسی کنید.

جلسات بررسی هفتگی یا دو هفته یکبار تنظیم کنید. در آن جلسات از خود بپرسید که امروز چه کاری انجام دهم تا مرا برای رسیدن به هدف کمک کند؟

نمره بدهید.

به میزان رسیدن خود به نتایج نمره دهید. هر هفته با محاسبه میانگین نمراتی که به نتایج داده‌اید میتوانید میزان نزدیک شدن خود را به اهداف تعیین کنید. این کاری است در پنل هدف سنج میتوانید به آسانی انجام دهید. در نمره دهی معمولا نمره کامل به خود نمی‌دهید، چرا که دادن نمره کامل به این معنی است که اهداف شما به اندازه کافی دشوار نبوده اند.

به عقب برگردید

اینکه چرخه‌های اول اجرای OKR را با تیم تان درست انجام دهید، بسار مهم است. اینکه همه روی OKR کار کرده اند و اینکه انچه در نظر داشته اند محقق شده، حس خوبی به افراد تیم می‌دهد. سعی کنید با توجه به آنچه در گذشته اتفاق افتاده در چرخه‌های OKR بعدی، اهداف و نتایج بهتری را ایجاد کنید.

OKR

مثال هایی از OKR برای کسب و کارهای کوچک

همچنین برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی نمونه‌های OKR مراجعه کنید

مثال ۱:

هدف: ساخت وبلاگ

نتایج کلیدی:

افزایش تعداد مقالات به ۲۰۰ عدد

افزایش نرخ جستجوی بازدید کنندگان وبلاگ به ۳۰٪

افزایش میانگین زمان حضور در سایت به ۳ دقیقه توسط بازدیدکنندگان وبلاگ

مثال ۲:

هدف: خدمت به مشتری

نتایج کلیدی:

شکایات مشتری را ۲۰٪ کاهش دهید.

متوسط ​​زمان انتظار مشتری را به ۱۵ دقیقه کاهش دهید.

مشکلات مشتری را در کمتر از ۱۰ دقیقه در پیام چت حل کنید.

 

هدف سنج بستری را فراهم کرده که کسب و کارهای کوچک و تیم‌هایشان می‌توانند به راحتی برای خود OKR را تعریف کنند. این نرم افزار به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود آسانترین راه برای پیاده سازی و اجرای OKR است. همچنین یک فرصت استثنایی هم برای شما در نظر گرفته ایم که میتوانید ۱۵ روز بصورت کاملا رایگان از نرم افزار OKR هدف سنج استفاده کرده و یک مشاوره رایگان هم بگیرید. اگر صاحب کسب و کاری هستید، فرصت را از دست ندهید و همین حالا در پنل هدف سنج ثبت نام کنید.

 

منابع:

gtmhub.com

appogeehr.com

toggl.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است