همه چیز درباره OKR که حتما باید بدانید.

همه آنچه نیاز است درباره OKR بدانید

 OKR به روزترین شیوه ای است که غول های استارتاپی جهان برای اطمینان کامل از دستیابی به اهدافشان ، از آن استفاده می کنند. اما OKR چیست؟ و چگونه می توانیم همه چیز درباره OKR بدانیم را بیاموزیم؟
در این مقاله می خواهیم جامع ترین اطلاعات ممکن در مورد OKR را به شما بدهیم و شما را به گونه ای هدایت کنیم که بتوانید به سبک برندهای پیشتاز صنعتتان هدف گذاری کنید.

۱) مقدمه ای بر OKR

۲) OKR چیست؟

۳) تاریخچه OKR

۴) هدف گذاری چیست؟

۵) اهداف تجاری چیست؟

۶) KPI و OKR چه تفاوت هایی دارند؟

۷) اهداف شما تعیین شده است ، گام بعدی چیست؟

۸) OKR چه چیزهایی نیست؟ OKR را با این موارد اشتباه نگیرید!

۹) OKR را شروع کنید . فرآیند OKR چگونه است؟

۱۰) چگونه یک هدف خوب برای OKR های خود بنویسیم؟

۱۱) تنظیم نتایج کلیدی

۱۲) هم راستایی و پیوند دادن OKR ها

۱۳) اشتباهات رایج در OKR که باید مراقب آنها باشید

۱۴) ویژگی های کلیدی که هر OKR باید حتما داشته باشد

۱۵) فواید به کارگیری OKR در سازمان

۱۶) مثال هایی از OKR

۱۷) آیا OKR برای اهداف فردی نیز موثر است؟

۱۸) بازه زمانی ایده آل برای OKR ها چقدر است؟

۱) مقدمه ای بر OKR :

همه سازمانها با یک هدف شروع می کنند. هدف سازمان به چشم انداز و اهداف تجارت تبدیل می شود. تعداد معدود افراد موفق ، کسانی هستند که دارای یک چارچوب و سیستم ساختاریافته برای مدیریت این اهداف و نتایج کلیدی آنها هستند.

ساده ترین راه برای درک مفهوم OKR : اهداف ماهیتاً کیفی تر و نتایج اصلی ماهیتاً کمی دارند و پارامترهای مناسبی هستند که به ما کمک می کنند بفهمیم آیا هدف خود را به سرانجام رسانده ایم یا نه.

۲) OKR چیست؟

اهداف و نتایج کلیدی(OKR)  یک چارچوب تعیین هدف است که به سازمانها کمک می کند هدف – یا اهداف – را تعریف کنند و سپس نتیجه را ردیابی کنند. اهداف و نتایج کلیدی(OKR) با ایجاد اهداف بلند پروازانه و نتایج قابل پیگیری در سه ماهه گذشته ، به تعیین اهداف سطح بالا و قابل اندازه گیری برای تجارت شما کمک می کند.

۳) تاریخچه OKR :

برای یک تاریخچه کوتاه ، بیایید به دهه ۱۹۷۰ سفر کنیم. اندی گرو ، رئیس اینتل ، ابتدا OKR ها را در شرکت خود توسعه داده و پیاده سازی کرده و اصول اصلی را در کتاب “مدیریت خروجی بالا” ثبت کرده است. اندی گرو با طرح دو سوال اساسی مدیریت را به چیزی ساده تر و آسان تر تبدیل کرد.

کجا می خواهم بروم؟

چگونه خودم را برای رسیدن به آنجا سرعت می دهم؟

اکنون سال ۱۹۷۴ است و جان دوئر به اینتل پیوست و  OKR ها معرفی شد. بعداً ، Doerr در اولین لحظات Google به عنوان مشاور خدمت کرد و در سال ۱۹۹۹ ، OKR ها را به بنیانگذاران Google معرفی کرد. اکنون ، Doerr به دلیل حمایت از راه حل تعیین هدف شناخته شده است و گوگل هنوز هم از OKR استفاده می کند. و بسیاری از برندهای پیشتاز دیگر از جمله Google ، Twitter ، Spotify ، LinkedIn ، Amazon از OKR استفاده می کنند.

۴) هدف گذاری چیست؟

۲۱OKR ها به عنوان یک روش تعیین هدف عمل می کنند. اما قبل از اینکه در عمق بیشتری به آنها بپردازیم ، باید واقعاً بدانید که اصطلاح “هدف” در واقع به چه معناست. احتمالاً در مورد اصطلاحات مختلفی مانند اهداف ، OKR ها و شاخص های عملکرد کلیدی / (KPI) معیارها شنیده اید. در بسیاری از موارد ، این اصطلاحات با هم مخلوط می شوند. هر یک از آنها باید تعریف شود تا هیچ سردرگمی واقعی وجود نداشته باشد.

هدف (Goal) : جهتی که ما می خواهیم به آن سمت برویم.

(KPI) معیارها : شاخص هایی که چگونگی عملکرد ما را کنترل و مدیریت میکنند.

اهداف (Target) : سطحی از عملکرد که ما می خواهیم به آن دست پیدا کنیم.

۵) اهداف تجاری چیست؟

اهداف در یک تجارت مواردی است که شرکت قصد دارد در آینده به آن دست یابد. هدف نتیجه ای است که می خواهید بدست آورید. در هسته اصلی آنها ، اهداف کاملاً مربوط به تعهد است. آنها جهت کاری را ارائه می دهند و به شما کمک می کنند تا روی موارد مهم تمرکز کنید. اهداف می توانند کلان (جهت دار) باشند و بیشترین اهداف شرکت را متمرکز کنند (یا همان اهداف شرکت) ، یا عملیاتی باشند و بر اولویت های سطح تیم ویژه کارکرد تمرکز کنند. بسته به سطح ، اهداف نیز می توانند بر اساس نیازهای توسعه جایگاه های خاصی را پر کنند.

اهداف باید توسط همه افراد شرکت شناخته شود و ابتکارات برنامه ریزی شده باید به تیم شما کمک کند تا به سمت آن اهداف برود.

۶) KPI و OKR چه تفاوت هایی دارند؟

KPI ها اصطلاحات مهمی برای درک عملکرد شرکت شما هستند. ردیابی KPI شرکت به شما کمک می کند بفهمید آیا این شرکت در وضعیت سالمی به سر می برد یا نه. مهم است که تعیین کنید چه مواردی را باید در شرکت خود اندازه گیری کنید. بسته به کاری که شرکت شما انجام می دهد می تواند نرخ ریزش MQL ، NPS و غیره باشد.

OKR سطوح عملکردی هستند که برای KPI  یا معیارهای خود تعیین می کنید. به عنوان مثال ، افراد فروش می توانند هدف خود را برای تعداد جلسات مشتری در ماه تعیین کنند. در حالی که معیار عددی است که آنها در واقع بدست آورده اند.

۷) اهداف شما تعیین شده است ، گام بعدی چیست؟

اهداف توسط برنامه ها پیش می روند. اگر اهداف به سوال “کجا می رویم” پاسخ دهند ، ابتکار عمل “چگونه انجام دهیم” است. ما دوست داریم از اصطلاح ابتکارات استفاده کنیم ، اما شما ممکن است از اصطلاحات مختلفی مانند برنامه ها ، وظایف ، اقدامات (کلیدی) ، پروژه ها و غیره استفاده کنید.

ابتکارات از این جهت مهم است که اگر بر اهداف خود تمرکز نکنید و برنامه ای برای چگونگی دستیابی به آنها نداشته باشید ، احتمال شکست شما بسیار زیاد است. هر زمان که اهداف شما رو به جلو نیستند ، باید کاری را که انجام میدهید تغییر دهید یا ابتکارات جدید را امتحان کنید. داشتن یک آمادگی و ذهنیت باز برای تغییر روش ها یا امتحان چیزهای جدید در شرکت شما وقتی می خواهید آنها را به نقطه ی اوجشان برسانید ، بسیار مهم است.

یک ابزار آنلاین برنامه ریزی OKR نیاز دارید؟

هدف سنج ساده ترین راه برای راه اندازی و خودکار سازی فرآیند OKR در شرکت شما است. OKR های شرکت ، تیم و بخش و حتی خودتان را به ما بسپارید. برای استفاده از نسخه رایگان کلیک کنید.

۸) OKR چه چیزهایی نیست؟ OKR را با این موارد اشتباه نگیرید!

  • OKR ها ، KPI نیستند : تفاوت بین OKR و KPI ها این است که اهداف OKR چیزی است که شما می خواهید به آن برسید ، در حالی که KPI یا معیارها نشان دهنده مکان شما هستند. KPI یا معیارها نشان دهنده وضعیت فعلی است ، در حالی که اهداف OKR شما را به سمتی هدایت می کنند که می خواهید بروید.
  • OKR ها ، BAU (Business As Usual) نیستند : BAU همان عملیات معمول شرکت است که هر تیم کاری را برای حفظ کارایی و دستیابی به اهداف KPI انجام می دهد. تا زمانی که به حفظ چیزهایی که در حال حاضر هستند و حفظ آنچه که در حال حاضر دارید ، می پردازید ، این کار طبق معمول انجام می شود و شما فقط به BAU توجه می کنید. اما اگر به دنبال تغییر ، رشد و بهبود آنچه در حال حاضر دارید هستید ، این یک OKR است.
  • OKR یک الگو نیست : OKR الگویی نیست که کسب  و کارهای موفق از آن استفاده کرده باشند و شما بتوانید صرفا با کپی کردن از آنها موفق شوید ، OKR مسیری یادگیرنده است که در آن با مشاهده موفقیت غول های استارتاپی باید روش برنامه ریزی OKR را فرا بگیرید و این شیوه را برای کسب و کار خودتان بومی سازی کنید.

۹) OKR را شروع کنید . فرآیند OKR چگونه است؟

می توانید OKR ها را در یک صفحه گسترده یا نرم افزار ویژه OKR تعریف کنید. این ۵ مرحله را دنبال کنید.

۱٫ اهداف خود را تعیین کنید.

همانطور که شروع به تنظیم اولین OKR ها می کنید با تعیین یک هدف برای شرکت خود شروع می کنید. به طور مثال همانطور که با استفاده از OKR سهولت دستیابی به اهدافتان را تجربه می کنید ، می توانید اهداف شرکتی بیشتری اضافه کنید ، اما هرگز بیش از ۵ هدف نخواهید داشت.

این هدف را برای تیم های عملیاتی خود ابلاغ کنید و توضیح دهید و از تیم ها بخواهید اهداف مشارکت خود را با هدف شرکت هماهنگ کنند. هر تیم باید فکر کند که چگونه می تواند به پیشبرد اهداف شرکت کمک کند.

به یاد داشته باشید ، اهداف باید بلند پروازانه ، کیفی ، دارای زمان محدود و قابل اجرا باشند.

۲٫ نتایج کلیدی خود را تعریف کنید.

در هر تیم ، برای هر هدف  ۳-۴ نتیجه اصلی قابل اندازه گیری تنظیم کنید. وظیفه نتایج کلیدی اندازه گیری میزان نزدیک شدن تیم شما در رسیدن به هدف است. اهداف شرکت نیازی به نتایج کلیدی ندارند زیرا این اهداف توسط تیم OKR به جلو منتقل می شوند.

نتایج کلیدی قابل اندازه گیری را می توان به روش های مختلف تنظیم کرد:

______ را از X به Y افزایش دهید.

______ را با X٪ کاهش دهید.

______ را تا X٪ بهبود دهید.

با حرکت سوزن روی نتایج کلیدی ، هدف را به جلو می رانید. نتایج کلیدی میتواند بر اساس رشد ، عملکرد ، درآمد یا تعامل باشد.

۳٫ OKR های خود را به روز کنید.

اگرچه باید OKR های تیمی را به صورت فصلی تنظیم کنید ، اما مهم است که هر هفته از OKR های خود استفاده کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که اهداف خود را دنبال می کنید و در صورت لزوم به اعضای تیمتان بازخورد می دهید.

۴- فعالیت های خود را برنامه ریزی کنید.

مهم است که OKR ها را در فعالیت های هفتگی خود بگنجانید. هر هفته به این فکر کنید که برای رسیدن به این اهداف باید روی چه پروژه ها و برنامه هایی تمرکز کنید و آنها را بنویسید. از این طریق می توانید ببینید که چگونه همه تلاش هایتان به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند.

۵٫ OKR های خود را مرور کنید.

در پایان یک چهارم (سه ماه) ، هر تیم باید به انجام OKR های خود نگاه کند. ببینید چه کاری را خوب انجام داده اید و چه چیزهایی را می توانید اصلاح کنید. از آنجا می توانید برنامه ریزی OKR های بعدی تیم خود را شروع کنید.

در کل شرکت ، شما باید ۲-۳ بار در سه ماه یک بار بررسی OKR داشته باشید تا افکار و دانش خود را به اشتراک بگذارید.

۱۰) چگونه یک هدف خوب برای OKR های خود بنویسیم؟

قبل از نوشتن OKR شما نیاز دارید به درک خوبی برسید از چیزی که میخواهید به انجام برسانید. ابتدا بر هدف خود تمرکز کنید. به اهداف بالقوه ای که می خواهید در این سه ماه به انجام برسانید فکر کنید و سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا این هدف در دستیابی به اهداف شرکت کمک می کند؟

آیا هدف الهام بخش است؟

آیا این هدف ارزش تجاری فراهم می کند؟

آیا این هدف در یک چهارم سال (سه ماه) واقعاً قابل دستیابی است؟

آیا این معضلی است که تیم ما با حل آن روبرو است؟

آیا این هدف فقط توسط ما قابل اجرا و دستیابی است؟

۱۱) تنظیم نتایج کلیدی :

نتایج کلیدی میزان رسیدن شما به اهداف سه ماهه خود را اندازه گیری میکند. پس از تجزیه و تحلیل اولویت های اصلی خود و تصمیم به تمرکز بر روی یک هدف خاص ، سپس باید در مورد نتایج اصلی خود تصمیم بگیرید. به یاد داشته باشید نتایج کلیدی روشی است که شما برای اندازه گیری هدف خود از آنها استفاده می کنید.

نتایج کلیدی باید مشخص ، قابل اندازه گیری (کمی) ، قابل دستیابی ، عملی ، دارای درجه بندی عینی و دشوار باشد اما غیرممکن نباشند.

لازم است به عناصری که نتایج کلیدی نباید در برگیرند نیز توجه کنید. این موارد عبارتند از اینکه :

آنها ثابت نیستند.

نتایج کلیدی باید عددی باشد و در طول سه ماهه به روز شود.

آنها وظایفی نیستند که باید تکمیل شوند.

در حالی که برنامه ها و پروژه ها در حمایت از اهداف شما مهم هستند ، نتایج کلیدی نتایج قابل اندازه گیری هستند و باید به همین ترتیب با آنها رفتار شود.

۱۲) هم راستایی و هماهنگی OKR ها :

همسویی OKR ها در فرآیند OKR کاملاً ضروری است. با این حال ، همسویی OKR ها یکی از دشوارترین مفاهیم برای درک است.

هدف از همسویی OKR متحد کردن شرکت شما است تا تیم ها در همان جهت حرکت کنند. همه باید بدانند که چه اتفاقی می افتد و ارتباط آن با بزرگترین اهداف شرکت چیست. همسویی هدف تئوری انجام این کار است ، نه اجرای عملی آن.

همسویی OKR مستلزم آن است که شما واقعاً با ساختار شرکت و سطح تعیین اهداف خود آشنا باشید.

به عنوان یک قاعده ، اهداف را می توان در دو سطح اصلی تنظیم کرد : سطح شرکت (برای اهداف کلان) و سطح تیم (برای اهداف عملی و نتایج کلیدی). شرکتهای بزرگتر ممکن است از داشتن سطح اضافی بخشها یا گروههای تیمی سود ببرند. با این حال ، سطح بخش برای شرکت های کوچک و متوسط ​​لازم نیست.

۱۳) اشتباهات رایج در OKR که باید مراقب آنها باشید :

  • اهداف شما خیلی چالش برانگیز هستند یا اصلا چالش برانگیز نیستند.
  • OKR ها را به روز رسانی نمی کنید.
  • اهداف یا نتایج کلیدی زیادی دارید.
  • نتایج کلیدی شما کمی نیست.
  • همسویی در جهت هدف کلی شرکت وجود ندارد یا مهم تلقی نمی شود.

۱۴) ویژگی های کلیدی که هر OKR باید حتما داشته باشد :

  • تمرکز بر روی مهم ترین اهداف : تاکید بر تئوری هرچه کمتر بهتر.
  • تنظیم اهداف از پایین به بالا.
  • تحمیل وجود ندارد : همه به صورت آزادانه در اهداف مشارکت می کنند.
  • انعطاف پذیر است. با تغییر شرایط اولویت ها و اهداف به سرعت قابل تغییر است.
  •  جرات شکست خوردن دارد.
  • ابزاری برای دستیابی به اهداف است نه وسیله برای سنجش عملکرد.
  • صبور و ثابت قدم است.

۱۵) فواید به کارگیری OKR در سازمان :

با استفاده از OKR  میتوانید شرکت خود را همسو کنید و تمرکز ایجاد کنید در نتیجه تعارض های سازمانی را کاهش دهید. همچنین می توانید یادگیری مداوم را سرعت بخشید و نتایجتان را تسریع کنید. شفافیت و عملکرد بهتر کارکنان از مهم ترین فوایدی است که OKR برایتان به ارمغان می آورد.

۱۶) مثال هایی از OKR :

مثال اول :

هدف : محصول جدید را طراحی ، ایجاد و راه اندازی کنید.

نتایج کلیدی:

با ۵۰ مشتری موجود در مورد آنچه که می خواهند برای یک خط تولید جدید ببینند مصاحبه کنید.

محصول جدید ایجاد کنید.

در این حالت OKR می تواند از برخی کارها استفاده کند.

 

مثال دوم :

هدف: پیاده سازی کمپین ایمیل جدید

نتایج کلیدی:

برای ارسال به مشتریان بالقوه ، پیش نویس ایمیل بنویسید.

لیستی از مشتریان بالقوه را دریافت کنید.

برای همه افراد موجود در لیست ایمیل ارسال کنید.

متاسفانه این یک OKR محسوب نمی شود بلکه یک پروژه با لیست وظایف است. به یاد داشته باشید اهداف OKR اهدافی آرمان گرایانه و بزرگ هستند که اهداف این مثال در آن نمی گنجد.

۱۷) آیا OKR برای اهداف فردی نیز موثر است؟

آیا OKR می تواند برای اهداف شخصی یا زندگی کار کند؟ نمونه های OKR که ما غالباً در مورد آنها می شنویم از دنیای تجارت ناشی می شوند که موفقیت آنها با OKR بسیار ساده مایه ی تعجب ما را فراهم می کنند. اما بله ، OKRهای فردی برای تعیین اهداف خارج از دفتر عالی هستند. در واقع ، آنها برای کمک به مردم در ایجاد پیوندهای قوی تر با خانواده خود ، آماده شدن برای ماراتن و موارد دیگر استفاده شده اند.

در مصاحبه ای با Recode Decode ، از جان دوئر در مورد OKR شخصی خود سوال شد. او پاسخ داد ، “می دانید ، دخترانم هر دو خانه را ترک کرده اند ، اما من خودم معتقدم که صرف یک شام خانوادگی چیز خوبی بود. بنابراین ، من یک OKR تنظیم کردم ، آن را با تیمم به اشتراک گذاشتم تا ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر برای شام در خانه باشم. ماهانه ۲۰ شب در کنار خانواده حضور داشته باشید و تلفن را خاموش کنید. ما اینترنت را به کل در خانه تعطیل کردیم. “

وی افزود: “این نه تنها کمیت بلکه کیفیت است.”

OKR های شخصی “یک لیست سطحی” نیستند ، بلکه وسیله ای برای تفکر در مورد چگونگی دستیابی به اهداف زندگی بدون ابهام هستند.

۱۸) بازه زمانی ایده آل برای OKR ها چقدر است؟

هیچ بازه زمانی خاصی برای همه ایده آل نیست. با این حال ، بیشتر ما در فضای OKR موافق هستیم که بازه زمانی پیش فرض برای OKR ها سه ماهه است. توجه داشته باشید که اینتل اولین شرکت گزارش شده ای است که از OKR استفاده می کند و دارای بازه زمانی ماهانه است.

هر بخش در ابتدای هر سال OKR ها را برای کل سال تنظیم می کند و هر سه ماه یک بار OKR های سه ماهه تعیین می کند.

 اگر مایل هستید تا از OKR برای اهداف فردی  و سازمانی خود استفاده کنید، هدف سنج ابزار  آنلاین برنامه ریزی مبتنی بر روش OKR است که می توانید به صورت رایگان امتحان کنید

منابع :https://blog.weekdone.com

https://www.workfront.com/

https://pointer.ir/

https://www.whatmatters.com/

https://www.workpath.com/

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماخدماتتماس
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است